בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות; מילאנו טיפסה בכ-2.8%

שרי האוצר של גוש האירו הסכימו על חבילת סיוע לקפריסין בהיקף של 17 מיליארד דולר ■ באיטליה גובר החשש מבחירות חוזרות ■ סערה באנגליה בעקבות דרישות האיחוד האירופי להטיל מגבלות על הבונוסים

המסחר בבורסות אירופה נחתם היום (ג') בעליות שערים, כאשר מרבית המדדים ביבשת רשמו עליות של יותר מ-2%. נראה כי המשקיעים התעודדו מהודעת שרי האוצר של גוש האירו, לפיה הם אישרו חבילת סיוע לקפריסין.מעבר לכך, בפתיחת המסחר בוול סטריט מדד הדאו ג'ונס טיפס בכ-1% לשיא כל הזמנים. באיטליה נראה כי המשא ומתן על הרכבת הממשלה צפוי להגיע למבוי סתום מה שמגביר את הסיכויים לבחירות חדשות במדינה. בזירת המאקרו התפרסמו מדדי מנהלי הרכש בגוש האירו.

שרי האוצר של גוש האירו, שנפגשו אתמול בבריסל בירת בלגיה, אישרו את בקשת קפריסין לקבלת חבילת סיוע בהיקף של 17 מיליארד אירו שהאי ביקש בקיץ של השנה שעברה. עדיין לא ברור מה יהיו התנאים של חבילת הסיוע, אך צוות משימה מיוחד יגיע היום לקפריסין מטעם הטרויקה - האיחוד האירופי, הבנק המרכזי האירופי וקרן המטבע הבינלאומית - על מנת לבחון את הדרישות של המדינה ובהתאם לכך ייקבעו התנאים.

הבחירות באיטליה המשיכו לתפוס כותרות כשהפעם מגיע תורו של המנצח בבחירות פייר-לויג'י ברסאני שהציב אולטימטום למנהיג תנועת "5 הכוכבים" בפה גרילו לפיו עליו להחליט באיזה מפלגה הוא תומך כדי שתוכל לקום ממשלה חדשה באיטליה, אחרת אזרחי המדינה ייאלצו לשוב לקלפיות.

"על גרילו להחליט עכשיו מה הוא רוצה, אחרת כולנו נלך הביתה כולל הוא", אמר ברסאני אתמול במהלך ראיון בערוץ טליוויזיה איטלקי. הסיבה לאולטימטום שהציב ברסאני הינה ההצהרה של גרילו כי מפלגתו לא מתכוונת לשתף פעולה עם אף אחת ממפלגות הממסד, אך טען כי המפלגה שלו תתמוך בהצעות חוק שתואמים את השקפתה.

גרילו הינו מנהיג תנועת "5 הכוכבים" שהייתה הפתעת הבחירות באיטליה שנערכו לפני קצת יותר משבוע. התנועה, שמתנגדת לממסד ולפעולות שלו, הפכה להיות השלישית בגודלה במדינה ועל כן הינה חיונית להרכבת ממשלה חדשה באיטליה. גרילו בעצמו, היה עורך דין שהפך לסטנד-אפיסט.

בנושא אחר לגמרי, התקנות החדשות שהציג בשבוע שעבר האיחוד האירופי להטלת מגבלות עם הבונוסים שמקבלים העובדים בבנקים באירופה מעוררת סערה באנגליה שמתנגדת למהלך. במהלך פגישה של שרים בגוש האירו, מתכוון להציג ג'ורג' אוסבורן, שר האוצר של בריטניה, את התנגדות המדינה למהלך וזאת בזמן שעיריית לונדון הודיעה כי היא מתכוונת להגיש תביעה נגד האיחוד האירופי בשל המהלך הזה.

בזירת המאקרו האירופית התפרסם היום מדדי מנהלי הרכש בתחום השירותים באיטליה, צרפת, גרמניה וגוש האירו כולו והנתונים הפתיעו לטובה. המדד באיטליה ירד לרמה של 43.6 נקודות מרמה קודמת של 43.9 נקודות כשהצפי היה לירידה לרמה של 43.5 נקודות. בצרפת המדד הפתיע ורשם עלייה של נקודה אחת ל-43.7 נקודות כשהצפי היה שהוא יישאר ללא שינוי על 42.7 נקודות.

גם המדד בגרמניה רשם עלייה צנועה של 0.6 נקודות לרמה של 54.7 נקודות מרמה קודמת של 54.1 נקודות כשהצפי היה שהמדד יישאר ללא שינוי. המדד המשוקלל של גוש האירו עלה גם הוא לרמה של 47.9 נקודות, כשהצפי היה שהוא יישאר ללא שינוי על רמה של 47.3 נקודות. נזכיר כי קריאה מעל ל-50 נקודות מצביעה על צמיחה בהיקף הפעילות ואילו קריאה מתחת ל-50 מצביעה על התכווצות.

עליות באסיה

עליות שערים נרשמו היום בבורסות אסיה. זאת לאחר סגירה חיובית בוול סטריט ועל רקע הערכות כי בנקים מרכזיים ימשיכו בתוכניות ההרחבה במהלך 2013. במסחר בחוזים על מדדי ניו-יורק נרשמת יציבות.

המסחר בוול סטריט ננעל כאמור אתמול (ב') בעליות, לאחר שמרבית היום התנהל בירידות על רקע המשבר הפיסקאלי בארה"ב אשר מעלה את מפלס החששות, בשילוב החשש כי הצמיחה בסין תיפגע בעקבות צעדים לריסון מחירי הדיור עליהם הכריזה הממשלה בסוף השבוע.

המשקיע האגדי וורן באפט אמר אתמול בראיון ל-CNBC כי הוא עדיין רוכש מניות, לא משום שהוא מאמין כי ערכן יעלה בטווח הקצר, אלא, כהרגלו הוא מאמין בהשקעות ערך לטווח ארוך. "כל דבר שאני קונה במחיר של 80 דולר, אני לא אוהב לקנות אותו במחיר של 100 דולר. אך אם תשאלו אותי אם המניות זולות יותר מאשר כל אפיק השקעה אחר, להשקפתי התשובה לכך היא כן", דברי באפט.

באפט אף הפתיע וטען כי הוא אינו חושש יותר מדי מה"סיקווסטר", שורת הקיצוצים בהיקף של 85 מיליארד דולר שנכנה לתוקף בסוף השבוע לאחר שהמחוקקים בקונגרס לא הצליחו להגיע לעמק השווה שידחה את רוע הגזירות. לדבריו, הקיצוצים לא יאטו במידה ניכרת את כלכלת ארה"ב משום שההוצאות הגבוהות של הממשל כבר "עושות את העבודה" ומתמרצות את הכלכלה.

בתחום המאקרו באסיה, היום פורסם כי מדד מנהלי הרכש של HSBC לסקטור השירותים בסין רשם ירידה ל-52.1 נק' לעומת 54 נק' בינואר. הנתון היה בהתאם לציפיות כלכלנים. במקביל, סין חזרה היום על יעד צמיחה של 7.5% לשנת 2013 ואינפלציה של 3.5%.

מניית SK Hynix, היצרנית השנייה בגודלה בעולם של שבבי זכרון למחשבים, רושמת עלייה של 3.3% בסיאול על רקע הערכות לעלייה במחיר השבבים.

מניות של היצואניות היפניות הגדולות רושמות עליות בטוקיו. נציין את הונדה מוטור , טויוטה וקנון.