הסיפור הבא מראה מצד אחד עד כמה סין הפכה להיות קפיטליסטית, ומצד שני עד כמה חמור זיהום האוויר ממנו סובלים מיליוני אנשים במדינה, כתוצאה מתהליכי התיעוש שעוברת המעצמה הכלכלית השנייה בגדולה בעולם. תהליכים אלה, הובילו מיליונר סיני לנצל את ההזדמנות ולהציע לציבור מוצר ייחודי. לא מדובר במוצר טכנולוגי מהפכני וגם לא בסטארט-אפ חדש, אלא בסך הכל באוויר. יותר נכון פחיות מלאות באוויר.
בעבר, הפיתרון ה"אופנתי" של המפלגה הקומוניסטית היה, במקרה הגרוע, להתעלם מהבעיה, או במקרה הפחות גרוע, אם אנשים היו "מתעקשים" למות מאותה בעייה,היא הייתה מגייסת את כל האוכלוסיה כדי להילחם ב"רעלים הבורגניים". אולם, בעידן שאחרי מאו, הפיתרון של סין הקומוניסטית להתמודדות עם בעיית זיהום האוויר הוא פשוט מאוד - יזמות וצריכה.
צ'ן גואנג'באו, יזם סיני שהונו מוערך בכ-740 מיליון דולר, החליט למכור פחיות של אוויר צלול, שאנשים פשוט יכולים לנשום אותם לרווחה. מחירה של פחית הוא 5 יואן (כ-3 שקלים) והן מגיעות במבחר "טעמים אטמוספרים" כגון "טיבט הקדמונית", "טיאוון הפוסט-תעשייתית", ו"יאנאן המהפכנית". עם זאת, לפי אחת העדויות, הניחוח של פחית "טיבט הקדמונית" מזכיר ניחוח של אבק שריפה.
כלכלנים מציינים כי הסיפור של המוצר הייחודי והמפתיע יכול ללמד אותנו מספר דברים על סין. ראשית, הכלכלה השנייה בגודלה נאלצת לשלם את מחיר ההתפתחות התעשייתית המואצת ממנה היא נהנתה בעשור האחרון. למעשה אלו הן אותן בעיות שהמדינות המפותחות התמודדו איתן בשנות ה-50' של המאה הקודמת כאשר זיהום האוויר ומחלות הריאות שהוא גרם היו נפוצות מאוד כתוצאה מהמהפכה התעשייתית.
מעבר לכך, הסיפור יכול ללמד על כך שהמעמד הבינוני בסין מעוניין לאמץ את הרגלי הצריכה של המערב וכן את המודעות של המדינות המפותחות לאיכות הסביבה. אם כי, יש לציין, סביר להניח שפחיות האוויר יתרמו בעצמן לזיהום בסין.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.