נעילה חיובית באירופה; מדד ה-PMI בשיא של 10 חודשים

פרשת שחיתות בספרד מעיבה על המסחר ■ מאקרו: מדד ה-PMI בסקטור השירותים עלה ל-48.6 נקודות ■ UBS עבר להפסד של 2.08 מיליארד דולר ■ מדד MSCI אסיה נסוג משיא של 18 חודשים

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ג') בעליות שערים, זאת לאחר שאמש המדדים המרכזיים באירופה רשמו את הירידות החדות ביותר מזה 3 חודשים, ועל רקע עליות היום בוול סטריט. באיטליה שורר חוסר ודאות בעקבות הבחירות הקרבות ובספרד עומדת במוקד פרשת שחיתות בצמרת הפוליטית של המדינה.

כאמור, אמש המדדים המרכזיים באירופה ובוול סטריט ננעלו בירידות, לאחר שטיפסו לשיאים שלא נראו בשנים האחרונות. הבורסה באיטליה צללה בכ-4.5% בשל חוסר הוודאות השורר במדינה בעקבות הבחירות הקרבות ובשל התוכנית שהציע ראש הממשלה הקודם ברלוסקוני, להשיב לאזרחים מס הכנסה בהיקף של 5.4 מיליארד דולר. הבורסה בספרד צללה בכ-3.8% בשל חשד לפרשת שחיתות בה מעורבת הצמרת הפוליטית של המדינה.

"עונת הדוחות בארה"ב ובאירופה מצביעה על תוצאות טובות יחסית, כאשר מרביתן היכו את התחזיות וסיפקו תחזיות מעודדות לשנה הקרובה", אורממתיו ביסליי, מנהל השקעות בחברת Henderson Global Investors Holdings. "אני סבור שהירידות שנרשמו אמש היו רק תירוץ למכור סחורה, השווקים חיפשו סיבה לממש רווחים".

בזירת המאקרו פורסמו מספר נתונים מהותיים. מדד מנהלי הרכש במגזר השירותים בספרד רשם קריאה של 47 נקודות בינואר, מעל צפי האנליסטים שעמד על 44.7 נקודות. באיטליה המדד רשם קריאה של 43.9 נקודות, מתחת לצפי האנליסטים. המדד הכללי של גוש האירו הפתיע וטיפס לשיא של 10 חודשים - 48.6 נקודות בחודש ינואר, מעל צפי האנליסטים שעמד על 48.3 נקודות . כשעה לאחר מכן התפרסם נתון המכירות הקמעונאיות של גוש האירו שירד ב-0.8% בדצמבר, לעומת צפי לירידה מתונה יותר של 0.5%.

נציין את בנק ההשקעות השוויצרי UBS שפירסם היום את הדוחות הכספיים לרבעון הרביעי, מהם עולה כי הוא עבר להפסד של כ-1.8 מיליארד פרנק שוויצרי (2.08 מיליארד דולר) בהשוואה לרווח של 323 מיליון פרנק שוויצרי בתקופה המקבילה אשתקד.

סנטימנט שלילי באסיה

בורסות אסיה נסוגו היום משיא של 18 חודשים וננעלו בירידות שערים חדות, על רקע התחדשות החששות ממשבר החוב באירופה. וול סטריט ובורסות אירופה ירדו אתמול ומדד ה-VIX זינק בכ-14% בארה"ב, עדות ללחץ המשקיעים. מדד MSCI אסיה איבד היום 0.7%.

"הדאגות מאירופה חזרו", אמר לסוכנות בלומברג שיין אוליבר, כלכלן ב-AMP Capital Investors. "השוק חיכה לתיקון והשאלה הייתה רק מה יגרום לתיקון הזה. ייתכן שנראה המשך ירידות החודש".

בעיות פוליטיות באירופה מכבידות על השווקים ביומיים האחרונים. באיטליה, סקרים שלפני הבחירות מראים על היחלשות התמיכה הציבורית במפלגות התומכות בצעדי הקיצוצים שנועדו לקיצוץ הגירעון. בספרד ישנם חשדות לשחיתות שלטונית שבה אולי אפילו נגוע רה"מ מריאנו ראחוי, שהוביל צעדי צנע להתמודדות עם המשבר.

מדד MSCI אסיה זינק ב-12% מה-14 בנובמבר ועד אתמול לאחר תוצאות הבחירות ביפן שהציתו תקווה כי הממשלה החדשה תנקוט צעדי תמרוץ כלכליים שיאיצו את הצמיחה ויילחמו בדפלציה. העלייה הזו דחפה מעלה את מכפילי הרווח של המניות והמדד נסחר במכפיל ממוצע של 14.8 על הרווחים החזויים שנה קדימה, לעומת 13.5 במדד S&P 500 או 12.1 במדד Stoxx 600 האירופי.

מניות חברות היצוא, בייחוד של אלו המייצאות לאירופה, רשמו היום ירידות בבורסת יפן, כמו למשל Konica Minolta או NTN Corp , שרבע מהכנסותיה מגיע מאירופה.

באוסטרליה החליט הבנק המרכזי להותיר את הריבית במשק על 3%, כצפוי, והעיר כי כלכלת סין מתאוששת בקצב "איתן". מניית בנק Macquarie בסידני איבדה גובה לאחר שסוכנות בלומברג דיווחה כי הבנק ירוויח 803 מיליון דולר אוסטרלי בשנה שתסתיים ב-31 במארס, בעוד אנליסטים מצפים ל-838 מ' ד'.