אירופה מעודדת מהמצב בקפריסין - והמדדים ננעלו בעליות

החשש מ"ריצה" על הבנקים בקפריסין התבדה בשל ההגבלות על משיכת הון ■ מניות הבנקים בסין ירדו על רקע הגבלות חדשות שהטיל הממשל הסיני על מוצרים פיננסיים המיועדים ללקוחות אמידים

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ה') בעליות שערים על רקע המצב בקפריסין עם פתיחת הבנקים במדינה, כאשר נראה כי הפאניקה ממנה חששו בשווקים מתבדית, והמצב רגוע יחסית.

קפריסין, האי הקטנטן בים התיכון, ממשיך למקד את תשומת הלב: הבנקים בקפריסין נפתחו היום בשעה 12:00 למשך 6 שעות בלבד - והתורים הארוכים משתרכים בסניפים. לפי שעה מדווחות הרשתות הזרות על רגיעה יחסית ואין אירועים אלימים בתורים. החשש הגדול היה כמובן "ריצה" של הלקוחות אל הבנקים כדי למשוך פיקדונות, מה שעלול לגרום לקריסתם. שיירות של משאיות עמוסות במיליארדי אירו עשו דרכן הלילה מאירופה לבנק המרכזי של קפריסין כדי לצייד את הבנקים במזומנים במידת הצורך.

נציין כי הבנקים היו סגורים מאז ה-16 במארס לאחר לאחר שהממשלה הקפריסאית הודיעה על הטלת מס על הפיקדונות כחלק מהתוכנית לקבל חבילת סיוע מאירופה. הממשלה הגבילה את משיכת הכספים מהבנקים כדי למנוע משיכות אגרסיביות, וההגבלות יימשכו לפחות עוד שבוע.

נעילה שלילית באסיה

באסיה ננעל הבוקר המסחר במגמה שלילית. מניות הבנקים בסין ירדו על רקע הגבלות חדשות שהטיל הממשל הסיני על מוצרים פיננסיים המיועדים ללקוחות אמידים, מה שצפוי לפגוע ברווחי הבנקים.

"הסנטימנט באירופה רע", אמר לסוכנות בלומברג אנליסט בבית ההשקעות האוסטרלי קולוניאל פירסט סטייט גלובל. "חוסר הוודאות בקפריסין והפלונטר הפוליטי באיטליה מכבידים על השווקים, מה שמותיר אותנו עם אירופה שתשפיע לשלילה במשך שנים".

ביפן נרשמו ירידות לאחר שמשרד האוצר פרסם דוח ובו נתונים על מכירת מניות בידי משקיעים זרים בהיקף של 2.8 מיליארד דולר בשבוע שעבר. השווקים בהונג קונג, אוסטרליה, ניו זילנד וסינגפור יהיו סגורים מחר לרגל "יום שישי הטוב" (חג הפסחא).

מבין המניות הבולטות היום באסיה, מניות הבנקים בסין איבדו גובה בצל הגבלות הממשל כאמור. בהקשר זה נזכיר את מניית ICBC, הבנק הגדול באסיה. מנהל השקעות ב-IG Investments בהונג קונג אמר כי "הממשל מנסה להגביר את הפיקוח על הבנקים והנכסים שלהם יהיו תחת לחץ".