בעולם המודרני עיתוי הרכישה של רכב חדש נקבע בהתאם לערכים ידועים וחזויים למדי כמו צרכי המשתמש, זמינות ההון, קצב חידוש הדגמים, הנחות עונתיות וכדומה. בישראל בחירת עיתוי הרכישה דורשת מהלקוח כישורים ספקולטיביים, שלא מביישים משקיעים בשוק ההון. לרוב, אי-הוודאות לגבי מחירי הרכב החדש מתרכזת ברבעון האחרון של השנה. השנה זכינו לתקופת אי-ודאות, שנמשכת כמעט ברציפות מהרבעון האחרון של 2012 ועד ימים אלה.
אז האם כדאי לקנות עכשיו רכב חדש, האם אנחנו צפויים לזינוק במחירים ומה תהיה עוצמת השינוי? לטובת המתלבטים, ננסה לזהות כאן כמה מרכיבים שישפיעו על המחירים בעתיד הקרוב.
שערי המטבע: גורם ממתן
בשל שיעורי המס הכבדים על רכב חדש מיובא, שערי המטבע היו, ועודם, הגורם החזק ביותר שמשפיע על מחירי הרכב. בחודשים האחרונים רשם השקל התחזקות דרמטית לעומת מטבעות הייבוא העיקריים ולפיכך ניתן היה לצפות שהצרכנים ייהנו בקרוב.
כלומר, כדאי היה להמתין לירידת מחירים גלויה או סמויה - באמצעות מבצעים והנחות - בעת שביבואנים ינסו להשתמש ברווחיות המוגדלת לטובת קידום מכירות. בפועל זה לא קרה וכנראה לא יקרה באופן משמעותי, כי כל השוק נמצא כרגע בהמתנה לגזירות הרגולציה החדשות. לפיכך, כרגע מתייחסים היבואנים לשערי המטבע בתור "כרית ספיגת זעזועים" ולא מגלגלים אותם לצרכן.
עדכון המס הירוק: הסוסים ברחו מהאורווה
המס הירוק - אותו זיכוי סמוי במס קניה ליבואני הרכב בהתאם למידת הזיהום של הרכב - היה אמור להתממש עוד בשנה שעברה ולגרום לייקור המחירים בתחילת ינואר. זה לא קרה בגלל הבחירות ובינתיים האוצר ורשות המיסים לוקחים את הזמן ולא מנדבים הרבה אינפורמציה על עיתוי הצעד, למרות שיש לו השפעה לא מבוטלת על החלטות הייבוא של היבואנים ועל שיקולי הרכישה של הצרכנים.
הבשורה הטובה היא, שגם אם העדכון הזה יתרחש מחר, השפעתו על המחירים תהיה כנראה מתונה יחסית. הוא ישפיע בעיקר על פלחי המיני, סופר מיני והמשפחתיות, וכנראה לא נראה התייקרויות של יותר מ-1,000 עד 2,500 שק,ל ובחלק מהמקרים לא נראה התייקרות כלל. יש לכך שתי סיבות.
הראשונה היא אותם שערי מטבע נוחים, שהוזכרו לעיל, שבזכותם עתידים היבואנים לספוג חלק ניכר מקיזוז תמריץ המס הירוק. הסיבה השנייה היא, שעוצמת השינוי במחירים תלויה בשינוי "הציון הירוק" של כלי הרכב החדשים, כלומר בערכי הפליטה שלהם.
בחודשים הרבים שעברו מאז הוכרז רשמית על עדכון המס הירוק, הספיקו חלק מהיבואנים "לסגור פינות" עם היצרנים, לשנות את תכנות המנועים של דגמי מפתח, להעביר את השינויים תקינה ולהקטין למינימום את הירידה בציון הירוק. כלומר רכב שהיה אמור "ליפול" בעקבות העדכון מקבוצת זיהום 4 ל-8, למשל, יזוז מטה רק קבוצה אחת, אם בכלל, כך שרוב זיכוי המס יישאר.
מס רכבי היוקרה: מעושרים, אבל פחות
למרות הכרזות המשרד לאיכות הסביבה וגורמים אחרים, נראה שנכון לרגע זה עוד לא נקבע המתווה הסופי ל"מס רכבי היוקרה" וגם לא רף המחיר, שיגדיר מהו "רכב יוקרה". אבל נראה שבאוצר נחושים להעביר את המס הזה. גם במקרה זה היינו חושבים פעמיים לפני שהיינו רצים לקנות את מכונית הפאר החדשה שלנו.
ליבואנים בפלח היוקרה יש "אזור ספיגה" גדול יותר מאשר בפלחי השוק העממיים וגם כאן שערי המטבע הנוחים יסייעו לנטרל חלק מההתייקרות בטווח הקצר. אפשר להניח, שההנחות הלא רשמיות יקטנו מיידית וגם הגמישות של היבואנים בעסקאות טרייד-אין. אבל אם עדכון המס יהיה דרמטי, כך גם ההתייקרויות.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.