11 מ' ש' לרפי ליפא ועמית גל מייעוץ להנפקות נדל"ן

ייעוץ לשני גיוסי חוב של חברות נדל"ן הפועלות בארה"ב, חברת דה לסר וחברת זראסאי, הניב לצמד יועצי ההנפקות תגמול שיא

צמד יועצי ההנפקות, רפי ליפא ועמית גל, הצליחו לרשום הישג יוצא דופן בשוק ההון המקומי, בעקבות קופון נאה של כ-11 מיליון שקל שהם צפויים לגזור מייעוץ לשתי הנפקות בלבד. הדרך אל ההון המהיר שצברו השניים עוברת דרך שתי הנפקות אג"ח של חברות זרות המשקיעות בנדל"ן מניב בארה"ב, אשר נסללה בעקבות זיהוי מחסור באפיקי השקעה עבור הגופים המוסדיים המקומיים.

צמד היועצים, פעילים ותיקים בשוק ההון המקומי, מציעים לגופים המוסדיים אופציית השקעה לא שגרתית: במקום להשקיע כפי שהיה מקובל עד כה באג"ח של חברות נדל"ן מקומיות לצורך הרחבת פעילותן בחו"ל, מציעים ליפא וגל את הדרך ההפוכה - השקעה באג"ח של חברות אמריקאיות ש"עושות עלייה".

צעד ראשון בכיוון זה (וגם בדרך להגדלת היתרה בחשבונות הבנק של השניים) יצא לפועל בסוף 2012, עם הנפקת אג"ח בהיקף של 225 מיליון שקל לחברת דה לסר. מגיוס החוב לחברה, הנמצאת בבעלות איש העסקים החרדי אייב לסר, והמחזיקה ב-23 נכסים מניבים בניו יורק ובקונטיקט, גרפו השניים עמלה של כ-6 מיליון שקל.

כעת מתקדמים ליפא וגל לקראת השלמת מהלך מוצלח נוסף שיגדיל את חשבון העו"ש ביותר מ-5 מיליון שקל נוספים (בסך הכול), מעמלה שהם עתידים לגרוף בהנפקת חברת הנדל"ן זראסאי, הנמצאת בשליטת איש העסקים היהודי-אמריקאי ג'ואל וינר ומחזיקה ב-8,120 דירות בניו יורק.

זראסאי גייסה שלשום כ-260 מיליון שקל, במסגרת השלב המוסדי בהנפקת האג"ח שלה, והיא שואפת להשלים גיוס של כ-80 מיליון שקל נוספים מהציבור בימים הקרובים. במידה שהגיוס יושלם כמתוכנן, ליפא וגל יקבלו כ-1.5% מסכום הגיוס המתוכנן בהיקף של כ-340 מיליון שקל.

שמם של השניים עלה אמנם לכותרות בעקבות שתי ההנפקות האחרונות, אולם ליפא וגל מלווים הנפקות של חברות בשוק המקומי כבר לא מעט שנים. רפי ליפא היה בעבר מנהל השקעות במגדל ובכלל ביטוח, שם למד להכיר את דרך הפעולה של הגופים המוסדיים. הניסיון שצבר בהמשך כמנכ"ל חברת החיתום של גאון השקעות, מסייע לו כיום לתפור את העסקאות שירצו את כל הצדדים.

עמית גל, רואה חשבון בהשכלתו, מביא אף הוא ניסיון שצבר במהלך השנים בליווי חברות בשוק ההון. יחד, מצליחים השניים לתפור עסקאות שיספקו לחברות המנפיקות הון להרחבת הפעילות, ולמוסדיים תשואות נאות בסיכון יחסית נמוך.

"בזכות העבודה היסודית"

"הם הצליחו ליצור סיטואציה של win-win, גם לחברה המגייסת וגם לגופים המוסדיים", אומר אחד הפעילים בשוק החיתום. "הם יודעים מה המוסדיים מחפשים. החברות שהם הביאו לשוק מחזיקות בנכסים רבים ומשמעותיים. אנשים חושבים שזו עבודה קלה, אבל אלה פרויקטים של שנים. זה אתגר לא פשוט לשכנע את החברות האמריקאיות להגיע לשוק המקומי מחד, וליצור אמון אצל המוסדיים מאידך. בזכות העבודה היסודית, הם הצליחו להביא לפה הנפקות איכותיות יחסית".

גורם משותף נוסף המאפיין את דל דה-לסר וזראסאי, הוא המינוף הנמוך יחסית שלהן, עם יחס הון למאזן ברמה של כ-50%. הון עצמי משמעותי לצד המינוף הנמוך, סייע לשתיים לקבל דירוג יחסית גבוה משתי חברות הדירוג (למרות העדר שיעבודים לאג"ח), ומקל על כניסתם של המשקיעים המוסדיים להנפקות.

לאג"ח דה לסר העניקה S&P מעלות דירוג A באופק יציב, וציינה לחיוב שוכרים איכותיים, רמות מינוף נמוכות במרבית הנכסים, תזרים מזומנים יציב ונגישות טובה לעסקאות חדשות. ממידרוג קיבלה דה לסר דירוג A2 באופק שלילי, ומצויינים לחיוב "מצבת נכסים סולידית עם שוכרים ממשלתיים לטווח ארוך", איתנות וגמישות פיננסית ולוח סילוקין נוח.

את חוב האשראי של זראסאי הגדירו במידרוג כבעל סיכון נמוך וציינו כי הדירוג מושפע לחיוב מפעילותה בשוק הדירות להשכרה בניו יורק, וההתמקדות בשוכרי Rent stabiliezed. כן ציינו לטובה את פיזור הנכסים והשוכרים הגבוה, ניסיון ההנהלה, האיתנות הפיננסית ולוח סילוקין נוח, שזיכו אותה בדירוג A1.

דירוג ה-A באופק יציב של מעלות לזראסאי מושפע גם הוא לחיוב מסיבות דומות.