בורסות אירופה סגרו בעליות ביום עמוס אירועים ונתוני מאקרו

המשקיעים מעודדים מדברי ראשי הבנקים המרכזיים של אירופה וארצות הברית ■ דריכות לקראת כניסתו לתוקף של הקיצוץ האוטומטי בהואצות הממשל בארצות הברית

המסחר בבורסות אירופה נסגר היום (ה') בעליות שערים על רקע העליות שנרשמו הבוקר באיסה ואתמול בארצות הברית. היום היה עמוס באירועים, בעיקר פרסום מספר נתוני מאקרו משמעותיים באירופה. המשקיעים גם ממתינים להתפתחויות של הרגע האחרון מכיוונה של ארצות הברית בנוגע לקיצוץ הצפוי להיכנס מחר לתוקפו בהוצאות הממשל.

למרות חוסר הוודאות שמגיע מכיוונה של איטליה בכל הנוגע לתוצאות הבחירות והנסיונות של המועמדים להקים קואליציה, המשקיעים התעודדו מתוצאות הנפקת האג"ח שקיימה אתמול המדינה במסגרתה גייסה 4 מיליארד אירו ושלאחריה התשואה על אגרות החוב ל-10 שנים עלו ל-4.83% וזאת כשהצפי של האנליסטים היה לעלייה למעל ל-5%.

המשקיעים מעודדים גם מדבריהם של נשיא הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי ויו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי שהרגיעו אתמול את השווקים כשאמרו כי הצעדים ששני הבנקים המרכזיים נוקטים לטיפול במשבר הכלכלי שפוקד את אירופה וארצות הברית. הדברים של ברננקי היו משמעותיים במיוחד שכן בתקופה האחרונה עלו שמועות כי הפד מתכוון להתחיל בקרוב להפחית את היקף רכישות האג"ח.

אך למרות האופטימיות בשווקים, עדיין קיים מתח לגבי הקיצוץ הצפוי בהוצאות הממשל בארצות הברית שצפוי להיכנס מחר לתוקפו. המשקיעים מקווים שהבית הלבן והקונגרס יצליחו להגיע להסכם ברגע האחרון שימנע קיצוץ של כ-85 מיליארד דולר מהוצאות הממשל הפדרלי.

נעילה חיובית באסיה

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום בעליות שערים, בעקבות האופטימיות ששררה בוול סטריט אמש, לאחר שיו"ר ה'פד' בן ברננקי המשיך לצדד בתוכניות להקלה כמותית ואף רמז כי הבנק המרכזי ימשיך לתמרץ את השווקים בשנים הבאות. המשקיעים באסיה מתעודדים גם מנתון מאקרו חיובי ביפן ומהמדיניות המוניטרית האגרסיבית שבה נוקט ראש הממשלה שינזו אבה, שמינה באופן רשמי נגיד חדש. החוזים בוול סטריט מאותתים על פתיחה חיובית.

כאמור, המסחר בוול סטריט ננעל אמש בעליות שערים, שהתחזקו מייד לאחר שברננקי המשיך את עדותו החצי שנתית בקונגרס. יו"ר ה'פד' המשיך להביע תמיכה בתוכניות להקלה כמותית שנקט הבנק המרכזי בשנים האחרונות וטען כי לפי ההערכות שיעור האבטלה לא יירד לרמה של 6% ב-3 שנים הקרובות, כך שיש עדיין מקום לתמריצים מוניטריים.

גם יו"ר הבנק המרכזי האירופי, שנאם אתמול, הצהיר כי "הבנק המרכזי האירופי רחוק מלסיים את ההקלות המוניטריות שלו", זאת בתגובה להערכות שונות בשוק לפיהן הבנק המרכזי יאט את רכישות האג"ח וההלוואות שהוא מעניק למדינות בגוש האירו.

מדד ה-MSCI אסיה פסיפיק, מדד הבנצ'מרק האזורי, עולה בזמן כתיבת שורות אלה בכ-1% ומתקרב לשיא של כ-6 שבועות. "קיימים סימנים מהותיים שהכלכלה הגלובלית מתאוששת", מסביר טים שרודרס, מנהל השקעות בחברת פנגנה קפיטל, שמוסיף וטוען כי ההתאוששות בשוק הדיור האמריקאי תורמת לאווירה החיובית.

ביפן המשקיעים מתעודדים ממדד מנהלי הרכש בסקטור היצור, שרשם קריאה של 48.5 נקודות, מעל צפי האנליסטים. הקריאה היא אומנם מתחת ל-50 נקודות המעידה על צמיחה אך זהו החודש השני ברציפות שנרשמת עלייה בפעילות הייצור.

מדד הניקיי היפני מטפס בחדות וקרוב לעלייה החודשית החדה ביותר מאז 2006. זאת, בעקבות ספקולציות כי נגיד הבנק המרכזי הנכנס הרואיטו קורודה, אותו מינה אמש באופן רשמי ראש הממשלה שינזו אבה, ימשיך במדיניות המוניטרית האגרסיבית ויזרים הון רב לשוק.

נציין את מניות הבנקים הנסחרות בהונג-קונג, כגון מניית בנק HSBC ומניית Bank of Communications , שרושמות עליות חדות.