נעילה מעורבת בבורסות אירופה על רקע צעדי הממשל בסין

הממשל הסיני הכריז על צעדים חדשים במטרה לרסן את שוק הדיור ■ הבנק היפני מצהיר: "נעשה הכל" להילחם בדיפלציה ■ בארה"ב נכנסו לתוקף קיצוצים רוחביים של 85 מיליארד ד' בשנה ■ שרי האירו-גרופ נפגשים בבריסל

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ב') במגמה מעורבת, כאשדר מחד המשבר הפיסקלי בארה"ב העלה את מפלס החששות ומאידך המשקיעים חוששים כי הצמיחה בסין תיפגע בעקבות צעדים לריסון מחירי הדיור עליהם הכריזה הממשלה בסוף השבוע (הרחבה בהמשך).

כאמור, אחד הנושאים שעומדים לנגד עיניהם של המשקיעים בימים אלו הוא המשבר הפיסקלי בארה"ב. המחוקקים בקונגרס לא הצליחו להגיע לעמק השווה ובסוף השבוע נכנסו לתוקפם קיצוצים רוחביים בהיקף של 85 מיליארד דולר בשנה הקרובה וכ-1.2 טריליון דולר ב-10 השנים הקרובות. הנשיא אובמה הזהיר כי אם לא יימצא פיתרון בקרוב הקיצוצים עלולים לגרוע מהתמ"ג כ-0.5% ב-2013.

המשקיעים באירופה הגיבו גם לצעדים עליהם הכריז הממשל הסיני במטרה לרסן את שוק הדיור. בסוף השבוע הודיע הקבינט בסין לערים המאופיינות ב"עלייה מהירה מדי" במחירי הנכסים להעלות את ההון העצמי הנדרש לרכישת דירה שנייה ומעלה, כמו גם להעלות את הריביות על המשכנתאות. המטרה היא להרחיק את משקיעי הנדל"ן שמנסים לגרוף רווחים תוך ספקולציות על מחירי הנכסים, ובכך מסתכנים בעסקאות ממונפות וגורמים לעליות מחירים. הממשל הסיני הטיל גם מס של 20% על רווחי המשקיעים ממכירת נכסי נדל"ן. (לסיפור המלא)

ובזירה האירופית, שרי האוצר של גוש האירו, שפתחו היום את פגישתם השבועית בבריסל, דנים במשבר הכלכלי ובתוכנית החילוץ שבכוונתם להעניק לקפריסין. ברומא, מנהיג המפלגה הדמוקרטית פייר לואיג'י ברסני אמר היום כי להערכתו המדינה תערוך בחירות נוספות בסוף השנה, לאחר שהממשלה תעביר חוקים אלקטורלים חדשים.

נציין את חברות הכרייה BHP Billiton וקבוצת ריו טינטו שנופלות בכ-2% בעקבות ירידת מחירי הסחורות.

המסחר בבורסות אסיה נחתם במגמה מעורבת, כאשר בורסת שנחאי רשמה את הירידות החדות ביותר מאז אוגוסט 2011. זאת כאמור, לאחר שהממשל הסיני הכריז על מגבלות חדשות בשוק המשכנתאות במטרה לצנן את מחירי הנדל"ן, ובעוד המשקיעים המשיכו להגיב לקיצוצים הרוחביים בארה"ב.

מדד ה-MSCI אסיה פסיפיק, המהווה בנצ'מארק לשווקים במזרח,השיל כ-0.5%. ברקע, הממשל הסיני הכריז על תשלומי מסים וריביות גבוהות יותר לנוטלי המשכנתאות לרכישת דירה שנייה במדינה, בערים בהן נרשמות עליות "חדות במיוחד" במחירי הנדל"ן.

ביפן, הבנק המרכזי במדינה ממשיך לצאת בהצהרות, כאשר נגיד הבנק המרכזי נומיני הריוקי הצהיר כי יעשה "כל שיידרש" כדי להילחם בדיפלציה במדינה.

"המעבר ממדיניות מוניטארית משוחררת למדיניות מוניטארית נורמלית, יהיה אחד האלמנטים המרכזיים בהם יעסקו השווקים בזמן הקרוב", מסביר דניאל פיירלי, מנהל השקעות ב-StateStreet Global Advisors. "זה סיכון גדול, הבנקים המרכזיים לא פועלים בתקופה טובה".

China Resources Land , חברה קבלנית ממשלתית, ריכזה עניין בבורסה בהונג קונג יחד עם מניות סקטור הנדל"ן כולו. (נציין גם את China Overseas Land & Investment ואת China Construction Bank )

Sands China , המתפעלת קזינו במדינה, השילה בכ-1.5% לאחר שנודע כי לאס וגאס סאנדס (בבעלותו של שלדון אדלסון, שותפה של Sands China) הודיעה כי ייתכן והפרה במהלך פעילותה במדינה מספר דינים בארה"ב.

מיצובישי , יצרנית הרכב הגדולה ביותר ביפן (לפי שווי שוק), נסחרה בעליות, על רקע ההצהרות של הבנק היפני.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]