המסחר באירופה ננעל בירידות חדות; איטליה צללה 4.5%

בוול סטריט חצה מדד הדאו ג'ונס ביום ו' האחרון את רף ה-14,000 נקודות ■ מנהל השקעות: "החברות מעלות תחזיות" ■ חוסר הוודאות באיטליה גובר בעקבות הבחירות הקרבות

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ב') בירידות שערים חדות, לאחר הראלי שניצת בשווקים החל מאוקטובר 2012 - ובעוד בוול סטריט חצה מדד הדאו ג'ונס ביום ו' האחרון את רף ה-14,000 נקודות. קיימת דריכות בשווקים לקראת החלטת הריבית של יו"ר ה-ECB מריו דרגי, אשר יכריז עליה ביום ה' הקרוב ולאחריה ייצא בנאום מתוקשר, בדבר מצבה של כלכלת אירופה. בורסת איטליה צללה ב-4.5%, ספרד נפלה בכ-3.85 ומדד הדאקס הגרמניה איבד כ-2.5% מערכו.

ביום ו' ננעלו מדדי המניות בוול סטריט בעליות שערים, לאור נתוני התעסוקה בארה"ב - ומדד הדאו ג'ונס חצה את הרף הפסיכולוגי של 14,000 נקודות לראשונה מאז ה-12 באוקטובר 2007.

בסוף השבוע פורסמו בארה"ב, גם כן, נתוני התעסוקה לחודש ינואר, שהיו מעורבים. דוח התעסוקה הצביע על נתוני תעסוקה מתחת לצפי - כ-157 אלף משרות בלבד בחודש ינואר, אולם נתוני חודש דצמבר (196 אלף משרות) ונובמבר (247 אלף משרות) עודכנו כלפי מעלה בחדות. (מה אומרים אנליסטים על הנתונים?)

ובינתיים באירופה, המשקיעים נושאים עיניהם לעבר סוף השבוע, אז ייפגשו שרי האוצר של האיחוד האירופי - כדי לדון במשבר החוב ביבשת. "המשבר לא הסתיים", אמר שר האוצר הגרמני וולפגנג שובל, במסיבת עיתונאים בברלין השבוע. אולם למרות זאת, הדגיש כי "אנו נמצאים בפוזיציה טובה הרבה יותר, מאשר זו בה היינו לפני כשנה".

ביום חמישי צפוי הבנק המרכזי האירופי (ECB) לפרסם את החלטת הריבית המרכזית לחודש פברואר, כאשר מרבית ההערכות הן כי מריו דרגי, יו"ר ה-ECB, יותיר את הריבית ברמתה הנוכחית (0.75% - שפל כל הזמנים), ולא צפוי להכריז על פעולות מיוחדות נוספות.

בורסת איטליה צללה בכ-4.5% בעקבות חוסר הוודאות הכלכלית והפוליטית, הנוצר לקראת הבחירות הקרבות.

מגמה מעורבת באסיה

המסחר בבורסות אסיה ננעל במגמה מעורבת, בעוד המדדים במזרח נמצאים בשיא של 18 חודשים, על רקע הראלי שניצת בשווקים.

מדד ה-MSCI אסיה פסיפיק, המהווה בנ'צמארק לשווקים במזרח, נסחר היום בעליות קלות של כ-0.8%. "החדשות הכלכליות היו יחסית טובות", אמר מתיו שרווד, מנהל השקעות ב-Perpetual Investment בסידני. "החברות הגדולות מעלות תחזיות - והמשקיעים הולכים ומרגישים בטוחים יותר באשר לכיוון השווקים".

בזירת המאקרו, פורסם כי מדד מנהל הרכש בסין במגזר הלא יצרני, עלה לרמה של 56.2 נקודות בינואר, לעומת רמה של 56.1 נקודות בדצמבר. קריאה של למעלה מ-50 נקודות מעידה על המשך התרחבות הפעילות הכלכלית.

פנסוניק עולה כ-1.2% בדרך לשיא כל הזמנים.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]