נעילה שלילית באירופה; "שבוע העליות סיפק את השוורים"

שרי האוצר של גוש האירו נפגשים באירלנד - אישרו חבילת החילוץ לקפריסין וידונו בהמשך תוכניות החילוץ של פורטוגל ואירלנד ■ כלכלני גולדמן זאקס צופים כי שוק המניות היפני יזנק בכ-20%

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ו') בירידות שערים שקוטעות רצף עליות של 4 ימים במדד הבנצ'מרק האירופי. המשקיעים הגיבו לנתוני מאקרו בגוש האירו ובארה"ב, ברקע לפגישה של שרי האוצר באירלנד.

מדד ה-Stoxx Europe 600, מדד הבנצ'מרק של היבשת יורדת בכ-0.3% לרמה של 294 נקודות ומקטין את העליות השבועיות לכ-2.4%. "שבוע מבוסס של עליות סיפק את השוורים", מצהיר ג'ונתן סודריה, סוחר מניות בחברת Capital Spreads. "אחת הסיבות לשוורים לממש קצת רווחים היא פגישה בת יומיים של שרי האוצר האירופים באירלנד, בה הם ידונו בהארכה של תוכנית החילוץ של פורטוגל ואירלנד".

כלכלנים מציינים כי החשש בשווקים הוא שמעצבי המדיניות באירופה ובקרן המטבע העולמית ידרשו מהמדינות להטיל מסים על הפקדונות הבנקיים, כפי שדרשו מקפריסין, עניין שזיעזע את השווקים למשך מספר ימים.

שרי האוצר של גוש האירו (האירו-גרופ) אישרו היום חבילת חילוץ בהיקף של 10 מיליארד אירו עבור קפריסין, ומהמועצה האירופאית נמסר כי יינתן למדינה סיוע במציאה של מנועי צמיחה. הנתח הראשון מהחבילה אמור להגיע לקפריסין באמצע מאי, כך שבזמן הקרוב על הפרלמנטים של המדינות התורמות (9 מיליארד אירו מתוך החבילה מגיע מגוש האירו עצמו, באמצעות קרן ה-ESM) לאשר את החבילה.

בזירת המאקרו פורסם היום נתון התפוקה התעשייתית לחודש פברואר שעלה ב-0.4%, יותר מהתחזיות בשוק שעמדו על עלייה של 0.3%.

בארה"ב פורסם כי המכירות הקמעונאיות נפלו בחודש מארס בשיעור החד ביותר מזה תשעה חודשים, סימן לצריכה מואטת בארה"ב עקב העלאות המסים והקצב הנמוך של יצירת משרות חדשות. המכירות הקמעונאיות נפלו במארס בשיעור של 0.4%. מדובר, כאמור, בירידה החדה ביותר מאז חודש יוני 2012. אנליסטים חזו ירידה בשיעור של 0.1% בלבד.

מניית Cap Gemini , ספקית שירותי המחשוב הגדולה ביותר בצרפת, שרושמת ירידות חדות. גם קרודה , אחת היצרניות הגדולות בעולם של מוצרים קוסמטים יורדת ביותר מ-2% לאחר שספגה הורדת המלצה ל"מכירה" ע"י בנק ההשקעות UBS.

מגמה שלילית באסיה

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום (ו') בירידות שערים ונסוג משיא של 20 חודשים ושבוע המסחר הטוב ביותר מאז ספטמבר 2012. זאת לאחר נעילה חיובית בוול סטריט ובבורסות אירופה אמש. נראה כי המשקיעים מחכים לדלק חדש שיבסס את הראלי בשווקים, אם באמצעות עונת דוחות מוצלחת ואם באמצעות חדשות טובות מאירופה.

המדד היפני Topix Index ירד היום בפעם הראשונה מזה כשמונה ימים בעוד הין מתחזק כנגד הדולר. גם מדד ה-MSCI Asia Pacific רשם ירידות היום ונסחר סביב 137 נקודות.

המשקיעים באסיה הגיבו היום, בין היתר, לדבריו של נגיד הבנק המרכזי היפני הרוהיקו קורודה שטען כי יעד האינפלציה שקבעה הממשלה (2%) הוא "גמיש" וכי הבנק המרכזי עוקב בדריכות אחר התפתחות אפשרית של בועת נכסים שעלולה להיווצר בשל המדיניות המוניטרית האגרסיבית שהוא מנהל. נזכיר, השוק היפני זינק בכ-30% מאז תחילת השנה בשל ההכרזות של הממשלה החדשה לפיהן היא מחוייבת להילחם בדיפלציה ולהמריץ את הכלכלה ע"י מדיניות מוניטרית מרחיבה.

"יפן מתכננת להכפיל את רכישות האג"ח שהיא מבצעת בשנתיים הקרובות, אך זה לא יהיה מספיק להימנע מצמיחה נמוכה", טוען פרדריק נוימן, כלכלן ב-HSBC. "ללא רפורמות מבניות שיתגברו על הרגולציה הנוקשה, הכסף החדש שיוזרם ע"י הבנק המרכזי רק יחמיר את המצב הכלכלי".

עם זאת בגולדמן זאקס קצת יותר אופטימיים לגבי עתיד שוק המניות היפני והעלו את התחזיות שלהם. בבנק ההשקעות טוענים כי שוק המניות היפני יזנק בעוד 20% בשל המחוייבות הממשלתית להילחם בדיפלציה.

נציין את מניית יצרנית המצלמות קנון שרשמה ירידות של כ-2%. החברה הקוריאנית GS Engineering & Construction נפלה בכ-15% לאחר שדיווחה על הפסד בלתי צפוי.