בדיוק לפני שנה זכתה סלקום במכרז לאספקת שירותי סלולר לצה"ל, לאחר שגברה על המתחרות פרטנר ופלאפון. עד אז, במשך כ-7 שנים הייתה מירס (כיום הוט מובייל) הספקית של צה"ל, אלא שחברה זו כלל לא ניגשה למכרז אשתקד, בשל תנאי הסף שלו.
למעשה, מירס לא הורשתה להתמודד במכרז, והצבא בנה אותו, בין היתר, כדי להחליף את מירס, שהייתה עסוקה בבניית רשת חדשה, וצה"ל לא רצה את הרשת הישנה שלה. מירס ניסתה "לעשות שרירים", אבל לבסוף ויתרה. ייתכן שאחד השיקולים לכך היה הבנתה שהרווחיות במכרז זה מוגבלת.
סלקום זכתה במכרז צה"ל אחרי שהציעה מחיר זול במיוחד, של כ-5.1 אגורות לדקת שיחה. נכון להיום, מעבר מנויי הצבא מהוט מובייל לסלקום בעיצומו, והדבר מתבטא בדוחות הכספיים של הוט, שפורסמו בשבוע שעבר.
ירידה בהכנסות מצה"ל ב-2012
בעוד שבשנים 2010-2011 היה צה"ל אחראי לכ-15% ממנויי החברה, בסוף 2012 עמד שיעור מנויי צה"ל על 5.3% בלבד (גם על רקע הגידול במספר המנויים הפרטיים). בשנים 2009-2011 רשמה מירס הכנסות מצטברות של כ-380 מיליון שקל מצה"ל, ובשנת השיא, 2010, הגיעו ההכנסות מצה"ל ל-139 מיליון שקל. בשנת 2012 ירדו ההכנסות ל-83.7 מיליון שקל.
הוט ציינה בדוחות שנים קודמות, כי צה"ל הוא מנוי מהותי, שאובדנו ישפיע באופן משמעותי על פעילותה. הצבא, שהיה אחראי בשנים הקודמות לכ-13% מהכנסות החברה, היווה רק 9.8% מההכנסות ב-2012. מתוך ההכנסות מצה"ל, כ-10 מיליון שקל בשנה הם בגין שירותי ה-PTT - "ווקי טוקי" סלולרי - שמסופקים שלא מכוח המכרז.
הוט, שנמצאת כיום בבעלות מלאה של פטריק דרהי, רכשה לפני כשנה וחצי את מירס, שגם היא הייתה בשליטת דרהי, תמורת כ-500 מיליון שקל (ותשלם 450 מיליון שקל נוספים בכפוף לעמידת פעילות הסלולר באבני דרך. מירס מהווה היום את פעילות הוט בתחום הסלולר, שהושקה באמצע השנה שעברה.
תחום הסלולר הניב להוט ב-2012 הכנסות של 845 מיליון שקל, ויצר הפסד נקי של 183 מיליון שקל. מדובר על ירידה בהכנסות ועלייה בהפסד לעומת שנה קודמת (דוחות פרופורמה). עוד עולה מדוחות הוט, שמספר עובדי החברה עומד על כ-4,000, לעומת כ-4,300 בסוף 2012 ויותר מ-5,000 בסוף 2011.
הוט
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.