השבוע בוול סטריט: קפריסין תצית "מפולת דומינו" בשווקים?

האולטימטום שהציבו מדינות גוש האירו לקפריסין יפקע מחר; עד אז עליה לנסות לגייס כ-6 מיליארד דולר כדי לקבל את חבילת החילוץ ■ מאקרו: מכירות הבתים החדשים, מדד קייס-שילר ועוד

שבוע המסחר בוול סטריט צפוי להיפתח מחר (ב') ברקע למשבר בקפריסין, שם מנסה הממשלה למצוא פתרון שיספק את מדינות האיחוד האירופי וקרן המטבע, כאשר במקביל היא מנהלת מו"מ עם מדינות אחרות שיספקו לה סיוע פיננסי. כיוון המסחר עשוי להיות מושפע גם משלל נתוני מאקרו, כגון מדד קייס-שילר, מכירות הבתים החדשים, מדד אמון הצרכנים ועוד. המשקיעים עשויים להגיב גם לנאום שצפוי לשאת מחר יו"ר ה'פד' בן ברננקי.

נראה כי המשקיעים בוול סטריט התעלמו מהמשבר בקפריסין והובילו את המדדים המרכזיים לנעילה חיובית ביום שישי. המשקיעים התעודדו מדבריו של ברננקי בכנס חודש מארס של ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב, מספר ימים לפני כן, שחזר ואמר כי המדיניות המוניטרית המרחיבה תימשך עד ששיעור האבטלה יירד לרמה של 6.5%.

עם זאת, חשש רב מכנן בליבם של כלכלנים ואנליסטים שמא קפריסין לא תגיע לעמק השווה עם מדינות האיחוד האירופי וקרן המטבע ותיאלץ לפרוש מגוש האירו. תרחיש שעלול להוביל לאפקט דומינו ולפרשיתן של מדינות נוספות מהגוש, כגון יוון, איטליה או ספרד.

בסוף השבוע נציגי גוש האירו ובמרכזן גרמניה, הציבו לקפריסין אולטימטום של 4 ימים לעמוד בדרישותיהן בדבר מיסוי הפקדונות הבנקאיים, אחרת היא פשוט תאילץ לפשוט את הרגל ולפרוש מגוש האירו. האולטימטום יפקע מחר וכעת קפריסין מנסה למצוא דרך לגייס הון בהיקף של כ-6 מיליארד אירו מבלי לפגוע בפקדונות הבנקאיים. לאחר שהמו"מ שניהלה המדינה עם רוסיה לא צלח, נשיא קפריסין טס לברזיל במטרה לקבל את הסיוע הדרוש.

ע"פ דיווחים שונים שפורסמו היום, (א') תוכנית אחרת היא להטיל מס של 20% רק על פיקדונות שמעל ל-100 אלף אירו בבנק הגדול במדינה ו-4% על פיקדונות בהיקף זה בשאר הבנקים. בשורה התחתונה, ההחלטה כנראה תתקבל רק מחר, כנראה שלאחר שעות המסחר כדי למנוע תגובות חדות מדי בשווקים.

שוק הדיור ימשיך להתחמם?

בזירת המאקרו יפורסמו השבוע מספר נתונים מהותיים. מחר (ב') יו"ר ה'פד' בן ברננקי צפוי לשאת דברים בלונדון סקול אוף אקונומיקס. האם יספק פרטים חדשים לגבי מצב הכלכלה?

ביום שלישי יפורסמו נתוני הזמנות המוצרים בני-קיימא לחודש פברואר. הצפי בשוק עומד על עלייה של 3.8%. באותו היום יפורסם גם מדד S&P/קייס-שילר - הבוחן את השינוי במחירי הדיור ב-20 ערים מובילות בארה"ב. המדד צפוי לטפס בכ-7.8% בחודש ינואר.

עוד ביום שלישי, יפורסם גם מדד אמון הצרכנים לחודש מארס, כאשר התחזיות בשוק עומדות על קריאה של 69.3 נקודות. במקביל, יתפרסמו גם נתוני מכירות הבתים החדשים לחודש פברואר. צפי האנליסטים עומד על ירידה בקצב המכירות לרמה שנתית של 426 אלף.

ביום רביעי יתפרסמו נתוני מכירות הבתים בהמתנה לחודש פברואר, כאשר התחזיות בשוק צופות ירידה של 0.4% במכירות.

ביום חמישי יפורסמו כמדי שבוע נתוני תביעות האבטלה לשבוע החולף, כאשר צפי האנליסטים עומד על עלייה לרמה של 340 אלף תביעות, לעומת 336 אלף בשבוע הקודם. עוד ביום חמישי, יתפרסם אומדן הצמיחה האחרון לרבעון האחרון של 2012, הצפי עומד על קצב צמיחה של 0.5%. מדד מנהלי הרכש של מחזוק שיקגו, אשר יפורסם באותו היום, צפוי לרשום קריאה של 56.5 נקודות.

ביום שישי אומנם לא יתקיים מסחר בוול סטריט, אך יפורסמו מספר נתוני מאקרו כגון נתוני ההכנסה וההוצאה.

טבע ומיקרוסופט במוקד

רשות התרופות האירופית (EMA) המליצה ביום שישי לאשר את התרופה טקפידרה של ביוג'ן לטיפול בטרשת נפוצה, מהלך שעלול לפגוע במכירות הקופקסון של טבע . ב-28 במארס צפויה רשות המזון והתרופות של ארה"ב (FDA) לאשר לשיווק בארה"ב את התרופה.

ניצחון למיקרוסופט על גוגל: שופט בבית המשפט בארצות-הברית פסק ביום שישי כי קונסולת המשחקים של מיקרוסופט, ה-Xbox לא מפרה פטנטים השייכים למוטורולה מוביליטי שבבעלות גוגל, כך מדווחת הבוקר סוכנות "בלומברג". החלטת השופט דיוויד שאו עדיין טעונה אישור סופי של נציבות הסחר הבינלאומית בארצות-הברית.

המירוץ לרכישת חברת המחשבים דל נמשך. סוכנות הידיעות "בלומברג" דיווחה בסוף השבוע כי קבוצת בלאקסטון הגישה הצעה לרכישת יצרנית המחשבים. הדיווח מתבסס על מקור המקורב לעיניינים ושהעדיף להישאר בעילום שם כיוון שמדובר בעיניין פרטי.