בורסות אירופה ננעלו בירידות על רקע דבריו של יו"ר היורו-גרופ

המסחר בבורסות אירופה התנהל ברוב שעות היום בעליות שערים על רקע אישור תוכנית החילוץ של קפריסין ■ אך אז הגיע שר האוצר ההולנדי וגרם לשינוי מגמה ■ "במקרה של חילוץ בנק בעתיד... נפנה למחזיקי המניות והאג"ח"

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ב') בירידות שערים וזאת לאחר שברוב שעות היום נרשמו עליות שערים בעקבות אישור החילוץ לקפריסין בשעות הבוקר. אך בשעות הצהריים צוטט יו"ר פורום שרי האוצר של גוש האירו כאומר שמעתה ואילך החילוץ של קפריסין יהווה תבנית לחילוצים עתידיים, וגרם להיפוך המגמה במסחר באירופה ובוול סטריט.

קפריסין הצליחה לחמוק מפשיטת רגל. מדינת האי תקבל סיוע של 10 מיליארד אירו מה"טרויקה" ותישאר בגוש האירו. בתמורה התחייבה קפריסין לרפורמות מקיפות במערכת הבנקאות שלה, ובכללן סגירת הבנק השני בגודלו במדינה בעקבות לחץ רב שהפעילה גרמניה. "לא היו בחירות אופטימליות, רק החלטות קשות לקבל", אמר מקור בכיר בגוש האירו לבלומברג.

נשיא קפריסין ניקוס אנסטסיאדס איים אמש (א') להתפטר בשל הלחץ שהפעילה קרן המטבע הבינלאומית במסגרת תנאי הטרויקה לקפריסין, על מנת שזו תקלב את חבילת החילוץ המיוחלת. אנסטסיאדס טס אתמול לבריסל במטרה לקדם את חבילת החילוץ של האיחוד האירופאי וקרן המטבע הבינלאומית ולמנוע קריסה של מערכת הבנקאות באי. זאת, לאחר ששלשום נכשלו שיחות להשגת סיוע לקפריסין.

אך מה שגרם להיפוך המגמה באירופה והמעבר לירידות שערים הינם הדברים שאמר היום יו"ר היורו-גרופ, פורום שרי האוצר של גוש האירו. יירוין דיסלבלוים, אמר כי החילוץ לקפריסין ישמש בעתיד תבנית לחילוצים של בנקים באירופה. הוא אומר כי מעתה ואילך כל פעם שיש צורך בחילוץ בנק, והוא בעצמו לא יוכל לגייס הון, נצטרך לפנות למחזיקי המניות ואגרות החוב שלו, ובמידת הצורך גם לבעלי החשבונות הלא מבוטחים בו.

מניות הבנקים מובילות את העליות. נציין את HSBC .

קפריסין משפיעה גם על אסיה

עליות נרשמו היום גם במרבית הבורסות של מזרח אסיה. בטוקיו רשמו מניות הייצוא עליות חדות. סוני זינקה ב-3.1% על רקע החלשות הין היפני והתחזקות האירו.

"רמת חוסר הוודאות ירדה במידה משמעותית ולכן מומלץ להישאר עם השקעה במניות ברמה של 'משקל יתר'", אמר לבלומברג מנהל השקעות בכיר בהונג קונג. "הבורסות באסיה עדיין אטרקטיביות".