המסחר בבורסות אירופה ננעל בעליות שערים חדות

מדד סקר ה-IFO בגרמניה עלה לשיא של 10 חודשים ■ האיחוד האירופי פסימי מתמיד ■ מדד הניקיי בטוקיו סגר בעלייה קלה בהובלת חברות מתחומי הבריאות והצרכנות

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ו') בעליות חדות, על רקע פרסום נתוני מאקרו ודוחות כספיים של חברות מובילות. גם המסחר בוול סטריט מתנהל בעליות שערים.

הנציבות האירופית פסימית לגבי כלכלת גוש האירו, ומאמינה כי הוא לא יחזור לצמיחה עד 2014, בניגוד להצהרות החוזרות ונשנות של גורמים באיחוד האירופי כי היבשת תצא כבר השנה מהמיתון. לפי הנציבות, הגוף מבצע המדיניות של האיחוד האירופי, כלכלת גוש האירו תתכווץ בשיעור של 0.3% בכל 2013. משמעות הדבר היא כי גוש האירו יישאר במיתון, השני מאז 2009, לפרק זמן ארוך הרבה יותר מכפי שנחזה בתחילה. ב-2012 חזתה הנציבות חזרה לצמיחה, אולם בשל תנאי הלוואות קשים של הבנקים ושיעורי אבטלה שרק הולכים וגובהים, חזרה בה. ב-2014 חוזה הנציבות צמיחה בשיעור של 1.4%.

היום דווח בגרמניה כי מדד סקר ה-IFO, הבודק את בטחון העסקים (סקר הנערך בקרב 7,000 מנהלים בכירים) עלה לשיא של 10 חודשים של 107.4 נקודות בפברואר לעומת 104.3 נקודות בינואר. כלכלנים ציפו לעלייה מתונה יותר ל-104.9 נקודות.

רן שחר, מנהל ההשקעות הראשי של אלפא פלטינום בית השקעות, מציין כי "מפלס החששות בשווקים עלה ביומיים האחרונים, אך עדיין כל מימוש מנוצל לרכישת מניות. לאחר הירידות ביומיים האחרונים עקב נתונים שליליים שהתקבלו מאירופה ובהמשך לפרוטוקולים של הפד שפורסמו השבוע, המעלים ספקות בנוגע להמשך הזרמת כספים לשווקים בחודשים הקרובים, אנו צופים התייצבות בשווקים".

"הנתונים העגומים מאירופה מצביעים על המשך מיתון גם בשנת 2013. מדד מנהלי הרכב למגזר היצרני ירד ל-47.3 לעומת 48.6 בחודש שעבר, ולעומת צפי לעליה ל- 49. בארה״ב - ישנו חשש כי הפאד יקטין את הזרמת הכספים לשווקים (85 מיליארד לחודש), כבר בחודשים הקרובים. גם נתוני pmi מקדימים למגזר היצרני, יצאו מתחת לציפיות".

מניית אייר פראנס מתקדמת לאחר שהחברה דיווחה על צמצום ההפסדים ב-2012 לעומת התחזיות. מניית אלקטל-לוסנט עולה על רקע מינוי מנכ"ל חדש לחברה.

מניית ענקית הכרייה והמחצבים ריו טינטו רושמת עלייה על רקע התאוששות במחיר הזהב.

מגמה מעורבת אפיינה את המסחר בבורסות אסיה היום (ו') לאחר סגירה שלילית באירופה ובניו-יורק אתמול. מדד הניקיי בטוקיו סגר בעלייה בהובלת חברות מתחומי הבריאות והצרכנות. ירידות קלות נרשמו בבורסות של הונג קונג וסינגפור.

"נמשכת הורדת רמת הסיכון על ידי משקיעים בעקבות פרסום הפרוטוקולים של הפדרל ריזרב ועל רקע נתוני מאקרו מאכזבים, בעיקר באירופה", כותבים כלכלני בנק St. George.

יום המסחר בוול סטריט ננעל כאמור אתמול (ה') בירידות תוך המשך המגמה השלילית מאתמול. זאת, על רקע פרסום הפרוטוקולים של ישיבת הפד האחרונה וכן בעקבות רצף נתוני מאקרו שליליים בעיקרם שפורסמו.

ג'ון וויליאמס, נשיא ה'פד' בסן פרנסיסקו, הפיג את החששות לגבי הפסקת התוכניות להקלה כמותית. וויליאמס נאם בבנק המרכזי וטען כי תוכניות ה-QE3 תרמו רבות לצמיחה ולכן הן יימשכו לתוך המחצית השנייה של 2013. וויליאמס אומנם לא התייחס להתלבטויות שהביעו מספר מחברי ה'פד' בנוגע להמשך רכישות האג"ח, אך טען כי "אנו צריכים פיתרון מוניטרי עוצמתי ומתמשך. שיעור האבטלה עדיין גבוה והאינפלציה יותר מדי נמוכה.

מניות של חברות ייצוא יפניות גדולות, כגון טויוטה מוטור או שארפ , רשמו ירידות על רקע התחזקות הין.