נעילה שלילית באירופה; הדאקס והקאק צנחו בכ-2.35%

נתוני התעסוקה בבריטניה איכזבו ■ קרן המטבע העולמית חתכה את תחזית הצמיחה של הכלכלה הגלובלית ■ הנציבות האירופית שוקלת העברת כספים מוקדמת לקפריסין

המסחר בבורסות אירופה נחתם היום (ד') בירידות שערים חדות לאחר פרסום נתוני האבטלה בבריטניה, שהצביעו על הירידה החדה ביותר בשיעור המועסקים מזה שנה. המגמה השלילית הושפעה גם מהירידות בוול סטריט.

באירופה, מצב התעסוקה המשיך להדאיג את מנהיגי היבשת, כאשר היום פורסמו נתוני התעסוקה בבריטניה. אלו הצביעו על התרחבות האבטלה בקצב המהיר ביותר מזה שנה, לשיעור של 7.9%.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הציעה לאיחוד האירופי לממן אפשרות של פרישה מוקדמת למשך מספר שנים על מנת לעזור במאבק באבטלה בקרב הצעירים באירופה. "למה לא לעשות את מה שכבר עשינו בגרמניה", אמרה מרקל והמשיכה כי בנוסף למהלך הזה צריך יהיה לחייב את העסקים באירופה להעסיק עובדים צעירים.

קרן המטבע העולמית חתכה את תחזית הצמיחה של הכלכלה הגלובלית ל-3.3% ב-2013, לעומת האומדן הקודם שעמד על קצב צמיחה של 3.5%. כלכלני קרן המטבע טענו כי אירופה היא עדיין האתגר המרכזי וכי עליה לעשות ככל יכולה על מנת להמריץ את הכלכלה.

הנציבות האירופית שוקלת העברת כספים מוקדמת לקפריסין בתקווה לעזור לכלכלה המדשדשת. על פי מכתב ששלח נשיא האיחוד האירופי חוסה מנואל בארוסו לנשיא קפריסין ניקוס אנסטסיאדיס, הנציבות האירופית שוקלת להקדים העברת תשלום בהיקף של 945 מיליון אירו שהיו אמורים להיות משולמים למדינה על פני 7 שנים.

מגמה מעורבת באסיה

מגמה מעורבת עם נטייה לעליות נרשמה בבורסות אסיה היום לאחר סגירה חיובית בוול סטריט אתמול. זאת לאחר שקרן המטבע העלתה את תחזית הצמיחה של יפן (והורידה במקביל את תחזית הצמיחה העולמית) ועל רקע המשך החלשות הין היפני מול הדולר.

"התאווה לסיכונים עדיין קיימת והתיקונים בשוקי המניות הם זמניים בלבד", כתבו היום כלכלני קרדיט אגריקול בסקירה שפרסמו.

המסחר בוול סטריט נחתם כאמור אתמול בעליות שערים של יותר מ-1%, לאחר הירידה החדה שנרשמה אתמול. נראה כי המשקיעים התעודדו מנתוני המאקרו והדוחות הכספיים שפורסמו לפני פתיחת המסחר. האינפלציה ירדה יותר מהצפי בעוד התחלות הבנייה טיפסו ב-7% לשיא של כ-5 שנים. במצעד המדווחות גולדמן זאקס, ג'ונסון אנד ג'ונסון וקוקה-קולה עקפו את התחזיות. אינטל ויאהו פרסמו אמש דוחות לאחר סיום המסחר בוול סטריט - יאהו צנחה בכ-4% במסחר המאוחר ואילו אינטל עלתה בכ-0.7%.

"הקריסה בשוק הזהב - הקשה ביותר מזה 30 שנה - הפחיתה את ההילה סביב הנכסים המסוכנים, בנוסף נתוני מאקרו חלשים בארצות הברית יחד עם נתוני מאקרו חלשים בסין העמידו בספק את ההתאוששות בכלכלה העולמית", כתב מרשל גטלר, אסטרטג פורקס בחברת IronFX בסקירה שפרסם. "תוסיפו לזה את הפיגוע במרתון בבוסטון ותקבלו שוק שנכנס למצב זהירות מירבי".

נשיא הפדרל ריזרב בפילדלפיה צ'רלס פלוסר קרא אתמול לפדרל ריזרב להתחיל להכין תוכניות לסיום תוכנית התמרצים הכלכלית. בנאום שנשא הבוקר באוניברסיטה בביג'ין, בירת סין, קרא פלוסר לחברי ועידת השוק הפתוח בפדרל ריזרב להתחיל להכין תוכניות לסיום תוכנית התמריצים שמנהיג הבנק המרכזי שמתבטאת ברכישת אג"ח מגובות משכנתאות בהיקף של 85 מיליארד דולר מדי חודש.

בטוקיו נרשמו עליות חדות במניות של יצואניות גדולות, כגון סוני או מאזדה מוטור.