68% מהנשים בישראל מתעניינות בספורט, רק 2% מגיעות ליציע

סקר חדש מציג מצב עגום לגבי נוכחות נשים באירועי ספורט בישראל; 63% מהנשאלות ציינו את הגזענות והאלימות כסיבה מרכזית להדרת רגליהן מהמגרשים

מגרשי הכדורגל בישראל הם ממלכתם הבלעדית של הגברים. איך שלא נתאמץ, זו עובדה שפשוט אי אפשר לחלוק עליה. תעשיית השיווק והפרסום בישראל, בעלי הקבוצות, ואפילו התאחדויות (ההתאחדות לכדורגל) שוברים את הראש איך להביא את הנשים ליציעים. אם בהנחות במחירי כרטיסים למשחקים, ואפילו במתן כרטיסים חינם עבור נשים.

עד כמה המצב עדיין רחוק מהאופטימום (אופטימום: במשחקי המונדיאל בגרמניה 2006 שיעור הנשים ביציעים עמד על קרוב ל-50%), אפשר ללמוד מסקר חדש שמפרסמת הקרן החדשה לישראל לקראת יום האישה הבינלאומי: 68% מהנשים בישראל מגדירות את עצמן כ"מתעניינות בספורט" דרך אמצעי התקשורת (20% מתעניינות "לעתים קרובות", 48% "לעתים רחוקות") אך רק 2% מהן מגיעות למגרשים באופן קבוע. 79% מהנשים הגדירו את עצמן כ"לא מבקרות בכלל במגרשי ספורט בישראל".

הסקר הוא חלק מכנס "קמות מהספסל", שמקיימת הקרן החדשה בשיתוף עם ההתאחדות לכדורגל בישראל וארגון 'אתנה' ביום שני הבא, 11 במארס.

הסקר בחן את מידת העניין שמגלות נשים בישראל בספורט ואת סיבות שמונעות מהן להגיע למגרשים, והוא כלל מדגם של 448 נשים המגדירות עצמן כחובבות ספורט.

על-פי הסקר, הסיבות העיקריות שמונעות מנסים להגיע למגרשים הן מן הסתם לא רמת הכדורגל: 63% מהנשאלות ציינו כי הגזענות והאלימות הן אחת הסיבות לכך שבגללן הן מדירות את רגליהן מהיציעים; 45% מהנשים ציינו כי חשש מהטרדה מינית מהווה אף הוא גורם משמעותי בהחלטתן שלא להגיע; 44% ציינו את מחירי הכרטיסים כשיקול מכריע באי הגעתן למגרשים, ו-40% ציינו את התנאים במגרש (שירותים וכו') כגורם מכריע.

מנתונים שנאספו על כמות המנויים שרוכשות נשים במספר מועדוני הכדורגל נמצא כי הן מהוות בממוצע רק כ-10% מרוכשי המנויים. בהפועל ת"א 15% מרוכשי המנויים הן נשים - המספר הגבוה ביותר בקרב קבוצות ליגת העל. במכבי נתניה ובהפועל חיפה מספר המנויות הוא 10% ובהפועל ב"ש והפועל ר"ג מספר המנויות עומד על 8% ו-5% בהתאמה.

***

מועדוני ספורט בישראל מנסים לעודד נשים להגיע למגרשים בעזרת הוזלת מחירי הכרטיסים. נעמה כהן, מנהלת קשרי אוהדים במכבי ת"א כדורגל, אומרת כי "המועדון מציע מנויים מוזלים לנשים ומשפחות ומשקיע רבות בסידורי אבטחה וישיבה אשר יבטיחו חוויה אופטימלית ומהנה".

טל תאומים, מנהלת תקשורת שיווקית באל על ולשעבר מנהלת השיווק של הפועל ת"א כדורגל מספרת כי "בעבר אפשרנו לילדים ונשים בחולצות אדומות להיכנס למשחקים בבלומפילד בחינם, מהלך ששינה את כללי המשחק ובתקופה זו צמח מספר הנשים ביציעים לכ-20% מכלל אוהדי הקבוצה".

בעיה נוספת עליה מצביעים המומחים היא שחווית הספורט בישראל אינה נתפסת כחוויה תרבותית לכל המשפחה, "בניגוד לארה"ב או אירופה למשל, ההגעה למגרשי הספורט אינה נתפסת כחוויה תרבותית אלא כחוויה ספורטיבית נטו וככזו באופן טבעי וברור היא פונה ומדברת יותר לקהל הגברי." טוענת נעמה כהן ממכבי ת"א.

דני אהרונסון, מנכ"ל KDA פרסום אומר כי " קופי מחוכם וארט מגניב לא יעשו את העבודה, גם לא סרט טלוויזיה או שילוט חוצות. פרסום הוא רק נקודת הקצה של עבודת המיתוג מחדש וזו ההגדרה הנכונה של המשימה בעיניי".

אהרונסון טוען שיש ליצור קמפיין שהמסר שלו הוא כי הגעה למגרשים היא חוויה משפחתית בייחוד כאשר קהל היעד הוא אמהות; "לאהוד קבוצת כדורגל זו חוויה חזקה ומלכדת, שמקרבת את המשפחה. ואם אוהדים - אין כמו ללכת למשחק אמיתי. במקרה הזה החוויה תוצג כחוויה עוצמתית, מקרבת - אבל גם בטוחה ומשפחתית. מחקרים באנגליה מצאו כי דימוי חיובי ותחושת ביטחון עשו את העבודה והביאו את המשפחות למגרשים".