נעילה שלילית באירופה; בורסת יוון צללה כ-4%, ספרד 1.1%

ברזני, עליו הוטלה מלאכת הקמת הממשלה באיטליה: "איטליה בבלגן ועומדת בפני שנה קשה. רק משוגע ירצה למשול עכשיו" ■ עלייה בתשואות האג"ח של איטליה

המסחר בבורסות אירופה נחתם היום (ד') בירידות שערים, נוכח הקשיים להקים ממשלה חדשה באיטליה והערות קשות של המועמד המוביל ברזני על מצב המדינה. ברקע נמשך גם המשבר בקפריסין ובמורגן סטנלי מביעים חשש מ"אפקט דומינו" שבעקבותיו אזרחים במדינות אחרות באירופה ימשכו פקדונות בנקאיים. מדד Stoxx 600 האירופי מאבד 0.6% מערכו.

פייר לואיג'י ברזני, ראש המפלגה שעליה הוטל להרכיב את הקואליציה ("המפלגה הדמוקרטית") נדחה ע"י בפה גרילו, מנהיג מפלגת "5 הכוכבים", בשיחות להקמת קואליציה. גרילו, ליצן במקצועו, העביר את המו"מ הקואליציוני בשידור חי באינטרנט. בתגובה לכישלון המו"מ נרשמות ירידות בשוקי המניות והאג"ח באיטליה. תשואת האג"ח ל-10 שנים באיטליה עולה ב-16 נקודות בסיס ל-4.73%. האירו מאבד 0.5% ל-1.28 דולרים.

"יש ציפייה לקואליציה רחבה ותמיד אמרתי שזה בלתי אפשרי", אמר ברזני. לפי אתר ביזנס אינסיידר, ברזני התבטא בחריפות ואמר ש"איטליה בבלגן" ו"עומדת בפני שנה קשה". לדבריו, "רק משוגע ירצה למשול כעת". החשש הגדול בשווקים הוא מתקופה ארוכה יחסית של חוסר ודאות למשך חודשים, שכן אם לא תוקם ממשלה יתקיימו בחירות חוזרות רק בספטמבר ואולי אפילו בתחילת 2014.

עוד במוקד הזירה האירופית - קפריסין. האי מוכה החובות הכריז היום על הגבלות הון חדשות במטרה למנוע מהציבור הקפריסאי, שאיבד את האמון במערכות הפיננסיות ובקובעי המדיניות, למשוך את ההון שלו מהבנקים בתקופה קצרה ובכך לסכן אותם. בין היתר, הממשל אוסר על פדיון צ'קים ומשיכהמוקדמת של הפקדונות ותוכניות החיסכון. מעבר לכך, האזרחים לא יוכלו להוציא מהמדינה יותר מ-3,000 אירו.

בבנק האמריקאי מורגן סטנלי פירסמו סקירה ובה חשש מ"אפקט דומינו" בשל משבר קפריסין. החשש הוא שאזרחי מדינות אחרות בפריפריה באירופה - דוגמת ספרד - יחששו מהטלת מס על פיקדונות בנקאיים כמו בקפריסין ויקדימו למשוך את כספיהם מהבנקים, מה שיסבך עוד יותר את המצב באירופה.

מניות הבנקים הובילו היום את הירידות באירופה, כמו למשל Banco Santander בספרד או BNP Paribas בצרפת.

עליות באסיה

המסחר בבורסות אסיה התנהל היום בעליות, בעוד מדד הניקיי ביפן נסחר ביציבות כיום לאור הגבלת דיבינד לאחר תקופה ארוכה של עליות לאור המדיניות המוניטארית המקומית.

מדד ה-MSCI אסיה פסיפיק, המהווה בנצ'מארק לשווקים הגלובליים, הוסיף לערכו כ-0.1%. לאחר שקפריסין אישררה את פרטי תוכנית החילוץ שלה ועל רקע פרסומם של נתוני מאקרו מעודדים בארה"ב (וביניהם מדד קייס-שילר, מדד אמון הצרכנים ומכירות הבתים החדשים). במהלך אתמול ניסה מדד ה-S&P 500 לשבור את שיא כל הזמנים, אך ננעל ברמה של 1,564 נקודות - 2 נקודות מתחת לרמת השיא.

"כלכלת ארה"ב חווה את התרחיש האפשרי הטוב ביותר, נראה שכלכלה האמריקנית מציגה חוזקה, בעוד מוקדי הסיכון נמצאים במקומות אחרים בעולם - בעיקר באירופה", מסביר קוג'י טודה, מנהל השקעות ב-Resona Bank בטוקיו.

מתחילת השנה, עלה ה-MSCI אסיה פסיפיק בכ-4.8% על רקע השיפור המסתמן בכלכלת ארה"ב והכרזתה של יפן על הרחבה מוניטארית, החל מתחילת שנת 2014. היום מתנהל המסחר ביפן ביציבות, כיוון ש-1,330 מתוך 1,696 המניות הנסחרות במדד הטופיק (Topix gauge) לא יקבלו דיבידנד על העסקה.

Techtronic Industries, אשר מרבית מכירותיה מגיעות מצפון אמריקה, עולה בכ-4% בהונג קונג.

Bank of China , הרביעי בגודלו בסין, עולה לאחר שהציג תוצאות כספיות שעקפו את תחזיות האנליסטים.

יצרנית הצמיגים השנייה בגודלה ביפן, Sumitomo Rubber Industries, מזנקת ביותר מ-7% לאחר העלאת דירוג ל"תשואת יתר" ממורגן סטנלי.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]