נעילה חיובית באירופה; "השוק השורי יגמר בתיקון גדול"

הבנק המרכזי האירופי הותיר אתמול את הריבית על כנה ■ הצמיחה ביפן נותרה ללא שינוי ברבעון הרביעי של 2012 ■ הייצוא של סין גדל בפברואר ■ דוח התעסוקה בארה"ב הפתיע לטובה

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ו') בעליות שערים, ברקע לעליות בוול סטריט לאור דוח התעסוקה החיובי, וזאת חרף העובדה שהבנק המרכזי האירופי הותיר אתמול את הריבית על כנה, (0.75%).

כאמור, אמש ננעל המסחר בוול סטריט בעליות שערים, כאשר מדד הדאו ג'ונס טיפס לשיא היסטורי חדש ומדד הנאסד"ק נסחר בשיא חדש של 12 שנה. באסיה, מדד הבנצ'מרק האזורי מסכם 3 שבועות רצופים של עליות, בעקבות נתוני מאקרו חיוביים שפורסמו בסין ויפן (על כך בהמשך).

האופטימיות השוררת בשווקים לא מרשימה במיוחד את הכלכלן הפסימי מארק פאבר. "השוק השורי יגמר או בתיקון של 20% או גל מימושים גדול יותר במהלך השנה", גברי פאבר. "כדאי למשקיעים שרצים לשוק עכשיו שהשוק השורי הוא כבר בן 4 שנים".

כאמור, מריו דרגי, נגיד הבנק המרכזי האירופי החליט להותיר את הריבית לחודש מארס על כנה, 0.75%, שפל כל הזמנים. במסיבת העיתונאים שכינס אתמול, מייד לאחר הודעת הריבית, דרגי הסביר כי כלכלת גוש האירו ממשיכה לצמוח בקצב מתון אך באותה נשימה קרא למנהיגי גוש האירו לבצע רפורמות נרחבות, שכן עדיין קיימים סיכונים רבים המאיימים על הכלכלה. בהמש דבריו הוא רמז כי רק במקרה החרפה נוספת במצב הכלכלי הוא ישקול להוריד את הריבית.

דוח התעסוקה בארה"ב לחודש פברואר עקף את כל התחזיות, כשהצביע על תוספת של 236 אלף משרות חדשות, ועל ירידה בשיעור האבטלה לכ-7.7%, מ-7.9% בחודש ינואר. כעת, נראה שלשוק השורי שמתפתח בוול סטריט נוסף עוד דלק. התחזיות בשוק צפו כי המשק האמריקאי ייצר בחודש פברואר כ-162 אלף משרות, זאת לעומת 157 אלף משרות בינואר. שיעור האבטלה היה צפוי להישאר על כנו ברמה של 7.9%

סנטימנט חיובי באסיה

המסחר באסיה נחתם היום (ו') בעליות שערים במרבית הבורסות המרכזיות, בעקבות הסנטימנט החיובי בוול סטריט אמש, כאשר מדד הדאו ג'ונס ננעל בשיא חדש. המשקיעים באסיה הגיבו לנתונים חיוביים ביפן וסין. החוזים העתידיים בוול סטריט מאותתים על פתיחה חיובית.

נראה כי המשקיעים ממאנים לממש רווחים ומזניקים את הבורסות לשיאים. אמש ננעל המסחר בוול סטריט בעליות, כאשר מדד הדאו ג'ונס קבע שיא היסטורי חדש ומדד הנאסד"ק ריחף בשיא חדש של 12 שנה. באסיה, מדד הבנצ'מרק המקומי קרוב לסיים שבוע שלישי של עליות.

מדד הניקיי היפני טיפס היום ביותר מ-2.5% בעקבות פרסום אומדן הצמיחה לרבעון הרביעי של 2012. הנתון הצביע על כך שהתמ"ג היפני נותר ללא שינוי, לעומת תחזיות האנליסטים שצפו צמיחה בשיעור של 0.1% (שנתי). עם זאת, רבים רואים בנתון זה כנתון חיובי וכסימן לכך שהכללכה "זוחלת" מההאטה שממנה סבלה בשנים האחרונות, בייחוד לאור העובדה שאומדן הצמיחה הקודם הצביע על כך שהכלכלה מתכווצת ב-0.1%.

"נתוני התמ"ג ביפן מספקים נקודת פתיחה טובה לעתיד", אומר מיקיו קומדה, אסטרטג בחברת LGT קפיטל. "אנו יודעים שיפן עומדת בפני מדיניות מוניטרית אגרסיבית וגם בסין המצב טוב".

בסין פורסם המאזן המסחרי לחודש פברואר והצביע על כך שהפער בייצוא, בינה לבין ארה"ב ממשיך להתרחב. העודף המסחרי של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם אומנם קטן ל-15.3 מיליארד דולר, לעומת 29.2 מיליארד דולר בינואר, אך הייצוא גדל ביותר מ-20%. ארה"ב לעומת זאת, סובלת מגרעון מסחרי של יותר מ-40 מיליארד דולר, כך לפני נתונים שפורסמו אתמול.

נציין את מניית הרכב הונדה שרשמה עליות בעקבות זינוק במכירות הרכב שלה בצפון אמריקה. גם חברת הבנייה Sekisui House Ltd זינקה בעקבות נתונים חיוביים.