בזק ניסתה להימנע מהעברת נתונים למש' התקשורת

זאת, בשל כשלי האבטחה במשרד שאירעו לאחרונה ואשר נחשפו ב"גלובס" ■ משרד התקשורת דרש נתונים מסחריים מבזק אך החברה ניסתה להתחמק. לאחר איומים בהפעלת סנקציות, העבירה החברה את הנתונים

חברת בזק אולצה להעביר נתונים מסחריים למשרד התקשורת אחרי שהובהר לה שיינקטו נגדה צעדים משמעתיים במידה ותסרב. ל"גלובס" נודע כי בזק סירבה באופן לא פורמלי להעביר נתונים ומידע מסחרי על פעילותה למשרד התקשורת, וזאת בעקבות ביקורת שערך אגף הפיקוח בחברה. החברה ידעה שסירוב פורמלי הוא מסוכן מבחינה משפטית, ולכן הציעה דרכים שונות להעברת המידע כמו העברה מדגמית של הנתונים שהתבקשו, ובכך ניסתה להימנע מסירוב ישיר.

בסופו של דבר, ולאחר דין ודברים בין מנכ"ל בזק אבי גבאי, לבין ראש אגף הפיקוח, שמילה מימון, הוחלט בבזק להעביר את הנתונים, אך זאת רק לאחר שמימון איים שהמשרד יפעיל את כל סמכויותיו וינקוט בצעדים משמעתיים כלפי החברה, אם לא יועברו כל הנתונים במלואם.

במכתב שכתבה שרון פליישר-בן יהודה, סמנכ"לית רגולציה בבזק למשרד התקשורת, היא כותבת: "הנתונים המבוקשים הינם נתונים מסחריים סודיים ביותר. קיים חשש, והניסיון מלמד כי הוא אינו בלתי מבוסס, שנתונים שהחברה מעבירה למשרד, דולפים ממנו הלאה. די להזכיר, כי אף מנכ"ל המשרד הודה זה לא מכבר, שאין ביכולתו למנוע דליפות מסוג זה". בהמשך המכתב היא מציעה הצעות להעברת המידע.

הרקע לסירוב של בזק להעברת הנתונים נעוץ בכשלי האבטחה כפי שאירעו לאחרונה ואשר נחשפו ב"גלובס". כשלי האבטחה החמורים התגלו בעקבות תרגילים שערך שירות הביטחון הכללי לעובדי המשרד, שכשל בשניהם. בתרגיל האבטחה הראשון מסר עובד אגף הספקטרום מידע בטלפון לנציג השב"כ שהזדהה כעובד שב"כ ומסר לו מידע כיצד ניתן להיכנס לרשת המחשוב הארגונית. בתרגיל השני נכנסה עובדת השב"כ לאחד החדרים וביקשה שתייה ממכונת השתייה, וכאשר יצא העובד לסייע לה, החדירה החסן נייד (דיסק און קי) למחשבו כדי לשאוב נתונים.

נציין כי בחודשים האחרונים כאשר התבקשה החברה להעביר מידע למשרד, היא פנתה לשב"כ וניסתה לשכנעו מדוע היא רשאית לסרב. מבחינה פורמלית בזק אולי צריכה את אישור השב"כ להעביר מידע למשרד התקשורת, אבל השאלה אינה נוגעת למחוייבותה זו. בזק חוששת שמידע שהיא מעבירה ידלוף למתחריה ולכן ניסתה להשתמש בטיעונים הקשורים לאבטחת מידע ולביטחון המדינה כדי להימנע מהעברתו.

ממשרד התקשורת נמסר: "המשרד לא יפרט את מערכת יחסיו מול החברות. נדגיש כי לפי תנאי רישיונן החברות חייבות להעביר נתונים שמבקש המשרד".