הבית הלבן מאשר: ברק אובמה יגיע לישראל במארס

דובר המועצה לביטחון לאומי: אובמה ונתניהו דנו בביקור אפשרי בשיחת טלפון, כשבוע לאחר הבחירות בישראל ■ זה יהיה ביקורו הראשון של אובמה כנשיא

הבית הלבן אישר הערב (ג') כי נשיא ארה"ב, ברק אובמה, יגיע לביקור בישראל בחודש הבא, לאחר הרכבת הממשלה החדשה. זה יהיה ביקורו הראשון במדינה כנשיא. הוא ביקר בישראל ב-2008, כאשר היה סנטור ורץ לנשיאות, ושהה, בין השאר, גם בשדרות.

הידיעה על הביקור המתוכנן פורסמה בראשונה בערוץ 10, אך דובר המועצה לביטחון לאומי, טומי ויאטור, סרב לאשר שהביקור ייערך ב-20 במארס, כפי שנאמר בידיעת הערוץ. הוא אמר שמידע על התאריך יפורסם בשלב מאוחר יותר. הביקור בישראל יהיה חלק ממסע בכמה מדינות נוספות באזור, לרבות בטורקיה. לפי הערכות, יבקר אובמה גם ברמאללה, לשיחה עם נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס.

ויאטור אמר כי אובמה ורה"מ בנימין נתניהו דנו על הביקור בשיחת טלפון שיזם אובמה ב-28 בינואר, כשבוע לאחר הבחירות בישראל, כדי לברך את רה"מ על ההישג של הליכוד-ביתנו בבחירות.

"תחילת כהונתו השניה של הנשיא והרכבת ממשלה חדשה בישראל יוצרות הזדמנות לאשש את הקשרים החזקים והנמשכים בין ארה"ב לישראל ולדון כיצד להתקדם במגוון רחב של נושאים שבהם יש לשתי המדינות עניין, לרבות איראן", נאמר בהודעת הדובר.

הביקור המתוכנן מצביע על כוונת ממשל אובמה להפיח חיים חדשים בתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. שר החוץ החדש של ארה"ב, ג'ון קרי, צפוי להגיע לביקור באזור, לרבות בישראל, בפברואר. הוא ישרטט עם בני שיח ישראליים את האג'נדה לשיחותיו של אובמה בירושלים.

כזכור, לא ביקר אובמה בישראל בתקופת כהונתו הראשונה. הוא פסח עליה במהלך ביקור באזור בתחילת כהונתו, עובדה שאכזבה רבים מידידי ישראל בארה"ב, לרבות בקהילה היהודית. הנשיא ג'ורג' וו. בוש ביקר בישראל פעמיים, אם כי שני הביקורים נערכו בשנה האחרונה של כהונתו השניה. הנשיא ביל קלינטון ביקר בישראל ארבע פעמים, אחת מהן כדי להשתתף בהלוויית יצחק רבין ז"ל. לפני קלינטון, רק הנשיאים ריצ'ארד ניקסון וג'ימי קארטר ביקרו בישראל.

במהלך המירוץ לנשיאות ב-2012 הניע הדילוג על ישראל חלק ניכר מהביקורת שנמתחה על אובמה. גם בעלי ברית פוליטיים של הנשיא במפלגה הדמוקרטית אמרו כי לפני ביקור בישראל לא יוכל אובמה לנקוט יזמה משמעותית להתנעת תהליך השלום.