הכלבים נובחים והשיירה עוברת

המהלך של בנק ישראל יטפל בבעיית הדיור ויפוצץ את בועת הנדל"ן? לא ממש

יש לא מעט חילוקי דעות אצל הבנקים השונים. כל בנק והאסטרטגיה ותפיסת העולם שלו. אבל כמעט כל הבנקים חושבים בשנה האחרונה אותו הדבר לגבי מדיניות האשראי: לצמצם באשראי העסקי ולהגדיל את המשכנתאות.

בתשעת החודשים האחרונים גדל האשראי למשכנתאות בחמשת הבנקים הגדולים בכ-8%, ואילו האשראי העסקי ללווים הגדולים ירד בכ-2% בממוצע. כלומר הבנקים מצמצמים אשראי לעסקים גדולים, ומחלקים ביד נדיבה משכנתאות.

בבנקים השונים הסבירו כי הסיבה המרכזית לכך היא שבעבור משכנתאות הבנק נדרש לרתק הרב פחות הון מאשר באשראי עסקי. ובימים אלה כשההון הוא מצרך יקר, והבנקים צריכים להגדיל את הלימות ההון שלהם (היחס בין הון עצמי לתיק האשראי), עדיף ללכת למקומות בהם, צריך לרתק כמה שפחות הון.

זאת בתוספת הגאות בשוק הדיור, יצרו את אותה תמונה שבפיקוח על הבנקים לא אהבו לראות - גידול חד בתחום מסוים, שהוא לא סתם תחום אלא ענף המסתמן כבועתי. האם כעת נראה היפוך מגמה, בלימה באשראי למשכנתאות, והתעוררות מחדש של האשראי העסקי - ככל הנראה לא. מתן אשראי למשכנתאות עדיין אטרקטיבי יותר מאשר האשראי העסקי.

לא הייתה דרמה גדולה

מיד לאחר פרסום ההוראות של בנק ישראל הבוקר החלו לזרום תגובות מגורמים שונים בשוק הנדל"ן: "בנק ישראל מייקר את המשכנתאות", "הבנקים יגלגלו את המחיר לציבור". אפילו בחלק מהבנקים ציינו כי הבנקים צפויים לייקר את המשכנתאות.

האמנם זה יהיה המצב בשוק הדיור? הרשו לנו להטיל ספק בכך. בשלוש השנים האחרונות ביצע בנק ישראל שורה של צעדים שמטרתם לצנן את שוק הדיור. למעשה זהו הצעד השישי בסדרה של צעדים. אמנם קשה לדעת מה היה קורה היום בשוק הדיור לולא אותם צעדים, אבל ניתן לראות כי הם לא חוללו דרמה גדולה. הכלבים נובחים והשיירה עוברת - בכל חודש ניתנות משכנתאות בהיקף של 3-4 מיליארד שקל, אם לא יותר מכך, עלייה חדה לעומת שנים קודמות.

לא ראינו התייקרות משמעותית עבור לקוחות בעקבות אותם צעדים שנקט בנק ישראל. אחרי ככלות הכול, הריבית היא הדבר המרכזי שמשפיע על מחיר המשכנתא. נוסף על כך, המשכנתא היא המקום היחיד שבו ישנה תחרות אמיתית בין הבנקים. לצרכן יש מודעות לנושא, הוא עורך סקרי שוק, משווה ומתמקח.

מבחינת הבנק, משכנתא היא מוצר עוגן, כדאי לו להתפשר על רווחיות בכדי להרוויח לקוח הפעיל בתחומים אחרים. ולכן, תרחיש שבו הבנקים יבצעו העלאת מחירים משמעותית בשוק זה נראית בעלת סבירות נמוכה.

אז בשורה התחתונה מה צפוי לקראות כתוצאה מהצעדים של בנק ישראל? עוד קצת הפרשות של הבנקים והגדלת כרית ההון. טיפול אמיתי בבעיית הדיור? פיצוץ בועת הנדל"ן? לא ממש. בשביל זה צריך לטפל בצד ההיצע, וזה כבר לא ביכולתו של בנק ישראל.