נעילה שלילית בוול סטריט; יו"ר היורו-גרופ חזר בו מדבריו

יו"ר פורום שרי האוצר של אירופה אמר כי בחילוץ עתידי של בנק, מחזיקי המניות והאג"ח ייצטרכו לעזור ■ יו"ר ה'פד' בן ברננקי נשא נאום בלונדון סקול אוף אקונומיקס ■ מדד ה-S&P 500 הגיע לכדי נקודה אחת משיא הנעילה של כל הזמנים

המדדים המובילים בוול סטריט ננעלו היום (ב') בירידות שערים וזאת למרות שיו"ר היורוגרופ חזר בו מהדברים כי חבילת הסיוע שקיבלה קפריסין תהווה תבנית לחילוצים עתידיים של הבנקים ומדינות באירופה. מדד ה-S&P 500 הגיע לכדי נקודה אחת משיא הנעילה של כל הזמנים, וזאת לפני ההתבטאות המדוברת של יו"ר היורו-גרופ.

בשעות הצהריים יו"ר היורו-גרופ, פורום שרי האוצר של גוש האירו, יירוין דיסלבלוים, אמר כי החילוץ לקפריסין ישמש בעתיד תבנית לחילוצים של בנקים באירופה. הוא אומר כי מעתה ואילך כל פעם שיש צורך בחילוץ בנק, והוא בעצמו לא יוכל לגייס הון, נצטרך לפנות למחזיקי המניות ואגרות החוב שלו, ובמידת הצורך גם לבעלי החשבונות הלא מבוטחים בו.

אך בשעה האחרונה חזר דיסלבלוים מההצהרה שלו, מה שהוביל את המדדים המובילים בוול סטריט למחוק את הירידות שנרשמו כתוצאה מדבריו. הבורסות באירופה ננעלו בירידות שערים ולא הספיקו להגיב להודעה האחרונה של שר האוצר ההולנדי.

קפריסין הצליחה לחמוק מפשיטת רגל. מדינת האי תקבל סיוע של 10 מיליארד אירו מה"טרויקה" ותישאר בגוש האירו. בתמורה התחייבה קפריסין לרפורמות מקיפות במערכת הבנקאות שלה, ובכללן סגירת הבנק השני בגודלו במדינה בעקבות לחץ רב שהפעילה גרמניה. "לא היו בחירות אופטימליות, רק החלטות קשות לקבל", אמר מקור בכיר בגוש האירו לבלומברג.

נשיא קפריסין ניקוס אנסטסיאדס איים אמש (א') להתפטר בשל הלחץ שהפעילה קרן המטבע הבינלאומית במסגרת תנאי הטרויקה לקפריסין, על מנת שזו תקלב את חבילת החילוץ המיוחלת. אנסטסיאדס טס אתמול לבריסל במטרה לקדם את חבילת החילוץ של האיחוד האירופאי וקרן המטבע הבינלאומית ולמנוע קריסה של מערכת הבנקאות באי. זאת, לאחר ששלשום נכשלו שיחות להשגת סיוע לקפריסין.

בנושא אחר, סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה אתמול כי קרן המטבע הבינלאומית צפויה להוריד את תחזית הצמיחה של כלכלת ארצות הברית לשנה הנוכחית מ-2% ל-1.7%. על פי הדיווח, הסיבה להורדת תחזית הצמיחה הינה העלאת המסים שנכנסה לתוקף בתחילת השנה הנוכחית, והקיצוץ הרוחבי בהוצאות הממשל הפדראלי שנכנס לתוקפו בתחילת החודש הנוכחי.

יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי נשא הערב נאום בבית הספר לכלכלה בלונדון במהלכו הוא הדף את הביקורת על תוכנית רכישת האג"ח של הפד. ברננקי דחה את הטענה כי התוכנית גורמת לפיחות בערכו של הדולר מה שמגביר את הייצוא האמריקאי על חשבון מדינות אחרות. ברננקי טען כי האינטרס של המדינות הקטנות הוא שתהיה צמיחה חזקה בארצות הברית כי בסופו של דבר זה גם ישפיע עליהן לטובה.

בזירת המאקרו לא התפרסמו היום נתונים אך בהמשך השבוע צפויים להתפרסם מספר נתונים חשובים. מחר יתפרסם מדד קייס שילר לחודש ינואר שבודק את מחירי הבתים בעשרים הערים הגדולות ביותר בארצות הברית. באותו יום יתפרסם גם מדד אמון הצרכנים לחודש מארס. בחמישי תתפרסם ההערכה השלישית לצמיחה בתמ"ג של ארצות הברית לרבעון הרביעי של 2012.

טבע ומיקרוסופט במוקד

רשות התרופות האירופית (EMA) המליצה ביום שישי לאשר את התרופה טקפידרה של ביוג'ן לטיפול בטרשת נפוצה, מהלך שעלול לפגוע במכירות הקופקסון של טבע . ב-28 במארס צפויה רשות המזון והתרופות של ארה"ב (FDA) לאשר לשיווק בארה"ב את התרופה.

ניצחון למיקרוסופט על גוגל : שופט בבית המשפט בארצות-הברית פסק ביום שישי כי קונסולת המשחקים של מיקרוסופט, ה-Xbox לא מפרה פטנטים השייכים למוטורולה מוביליטי שבבעלות גוגל, כך מדווחת סוכנות "בלומברג". החלטת השופט דיוויד שאו עדיין טעונה אישור סופי של נציבות הסחר הבינלאומית בארצות-הברית.

המירוץ לרכישת חברת המחשבים דל נמשך. סוכנות הידיעות "בלומברג" דיווחה בסוף השבוע כי קבוצת בלאקסטון הגישה הצעה לרכישת יצרנית המחשבים. הדיווח מתבסס על מקור המקורב לעיניינים ושהעדיף להישאר בעילום שם כיוון שמדובר בעניין פרטי.

חברת בלקברי (RIM לשעבר) ירדה בכ-6% במסחר המקדים וזאת בעקבות הורדת המלצה למניית החברה מצד בנק ההשקעות גולדמן זאקס. הבנק הוריד את המלצתו למניה מ"קנייה" ל"החזק".

ענקית האינטרנט יאהו הודיעה היום בבלוג שלה על רכישת הסטארט-אפ של תלמיד בן 17 מלונדון תמורת סכום שלא נמסר. מדובר באפליקצייה שנקראת Summly שהינה אפליקצייה לקריאת חדשות.