אונסק"ו, שר החינוך ומהנדס העיר נגד תוכנית הרובעים

במשרד החינוך ובאונסק"ו חוששים שהתוכנית תביא להפרת התחייבויות לאו"ם בנוגע ל"עיר הלבנה" בת"א

מסתבר שלא רק יזמים ובעלי נכסים מתנגדים לתוכנית הרובעים של עיריית תל אביב, אלא גם אונסק"ו ושר החינוך של מדינת ישראל, כך נודע ל"גלובס". אם לא די בכך, אפילו מהנדס העיר ת"א בעצמו, עודד גבולי, הגיש התנגדות לתוכנית, המתייחסת לרובעים 3 ו-4 בעיר.

במכתב שנשלח לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בתל אביב, טוען שר החינוך, גדעון סער, כי "סעיף 99 לחוק התכנון והבנייה קובע, כי הוראה בתוכנית מתאר מחוזית או מקומית בדבר שמירה על בניינים או אתרים שיש להם חשיבות היסטורית או ארכיאולוגית תיערך בהתייעצות עם שר החינוך והתרבות". סער, המכהן גם כנשיא אונסק"ו בישראל, כותב כי הוועדה הישראלית של אונסק"ו בישראל הציגה לו חוות דעת המתנגדת לתוכנית הרובעים כפי שפורסמה. "ההתנגדות נובעת מהעובדה שבמתכונת הנוכחית היא עלולה לפגוע בהתחייבות המדינה לאונסק"ו בנוגע לאתר מורשת עולמית המוכרז 'העיר הלבנה'".

במסמך העמדה של הוועדה הישראלית של אונסק"ו, שהגיע לידי "גלובס" נכתב, כי בעקבות בחינת השינויים שמבקשת העירייה לערוך במסגרת תוכנית הרובעים החדשה עולה חשש, כי התוכנית המוצעת תחרוג מהתחייבות המדינה לאונסק"ו ומימושה עלול לפגוע בערכים המוגנים על ידי ההכרזה של העיר הלבנה של תל אביב כאתר מורשת תרבות עולמית. "חשש זה מתחזק", נכתב בנייר העמדה, "לאור חסרונה של תוכנית ממשק סטטוטורית, שעליה התחייבה עיריית תל אביב-יפו במסגרת ההכרזה בשנת 2003". עוד נכתב, כי במסגרת פגישות שנערכו בין הוועדה לנציגי העירייה, התחייבה האחרונה לצרף לתוכנית הרובעים את תוכנית הממשק ולשתף את הוועדה בגיבוש התוכנית. "כל עוד לא קיימת תוכנית ממשק סטטוטורית שתשמור על האופי המרקמי של אזור ההכרזה, אנחנו מביעים בזאת את התנגדותנו לתוכנית הרובעים".

כאמור, מלבד ההתנגדות של אונסק"ו, ארגון החינוך המדע והתרבות של האו"ם, ושר החינוך, אפילו מהנדס עיריית תל אביב בעצמו, עודד גבולי, הגיש התנגדות. "תוכנית רובעים 3 ו-4 גובשה לאורך תקופה שבה חלו תמורות בתחום התכנון הארצי, לרבות תמ"א 38 על תיקוניה", כתב גבולי לוועדה המחוזית. "סמוך למועד הפקדת התוכנית אושר התיקון ה-3 לתמ"א, ולאור העובדה שהוועדה המקומית החליטה לעדכן את המדיניות לתמ"א 38 בהתייחס לתיקון האמור, נדרש כעת, במסגרת הליך הגשת ההתנגדויות לתוכנית, לערוך מספר תיקונים ולהתאימה למדיניות הוועדה העדכנית". עוד במסגרת התנגדותו של גבולי נכתב, כי הזכויות החדשות בתוכנית יאושרו בכפוף לאישור אונסק"ו, אבל היום כאמור מתברר שאונסק"ו מתנגדת.

פיתוח או הכרזה?

תוכנית הרובעים עוסקת בהתחדשות עירונית וחיזוק מבנים ברובעים 3 ו-4 בת"א. מדובר בשתי תוכניות, הכוללות את הצפון הישן של העיר ומרכזה בשטח כולל של כ-5,200 דונם. התוכנית אמורה לפשט את הליכי המידע והרישוי בכל הנוגע לתוספות בנייה מכוח תמ"א 38, יישום התיקון השני לתמ"א 38 והתחדשות עירונית בכלל.

לתוכנית הוגשו מספר רב של התנגדויות, בהן התנגדות מפורטת בת כ-100 עמודים שחוברה ע"י איגוד חברות תמ"א 38 בלשכת המסחר בת"א, שבמסגרתה נטען כי כמעט כל סעיף בתוכנית מכשיל את אפשרות יישום תמ"א 38 בעיר.

עו"ד עופר טויסטר, מומחה בדיני תכנון ובנייה, אמר היום: "אחרי דיונים סוערים שהתנהלו ככל הנראה בוועדה המקומית הוחלט שמהנדס העיר יגיש התנגדות כדי להתאימה לתיקון השלישי. אבל בהתנגדותו נכתב כי השינוי כפוף לאישור אונסק"ו. כעת מתברר שאונסק"ו מתנגדת אפילו לתוכנית המקורית. ההתנגדויות מעלות שאלה לגבי עתידה. העירייה חייבת להחליט מי יכריע בסוגיה הזו, אונסק"ו או היא, או מה יותר חשוב - התפתחות העיר או ההכרזה. צריך לזכור שאונסק"ו, עם כל הכבוד, איננה אחד ממוסדות התכנון במדינת ישראל".