בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת; חוסר ודאות בקפריסין

בגרמניה דווח היום כי נתון סקר ה-IFO, המודד את בטחון העסקים, ירד בחודש מארס ל-106.7 נקודות ■ המתנה לקראת התפתחויות בקפריסין

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ו') במגמה מעורבת, בהמתנה לקראת התפתחויות משמעותיות בקפריסין. זאת, על רקע עליות שערים במסחר בוול סטריט.

בגרמניה דווח היום כי נתון סקר ה-IFO, המודד את בטחון העסקים, ירד בחודש מארס ל-106.7 נקודות לעומת 107.4 נקודות בפברואר ולעומת צפי כלכלנים לנתון של 107.6 נקודות.

"אם קפריסין לא תוכל להגיע להסכמה על מיסוי פקדונות הבנקים, היא לא תקבל סיוע ובסופו של דבר המערכת הבנקאית שלה תקרוס - במצב זה עשויים לכפות עליה לפרוש מגוש האירו", כך אמר גורם בכיר באיחוד האירופי אתמול (ה').

"בסופו של דבר, זו בחירה של קפריסין", אמר הבכיר בראיון ל-CNBC. "אנחנו יכולים לעשות הרבה כדי למנוע מצב בו קפריסין תיאלץ לעזוב את גוש האירו, יחד עם הבנק האירופי, אבל אם קפריסין לא תשתף פעולה - פשוט ייגמר לה הכסף ולא תהיה ברירה".

על ממשלת קפריסין להגיע להסכמות מחודשות לקבלת חבילת הסיוע לה היא זקוקה - לאור דד-ליין שהוצג לממשלתה, מטעם הבנק המרכזי האירופי, לאחר שהפרלמנט הקפריסאי דחה את הצעתה להטיל מסים על הפקדונות הבנקאיים.

הפרלמנט הקפריסאי אמור לדון היום בהצעת החוק שהציעה הממשלה, להקים קרן השקעות להצלת הבנקים, כאלטרנטיבה לדרישת הטרויקה להטיל מס על פקדונות בנקים. בנוסף ייתכן ותתקבל חקיקה בנוגע לשליטה על ההון שיוצא מהבנקים, כהכנה לריצה אפשרית על הבנקים על ידי אזרחים.

"בית המחוקקים יתכנס בקרוב על מנת לקבל החלטות משמעותיות. אין ספק כי יהיו היבטים כואבים להחלטות שיתקבלו, אך יש להציל את המדינה", אמר היום דובר הממשלה הקפריסאית. "השעות הבאות יכריעו את עתיד המדינה", כך לדבריו.

בינתיים, הושגה הסכמה בין קפריסין לבנקים ביוון, כך שהאחרונים ישתלטו על נכסים קפריסאים ביוון.

כאמור, בבורסות אסיה נרשמה היום מגמה מעורבת.

המסחר בוול סטריט נחתם כאמור אתמול בירידות שערים, כאשר המשקיעים הגיבו בעיקר לדוחות הכספיים השליליים של סיסקו, אורקל ופדקס וכן להמשך ההתפתחויות במשבר הפקדונות של קפריסין.

"המשקיעים חוששים מהמשך ההדרדרות במצב באירופה", אומר Matthew Sherwood, מנהל השקעות, לבלומברג. "המנהיגים שם ממשיכים להסתכל על החור בתחתית הסירה ולא מתקנים אותו".

מניות הייצוא היפניות רשמו ירידות בטוקיו. נציין את טויוטה וברידג'סטון.