האם תרד הריבית כבר היום

הגזירות על הבנקים בנוגע למשכנתאות היו רמז לבאות

הזעזוע שגרמו לשוקי ההון הפרוטוקולים של הפד בהחלט עשוי להוות שיקול נוסף בהחלטת נגיד בנק ישראל לגבי גובה הריבית לחודש מרץ. אם במשך החודש היה קונצנזוס שהריבית תישאר ללא שינוי חודש נוסף, הרי שבא מצב המשק וערער ביטחון זה.

לכולם היום ברור שמצב המשק לא כל כך טוב כמו שחשבנו. לפני כשנה פיזר שר האוצר לכל עבר הערכות אופטימיות לגבי צמיחה בשיעור 4% ויותר, אולם 2012 הסתיימה כנראה עם קצת יותר מ-3% ואילו ברבעון האחרון הסתכמה הצמיחה ב-2.5% בלבד.

אם לוקחים בחשבון את נתון הצמיחה האמיתי שצריך למדוד ועליו לא ששים לדבר באוצר - הצמיחה לנפש, ניתן לראות כי בניכוי הגידול באוכלוסיה יורדת הצמיחה האמיתית למתחת לאחוז.

עיון מעמיק יותר במרכיבי הצמיחה מבהיר היטב ממה כה מודאג נגיד בנק ישראל סטנלי פישר.כמעט בכל פרמטר חשוב סובל המשק הישראלי מירידה. מגמת הירידה ביבוא וביצוא נמשכת גם ברבעון הרביעי של 2012. גם בפדיון סך כל ענפי הכלכלה נרשמת ברבעון זה ירידה של 3.1% בשיעור שנתי. די צפוי שהירידה תימשך גם ברבעון הראשון של 2013. מערכת הבחירות תרמה לגידול נקודתי בלבד בפעילות ובתעסוקה ואלו צפויים לשוב ולסגת בחודשים הקרובים.

גם התחזקות השקל מטרידה את הנגיד. אם נוציא את יום שישי האחרון, השקל התחזק מאוד מול סל המטבעות. הדולר כבר בחן את שער 3.65 שקלים לדולר וזאת דווקא בתקופה שבה הוא התחזק מול המטבעות המרכזיים בעולם ונראה היה כי הפעילים מבקשים לבחון מתי וכיצד יחזור בנק ישראל להתערב במסחר.

כאמור פרסום פרוטוקולי הפד נתן לבנק ישראל חמצן בסוף השבוע כשגופים רבים,בעיקר זרים, שהימרו על השקל בתקופה האחרונה , העדיפו לממש רווחים בטווח קצר. רגיעה בשווקים תחדש ללא ספק את המתקפה על השקל ושקל חזק פוגע עוד יותר בניסיונות ההתאוששות של המשק ובצמיחה.

אני סבור שלולא הסערה שחולל פרסום הפרוטוקולים, היה בנק ישראל מפתיע ומפחית את הריבית כבר היום. אני מניח שההגבלות החדשות אותן הטיל על נוטלי המשכנתאות היו צעד מקדים לקראת הפחתת הריבית.

מה שקרה בסוף השבוע יעורר חשיבה נוספת בבנק המרכזי שאולי בעקבותיה תידחה ההפחתה בחודש, אולם בבנק ישראל מבינים היטב שיש להיערך לקראת 2013 מוקדם ככל האפשר וזאת לנוכח הנתונים המדאיגים מבית וההתפכחות של מנהיגי אירופה מההזיה בה היו שרויים כשהכריזו על התאוששות כבר במחצית השנייה של 2013.

היום כולם באירופה מבינים שזה לא יקרה. המערכת הפיננסית(איך לא) מראה נתוני התייצבות, אולם הכלכלה רחוקה מהתאוששות מרחק שנות אור. ואם זה לא מספיק באה חברת הדירוג מודי'ס, מפחיתה לבריטניה את הדרוג המושלם ממנו נהנתה כל השנים ומזכירה לכולם את מה שהגופים הפיננסיים כה רוצים שנשכח- כל התעלולים הפיננסיים לא מצליחים לטפל בבעיות החוב של המדינות.

חוב הולך ותופח איננו סימן לבריאות. האם ישראל היא הבאה בתור ?

יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס

yf@energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד