רחובות לוהטים: סערה סביב מכירת אמנות רחוב

ציור של בנקסי הוסר מקיר בלונדון ועומד למכירה במיאמי; תערוכה ראשונה של know hope בגורדון

לא מדובר במונה ליזה וחנות הכל-בו-זול "פאונדלנד" בפרבר של לונדון אינה מוזיאון הלובר, אבל התעלומה שמעסיקה בימים אלה את ה-FBI, משטרת לונדון וחובבי אמנות בעולם היא כיצד נעקרה יצירתו של האמן בנקסי מהקיר ברחוב הלונדוני והגיעה למכירה פומבית יוקרתית, שתיערך במוצ"ש במיאמי, פלורידה.

בנקסי הוא אמן הרחוב המפורסם וכנראה גם היקר ביותר בעולם. למרות שהוא שומר בקנאות על הסתרת זהותו, יצירותיו הביקורתיות ורבות הכישרון כבר נמכרו בעבר בגלריות ובמכירות פומביות, בהסכמתו, ושוויין מוערך במאות אלפי דולרים. במקביל, כאמן רחוב המכבד את עצמו, הן ממשיכות לצוץ על קירות ברחבי העולם ובעיקר בבריטניה, מולדתו.

הציור שבמחלוקת "עבדות" (slave labour) הופיע לפני כשנה על קיר בשכונת מגורים לונדונית, סמוך לחגיגות "יובל היהלום" של המלכה אליזבת. הוא מציג ילד תופר שרשרת של דגלוני הממלכה המאוחדת. שווי היצירה מוערך בכ-700 אלף דולר - אם כי הסערה המתחוללת סביבה כעת עשויה למנוע את מכירתה.

המועצה המקומית שממנה נעלם הציור טוענת לבעלות עליו ודורשת את השבתו ללונדון. משפטנים המתמחים בסוגיות רכוש טוענים שהציור שייך לבעלי הנכס שעל קירו הופיע. בית המכירות הפומביות טוען, שזכויות הבעלות על הציור נבדקו והמכירה לגיטימית, ואילו רשת "פאונדלנד" שומרת על שתיקה, כדי לחמוק מהביקורת ציבורית.

של מי הקירות האלה

בעיתוי מעניין, תיפתח השבוע בגלריה "גורדון 2" בתל-אביב תערוכת יחיד ראשונה בארץ של אמן הרחוב הישראלי המצליח ביותר (גם בעולם, לא רק כאן) Know Hope - "דברים שמפרידים / דברים שהושארו מאחור". מחירי העבודות של Know Hope בעולם נעים בין 700 ל-30 אלף דולר. לעומת זאת, כשהן מוצגות ברחוב, אין להן מחיר.

בשיחה עם "גלובס" אומר Know Hope: "לא התחלתי כאמן רחוב מתוך דחף חתרני אלא בגלל שזה נראה לי מאוד הגיוני מבחינת תהליך היצירה והשיח הקולקטיבי שזה מעורר. "יש משהו יותר נגיש במרחב הציבורי כי רוב הציבור לא הולך לגלריות ולמוזיאונים. גם ההיתקלות המפתיעה בעבודת רחוב וגם הזמניות הן חלק ממהות העבודה".