הטיפ היומי: השקעה אפורה לכאורה שעשויה לזנק 32%

החברה היא ספקית של שירותי חשבות שכר, משאבי אנוש וניהול זכויות עובדים, ולקוחותיה הם עסקים קטנים שמעוניינים לבצע מיקור חוץ לשירותים אלה במטרה להוזיל עלויות

חברת פייצ'קס נסחרת בנאסד"ק לפי שווי שוק של כ-12 מיליארד דולר. החברה היא ספקית של שירותי חשבות שכר, משאבי אנוש וניהול זכויות עובדים, ולקוחותיה הם עסקים קטנים שמעוניינים לבצע מיקור חוץ לשירותים אלה במטרה להוזיל עלויות.

פייצ'קס נוסדה ב-1971, עיקר פעילותה הוא בארה"ב והיא השחקנית מספר 2 בשוק, אחרי ADP שפונה בעיקר לארגונים גדולים. מקור הכנסות החברה נובע משני תחומים עיקריים: מכירת שירותים, והכנסות מריבית מכספים שמוחזקים על-ידי החברה לצורך תשלומים עתידיים לשכר ולמס. חטיבת חשבות שכר אחראית ל-67% מההכנסות.

החברה פועלת אמנם בתת-ענף אפור למדי, שעל פניו אינו טומן בחובו יתרונות ברורים. עם זאת, מבט מעמיק למודל העסקי של החברה חושף מספר סיבות, שבגינן היא מצליחה ליהנות מתשואות אטרקטיביות במיוחד על ההון המושקע, ומתזרים המאפשר תגמול של בעלי המניות באופן תדיר.

ראשית, עיקר התחרות הוא מול חברות קטנות שפועלות בפריסה אזורית ופירמות קטנות לראיית חשבון; מולן נהנית פייצ'קס מיתרון בולט לגודל.

בסיס הלקוחות האיתן של החברה והמוניטין שיצאו לה בתחום חשבות השכר, אפשרו לפייצ'קס לבצע "מכירה צולבת" של שירותי כוח האדם, שהיא החלה להציע בשנים האחרונות.

למרות עוצמת המודל העסקי, בשנים האחרונות חוותה החברה קשיים שהתבטאו גם במחיר המניה. פעילותה נשענת למעשה על ביצועי הכלכלה האמריקנית, שמהם נגזר מצב שוק העבודה.

לאחר משבר 2008 חל גידול חד באבטלה, ובפרט נפגעו עסקים קטנים. קצב יצירת המשרות באמצעות עסקים קטנים עדיין לא מפגין חוזקה גם כיום. פגיעה משמעותית נוספת בעסקי החברה נגרמת עקב רמות הריבית הנמוכה.

אנו מעניקים לפייצ'קס המלצת "קנייה". מאזנה החזק ותחום הפעילות המסורתי שלה גורמים לנו להסיק, שהשקעה במניותיה היא בסיכון נמוך, ושפעילותה צפויה ליהנות משיפור תפעולי הדרגתי בשנים הקרובות. יישום של מכפיל 19 חזוי יוביל את החברה לשווי שוק של 15.8 מיליארד דולר בעוד כשנה וחצי - שווי שוק שמגלם פוטנציאל עלייה בסך 32% ב-18 חודשים.

גיורא קוצ'ינסקי, ראש מחלקת מחקר, קמליה קפיטל מרקט