למעלה משנה אחרי שפורסמו נתוני מדידת הגלישה הרשמיים של אתרי האינטרנט הישראליים, יוצאת היום (ב') לדרך גם מדידת הצפייה בתכני הווידיאו ברשת המקומית.
אולם מי שציפה לתמונה המלאה של הצופים-גולשים הישראלים, ייאלץ להמתין. הוועדה מודדת רק את האתרים שחברים בה, כך שאתרי וידיאו מחו"ל כמו יו-טיוב, אתרים ישראליים קטנים ואתרי צפייה ישירה פיראטיים, נשארים מחוץ לתמונה.
יתרה מזאת, רק תשעה מתוך כ-50 אתרי אינטרנט ישראליים שחברים בוועדת המדרוג נכללים במדידה הנוכחית, כששניים-שלושה אתרים עדיין ממתינים על הגדר. גם מתוך 9 האתרים המדוברים, כרגע רק שישה מוכנים לחשוף את הנתונים שלהם, בעוד שלושה אחרים נכללים בספירה הכוללת אך ביקשו כרגע לא לפרסם נתוני גלישה פרטניים.
ובכל זאת, נתוני הוועדה שמתפרסמים היום (ב') חושפים נדבך מעניין על צריכת הווידיאו בישראל: 1.6 מיליון גולשים בפועל (Real Users) צופים בתוכני וידיאו ב-9 האתרים הישראליים שנמדדו, כשנתון זה מהווה כשליש מכלל הגולשים בישראל. מספר הצפיות הכולל במהלך חודש ינואר עמד על 46.8 מיליון.
בשלב זה הוועדה לא מפרסמת כמה צופי וידיאו נכנסו מהמובייל (סמארטפונים או טאבלטים), אך כן מבהירה כי כ-50% מהם גולשים מאמצעים אלה (אך לאו דווקא צופים מהם בווידיאו).
קבוצת הגיל הדומיננטית ביותר בצפייה בווידיאו באינטרנט היא בני 25-34, כשההיקף בינואר עמד על 11.2 מיליון צפיות. אחריה נמצאים בני 18-24 (7.7 מיליון צפיות) ובני 35-44 (6.3 מיליון). הקבוצה הקטנה ביותר היא בני 7-11.
צופים בעיקר תוכניות בידור ופנאי
נתוני הוועדה מצביעים על הקטגוריות המובילות בצפייה בווידיאו באינטרנט במהלך חודש ינואר ומראים כי על אף המאמצים הרבים של אתרי החדשות להביא שידורים חיים שיסקרו את מערכת הבחירות מקרוב, הגולשים הצביעו בעכבר.
הגולשים הישראליים הראו שמה שמעניין אותם בעיקר אלה תוכניות בידור ופנאי, שהביאו לסך מצטבר של 4.4 מיליון גולשים ייחודיים (Unique Users) עם זמן צפייה ממוצע של 4 שעות ו-39 דקות.
קטגוריית החדשות, לעומת זאת, משכה 3 מיליון גולשים ייחודיים אך זמן צפייה נמוך, שהספיק רק למקום רביעי (כ-40 דקות). במקום השלישי בכמות הצופים נמצאת קטגוריית הספורט, שהגיעה למקום השני בזמן הצפייה הממוצע (שעה ו-20 דקות).
תוכן הגולשים - ופה המקום להזכיר שאתרים בינלאומיים כמו יו-טיוב אינם נכללים בקטגוריה - משך 888 אלף גולשים ייחודיים שרשמו זמן צפייה ממוצע של 23 דקות.
קטגוריית כלכלה לא ממש רלוונטית, כיוון שהיא אינה כוללת את האתרים הכלכליים המובילים, אלא רק מדורי כלכלה באתרי החדשות, ולכן נרשמו רק 152 אלף גולשים ייחודיים וזמן צפייה ממוצע של 42 דקות.
נתוני צפייה
אחד הנתונים המעניינים שעולים מדוח הוועדה מראה על הפער בין זמן הצפייה בטלוויזיה ובאינטרנט לבין תקציבי הפרסום שהולכים לשני אמצעי המדיה האלה. כך, בעוד שהטלוויזיה מקבלת נתח נרחב מהתקציבים לעומת האינטרנט, ניתן לראות כי מספר צופי הווידיאו הגולשים מדי יום גבוה פי 2.5 ממספר הגולשים הצופים מדי יום בערוצים המסחריים (2 ו-10) בטלוויזיה. הפערים הגדולים ניכרים בקרב בני 18-24 (300%) ובני 25-34 (200%) ונמוכים בקרב בני 12-17 ובני 45 ומעלה.
יתרה מזאת, עולה מהנתונים כי מתוך 1.6 מיליון צופי וידיאו ב-9 אתרי הוועדה, כ-700 אלף אינם צופים כלל בערוצים המסחריים (2 ו-10) או צופים בהם לעתים נדירות. כך שמי שמפרסם רק בטלוויזיה, מפספס לא מעט גולשי אינטרנט.
וואלה מוביל
באשר לאתרים המובילים, התמונה כאמור עדיין חלקית מדי, ולכן קשה לסמן מובילים. נכון לחודש ינואר, בקרב 6 האתרים שכן הסכימו לחשוף את פרטיהם מוביל אתר וואלה, שכולל ספריית VOD עשירה, שידורי וידיאו חדשותיים ושילוב תכני חברת yes, והוא משך בינואר 689 אלף גולשים בפועל ו-15.3 מיליון צפיות, כשזמן הצפייה הממוצע עמד על כ-3 שעות.
אתר זכיינית ערוץ 2 רשת, שהגיע רק למקום החמישי (עם 171 אלף גולשים), ניפק את זמן הצפייה הממוצע הארוך ביותר עם 3 שעות ו-13 דקות, ככל הנראה אודות לתוכנית הפופולרית "The Voice".
פרופ' צבי גילולה, הסטטיסטיקן של ועדת המדרוג באינטרנט והיועץ הסטטיסטי של ועדת המדרוג בטלוויזיה, רואה את המדידות בשני אמצעי המדיה מתחברים. "אני מאמין שבעתיד תהיה ועדת מדרוג אחת - גם לטלוויזיה וגם לאינטרנט. התחלנו בשבוע שעבר במגעים ליצירת מטבע אחיד ויצירת סטנדרטיזציה, וזה אתגר של הערוצים, האתרים והמפרסמים. אני מקווה שנגיע לכך בהמשך", אמר גילולה.
הצפייה בווידאו באתרים השונים
זמן צפיה בוידאו לפי מגדר
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.