פרשן כלכלי במרקטוואץ': "ארה"ב זקוקה למלחמה חדשה"

פול פארל: הקיצוץ בתקציב ההגנה הינו החד ביותר מאז סוף מלחמת וייטנאם ב-1972 ■ "מלחמת העולם השנייה הוציאה אותנו מהשפל הכלכלי הגדול; מלחמות עיראק ואפגניסטן הקפיצו את התמ"ג ב-50% ל-15 טריליון דולר"

"ארה"ב זקוקה למלחמה חדשה כדי שהכלכלה תשרוד והקפיטליזם לא יגווע" - כך כותב בציניות-משהו פול פארל, פרשן כלכלי ותיק באתר מרקטוואץ'. הטענה של פארל פשוטה מאוד: תקציב ההגנה הנמוך של ארה"ב "הורג את שוק העבודה" ולפיכך יש צורך במלחמה חדשה כדי ליצור משרות ולהאיץ את קצב הצמיחה.

פארל מתייחס לדיווח ב"פורבס" לפיו כלכלת ארה"ב ככל הנראה התכווצה ב-0.1% ברבעון הרביעי של 2012 - לראשונה מזה 3.5 שנים. אנליסטים ציפו לעלייה של 1% בתמ"ג. נפילה דרמטית של 15% בהוצאות הממשלה העיקה על הפעילות הכלכלית. עיקר הקיצוצים היו בתקציב ההגנה, עם ירידה של 22.2%. מדובר בקיצוץ החד ביותר בתקציב ההגנה מאז סוף מלחמת וייטנאם ב-1972.

"מלחמות מאיצות את קצב הצמיחה ואנחנו אומה לוחמת", כותב פארל. "האם לא הייתה זו מלחמת העולם השנייה שהוציאה אותנו מהשפל הכלכלי הגדול? או מלחמות עיראק ואפגניסטן שבטוח דרבנו את הכלכלה... מכונת המלחמה של הפנטגון הוכפלה בהיקפה מ-260 מיליארד דולר בשנת 2000 ל-550 מיליארד דולר בשנה שעברה, כאשר בתקופה זו התמ"ג צמח ב-50% מ-10 טריליון דולר ל-15 טריליון דולר".

פארל לא שוכח את הגירעונות האדירים שיצרו המלחמות הללו וכותב: "החוב הלאומי אכן עלה פי 3 ל-15 טריליון דולר". עם זאת, באותה נשימה הוא מציין: "מלחמות טובות לקפיליסטים... מספר המיליארדרים בעולם זינק מ-322 בשנת 2000 ל-1,426 לאחרונה".

בהמשך כותב פארל: "עם שוך הקרבות באפגניסטן ועיראק, הקפיטליזם זקוק לתמריץ כלכלי חדש: מלחמה חדשה. זה כ"כ אמריקאי: ניאו-שמרנים מאמינים שמלחמה תקפיץ את התמ"ג. הם בטח מתפללים שמנהיג צפון קוריאה יעשה משהו אימפולסיבי. תן לנו תירוץ".

אז מה עלול להצית מלחמה חדשה עבור ארה"ב? פארל מציין 10 גורמים של "Worldwatch", כגון פיצוץ אוכלוסין ("לפני 12 שנים היינו 6 מיליארד אנשים בעולם, היום כבר 7 מיליארד. עד 2050 האו"ם חוזה אוכלוסיה של 10 מיליארד איש"), עלייה חדה בביקושים למזון אל מול מחירים גבוהים של חומרי הגלם שרק הולכים ומתייקרים, נפט ומשאבי טבע (היצע מוגבל אל מול ביקושים הולכים וגדלים) ועוד.

בסוף מאמרו מצטט פארל את דבריו של רוברט מנקוף, קריקטוריסט מה"ניו יורקר" שאייר מנהל בנק גדול שאומר: "בעוד שתרחיש סוף העולם טומן בחובו אסונות קשים, אנו מעריכים כי התקופה שלפני סוף העולם טומנת בחובה הזדמנויות חסרות תקדים ליצירת רווחים". פארל חותם את מאמרו במילים: "קדימה קפיטליזם!".