מה אפשר לקנות למדינה שיש לה כבר הכול? זו הבעיה של ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, המתכנן להוציא יותר מ-100 מיליארד דולר על תשתיות ב-15 החודשים הקרובים, כדי לסייע להתניע מחדש את כלכלת המדינה. אבל עם רכבות הקליע הנוצצות שלה, הג'ונגל של הכבישים המהירים המוגבהים והאיים המלאכותיים, יפן האולטרה-מודרנית אינה זקוקה להרבה דברים חדשים.
"אנחנו לא יכולים פשוט לבנות עוד כבישים ותשתיות באופן שבו נהגנו בעבר, בשעה שהאוכלוסייה מצטמצמת ומזדקנת", אומר טקאיושי איגראשי, פרופסור למדיניות ציבורית באוניברסיטת הוסיי, שיעץ לממשל הקודם בנושא שיקום הריסות הצונאמי של 2011 והתקלה הגרעינית בכורים בפוקושימה.
הוצאה על תשתיות עומדת בראש האג'נדה של אבה, לצד שכנוע הבנק המרכזי לנקוט צעדים אגרסיביים יותר למאבק בדפלציה. מאז כניסתו לשלטון בדצמבר, הוא הקצה 10 טריליון ין (107 מיליארד דולר) לתשתיות חדשות ולשדרוגים ב-15 החודשים הבאים - מחצית מזה במימון חוב ממשלתי. הסכום הזה שווה לרבע מהסכום שארגון OECD של המדינות המפותחות מעריך שכל העולם צריך להוציא על תשתיות תחבורה מדי שנה.
עדר פילים לבנים
הוצאה ממשלתית היא תרופה קלאסית לצמיחה כלכלית חלשה, אך זו תרופה שיפן ניסתה פעם אחר פעם. מאז 1990 היא מזרימה כ-2 טריליון דולר לבטון ולפלדה, במאמץ שווא להחיות את המשק, המצוי במיתון הרביעי מאז 2000.
כלכלנים מזהירים שללא רפורמות להגדלת פוטנציאל הצמיחה היפנית בטווח הארוך, עוד הוצאה כזאת תניב רק דחיפה קצרת מועד ותנפח את החוב הממשלתי שכבר שווה פי שניים מהתוצר הלאומי השנתי. "האפקט יכול להיות מהותי, אבל רק בטווח הקצר", אומר טומו קינושיטה, הכלכלן הראשי בנומורה סקיוריטיז בטוקיו. קינושיטה מעריך שכל הוצאה של 10 טריליון ין תוסיף רק 11 טריליון ין לתמ"ג היפני.
אבל אפילו השגת תשואה כזאת תהיה קשה, מפני שכבר נבנו דברים רבים כל כך. יפן, המדינה ה-61 בעולם בשטחה, מתגאה ב-1.2 מיליון ק"מ של כבישים, הרשת החמישית בגודלה בעולם. יש לה 68 אלף גשרים, כמעט 10,000 מנהרות, 250 רכבות קליע ו-98 נמלי תעופה. מבקרי הממשלה טוענים זמן רב שמדובר בעדר של פילים לבנים - מיותרים, יקרים ומזיקים לסביבה.
נמל התעופה איבראקי, 85 ק"מ מצפון לטוקיו, לדוגמה, נפתח ב-2010 בהשקעה של כ-225 מיליון דולר כמרכז לטיסות מוזלות. כיום הוא מטפל בשש טיסות בלבד ביום. בניית סכר יאנבה, בהשקעה של 5 מיליארד דולר בצפון-מערב יפן, החלה ב-1967 כדי לסייע ליצור חשמל לאוכלוסייה מתרחבת. כעת, כעבור 45 שנה, לאור התכווצות האוכלוסייה, בנייתו נעצרה.
ממשלת אבה אומרת שהיא עשויה לחדש עבודות ציבוריות, אבל לא לחזור על טעויות עבר. "אנחנו צריכים לזכור שיש יתרונות לכך שתשתיות נבנות, אך בסיום הפרויקטים נשארים העלויות והחובות", אמר שר הכלכלה אקירה אמארי בתוכנית טלוויזיה. "לא נעשה עבודות ציבוריות רק כדי לבנות סתם".
אך אם בניית עוד "פילים לבנים" אינה באה בחשבון, הממשלה מסתכנת בהחמצת יעד ההוצאה שלה, שאמור להמריץ את הפעילות במשק. בקיצור, לא ברור על מה צריכה יפן להוציא 100 מיליארד דולר. הכסף הזה יספיק לסלילת עוד 500 ק"מ של כבישים מהירים, ארבעה נמלי תעופה בינלאומיים או 20 סכרים.
התוכנית אינה כוללת עוד 6 טריליון ין שהממשלה הוסיפה לתקציב שיקום נזקי הרעש והצונאמי בסך 19 טריליון ין, שרק כמחציתו הוצא עד כה. והכספים הללו מייצגים רק את מה שאבה מקווה להשיג עד אפריל 2014. הוא הציע להוציא סכומים דומים מדי שנה בעשור הבא - אם יישאר בשלטון עד אז. לאור העובדה שהמגזר הפרטי והרשויות המקומיות צפויים להשקיע סכומים זהים להוצאת הממשלה, ההוצאה הכוללת תגיע ל-2.16 טריליון דולר, כ-40% מהתמ"ג היפני, בעשר שנים.
מי ישתמש בתשתית?
אבה אומר שהמטרה היא להמריץ צמיחה ולשפר את יכולתה של יפן לעמוד בפני אסונות כמו רעידת האדמה והצונאמי שפגעו ביפן במארס 2011, והרגו 20 אלף בני אדם בקירוב. אבל מחקר של משרד הקרקעות היפני מ-2010 העריך שעלות שדרוג התשתיות ביפן תמשיך לעלות ותסתכם ב-190 טריליון ין עד 2060. כלומר, מדובר בהשקעה שנתית של כ-5 טריליון ין בלבד - מחצית ממה שאבה מתכנן להוציא בעשור הבא.
לא ברור מי ישתמש בכל התשתית האדירה הזאת, או אפילו מי יבנה אותה. בגלל שיעור הילודה הנמוך, האוכלוסייה יורדת ברבע מיליון נפש בשנה, לפי נתוני הממשלה, והאוכלוסייה בגיל העבודה יורדת בקצב כפול. בשנת 2060 צפויה אוכלוסיית יפן להתכווץ בקרוב לשליש, ל-90 מיליון נפש.
פירוש הדבר הוא פחות כלי רכב על כבישי יפן. חברת המחקר פורין מעריכה שמכירות כלי הרכב יצנחו מ-5.4 מיליון יחידות בשנה שעברה ל-4.5 מיליון יחידות ב-2020 ול-3 מיליון יחידות ב-2040.
גם כוח העבודה בענף הבנייה מתכווץ. כיום הוא נמוך בשליש בהשוואה ל-1997, וחברות בנייה מתקשות כעת לגייס עובדים לשיקום האזורים שנפגעו באסונות של 2011.
התשתיות שיפן מתגאה בהן
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.