נעילה מעורבת באירופה; דריכות לקראת פסגת מנהיגי האיחוד

קנצלרית גרמניה ונשיא צרפת ייפגשו הערב לקראת פתיחת פסגת מנהיגי אירופה מחר ■ הרשויות בבריטינה צפויים לפרסם את היקף הקנס שיוטל על הרויאל בנק אוף סקוטלנד על חלק בפרשת ריבית הליבור

המסחר בבורסות אירופה נחתם היום (ד') במגמה מעורבת, זאת לקראת הפגישה שצפוייה להתקיים הערב בין קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל לבין נשיא צרפת פרנסואה הולנד. המסחר בוול סטריט נפתח בירידות שערים.

כאמור הנושא המרכזי להיום הינו הפגישה הצפוייה בין קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל לנשיא צרפת פנרסואה הולנד שתיערך בפריס, במסגרתה ידונו השניים בהתפתחויות האחרונות במשבר החוב באירופה וזאת לקראת פסגת מנהיגי היבשת שאמורה להיפתח מחר. השיחה בין מנהיגי שתי המדינות באה לאחר שיחות דומות שערכה מרקל מוקדם יותר עם ראש ממשלת איטליה מריו מונטי וראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי.

בעניין אחר, הרויאל בנק אוף סקוטלנד צפוי לרכז עניין היום עם פרסום היקף הקנסות שהבנק ייצטרך לשלם על חלקו בפרשת הטיית ריבית הליבור שהתפוצצה לפני מספר חודשים. על פי ההערכות היקף הקנס צפוי להיות כ-400-500 מיליון פאונד (כלומר עד לכ-780 מיליון דולר).

בזירת המאקרו האירופית לא צפויים להתפרסם היום נתונים רבים, אך הנתון המרכזי היום הינו נתון ההזמנות ממפעלים בגרמניה של חודש דצמבר. היקף ההזמנות על בסיס שנתי ירד בחודש דצמבר ב-1.8% וזאת לעומת צפי לירידה של 1.2% בהיקף ההזמנות מהמפעלים בדצמבר לעומת החודש המקביל ב-2011 וזאת לאחר ירידה של 1% שנרשמה בחודש נובמבר. על בסיס חודשי, נרשמה עלייה של 0.8% לעומת ירידה של 0.7% בחודש נובמבר.

מדד השווקים המתפתחים של בנק HSBC, המתפרסם היום, עלה בחודש ינואר ל-53.9 נקודות, לעומת 53 נקודות בחודש דצמבר. זהו הנתון הגבוה ביותר שרשם מדד זה מאז פברואר 2012, והוא נמוך רק במעט מהממוצע בשבע שנות קיומו של המדד, העומד על 54.2 נקודות. על פי מדד HSBC לשווקים המתפתחים, קצב הצמיחה בסין הוא הגבוה ביותר מזה שנתיים. הצמיחה של עסקים חדשים היא הגבוהה ביותר זה 22 חודשים.

עליות באסיה; הניקיי בשיא של 4 שנים

מגמה חיובית ברורה נרשמה הבוקר בבורסות אסיה לאחר סגירה חיובית בוול סטריט אמש ובעקבות העלאת תחזית רווח של ענקית כלי הרכב טויוטה היפנית. מדד הניקי היפני עלה היום ב-3.8% ונקבע על רמה של 11,463.75 נקודות - הרמה הגבוהה ביותר של המדד מזה כארבע שנים.

המסחר בוול סטריט ננעל כאמור אתמול (ג') בעליות שערים, על רקע נעילה חיובית של המסחר באירופה, ולאחר פרסום סקר ה-ISM שעמד בציפיות ונתון מחירי הבתים בארה"ב, שזינקו ב-2012 בקצב המהיר ביותר מאז 2006.

משרד התקציב של הקונגרס האמריקני העריך אתמול כי כלכלת ארה"ב תצמח ב-2013 בשיעור של 1.4%. בתחזיתו הקודמת חזה הקונגרס ירידה של 0.5% בתמ"ג השנה, לאור החשש שהיה קיים מהצוק הפיסקלי. עם זאת, הקונגרס הודיע כי הצמיחה יכולה להגיע לשיעור של 2.9% אלמלא הקיצוצים האוטומטיים המכונים sequester. מדובר בשורה של קיצוצים אוטומטיים בהוצאות הממשלה הפדרלית שיקטינו את תקציביהן של מרבית הגופים והתוכניות הממשלתיות בשיעור של 8%-10%.

עוד חוזה הקונגרס כי שיעור האבטלה יעלה ל-8%, לעומת 7.9% כיום. זו תחזית עגומה למדי לשוק העבודה, במיוחד לאור תקוות הפדרל ריזרב כי תוכנית רכישות האג"ח שלו תוריד את שיעור האבטלה לאזור ה-7% השנה. באשר לגרעון התקציבי החמור של ממשלת ארה"ב, חוזה הקונגרס כי הוא יגיע ל-856 מיליארד דולר, או 5.3% מהתמ"ג.

בחזרה לאסיה. טויוטה מוטור מזנקת ב-5% לאחר שהחברה הודיעה על העלאת תחזית הרווח הנקי לשנה המסתיימת ב-31 במארס בכ-10% לרמה של כ-9.2 מיליארד דולר.

גם במניות הבנקים נרשמות עליות חדות. נציין את Mizuho Financial ואת Sumitomo Mitsui Financial Group.