נתוני מאקרו שליליים גררו את בורסות אירופה לנעילה שלילית

מדד מנהלי הרכש של גוש האירו בסקטור הייצור רשם קריאה נמוכה של 46.6 נקודות; גם המדד הגרמני ירד מתחת ל-50 נק' ■ סנטימנט שלילי גם בוול סטריט ■ באסיה נרשמו עליות שערים

יום המסחר באירופה (ה') במגמה מעורבת עם נטייה לירידות. זאת לאחר סגירה חיובית בוול סטריט. בשעה זו החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט מאותתים על פתיחה יציבה.

יו"ר הפד' אמר אמש כי ימשיך לסייע לשווקים ולרכוש אג"ח בהיקף כ-85 מיליארד דולר מדי חודש וישמור על מדיניות ריבית אפסית עד לשיפור מהותי בכלכלה ועד ששיעור האבטלה יירד לרמה של 6.5%. דברי ברננקי הביאו לעליות שערים בשיעור מירבי של 0.7% בוול סטריט אמש.

גם המשבר בקפריסין עדיין ברקע, לאחר שהפרלמנט המקומי דחה את התוכנית למיסוי פקדונות הבנקים, במהלך שאמור היה להבטיח למדינה סיוע חיצוני ממדינות אירופה בהיקף של 10 מיליארד אירו. בכל מקרה, בבנק המרכזי באירופה (ECB) הבהירו כי ישקלו להזרים לקפריסין הון בכל מקרה.

בנוסף, נציין כי הבנק המרכזי האירופי אחראי על אישרור מתן הלוואות חירום מצד הבנק המרכזי בקפריסין לבנקים הקורסים במדינה. הלוואות אלה, הניתנות במקרי חירום להגברת הנזילות בשוק, נקראות ELA - Emergency Liquidity Assistance.

מועצת הנגידים של הבנק האירופי, לבינתיים, אישרה להותיר את רמת הלוואות ה-ELA של הבנק המרכזי בקפריסין, ברמתן הנוכחית, עד ל-25 במארס 2013. עד אז, מצפים ב-ECB לראות תוכנית פיסקאלית חדשה, ולא - ייתכן ויורו על הורדת היקף הלוואות ה-ELA אשר מותר לבנק להעניק, או חומר מכך - על הפסקתן.

בזירת המאקרו התפרסמו היום נתונים שליליים שהכבידו על השווקים.מדד הייצור התעשייתי בגרמניה ירד לרמה של 48.9 נקודות בחודש מארס, לעומת רמה של 50.3 נקודות בפברואר. קריאה זו, מתחת לרמה של 50 נקודות, מעידה על התכווצות הפעילות בסקטור והפתיעה את האנליסטים.

גם מדד מנהלי הרכש של כל גוש האירו רשם קריאה נמוכה המעידה על התכווצות. המדד ירד לרמה של 46.6 נקודות, בעוד הצפי בשוק עמד על קריאה של 48.2 נקודות.

בורסות אסיה נסחרו היום (ה') בעליות שערים בהמשך לסיום החיובי בוול סטריט אמש, שבא לאחר דבריו של יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי. בורסת יפן הובילה את העליות.

ביפן נרשמות עליות שערים, והניקיי בדרך לרמתו הגבוהה ביותר מאז 2008, על רקע הערכות כי הבנק המרכזי היפני יודיע בקרוב על חבילת תמריצים חדשה לשווקים. נשיא ה-BOJ הרוהיקו קורודה (Haruhiko Kuroda) יכנס היום לאחר סגירת המסחר ביפן מסיבת עיתונאים ראשונה מאז כניסתו לתפקיד, ובה הוא צפוי להכריז על התמריצים.

בסין פורסם מדד מנהלי הרכש לחודש מארס, שהצביע על התרחבות מעבר לתחזיות המוקדמות. המדד עלה במארס ל-51.7 נק', לעומת התחזיות ל-50.8 נק'. כל רמה מעל 50 נק' מצביעה על התרחבות.

בורסות אסיה יכולות לזנק 15-20% עד סוף השנה", אמר הרלד ון דר לינד, אסטרטג בכיר ב-HSBC בהונג קונג. "השווקים ייהנו משיפור בתנאים הכלכליים והפיננסיים שיבואו בעידוד בנקים מרכזיים ביבשת. אני ממליץ להשקיע בשוק הסיני", לדבריו.