סיכום ביניים: עונת הדוחות בארה"ב מאותתת על גל ירידות

כ-67% מהחברות שדיווחו עד כה בוול סטריט הצליחו אומנם לעקוף את תחזיות הרווח אך רק 43% עקפו את תחזיות ההכנסות - הרבה מתחת לממוצע שעומד על 62% ■ "נראה כי יש להתכונן לנסיגה בשווקים"

כשבועיים לאחר פתיחת עונת דוחות הרבעון הראשון של 2013 מצטיירת תמונה מדאיגה לגבי מצב החברות בוול סטריט. אומנם מרבית החברות שפרסמו את תוצאותיהן עד כה דיווחו על גידול מהותי ברווחים והצליחו לעקוף את התחזיות, אולם חברות רבות לא הצליחו לעמוד בתחזיות ההכנסות, עניין שהוביל כלכלנים ואסטרטגים רבים לצפות לתקופה תנודתית יותר בשוק המניות.

"זוהי אינה נוסחה להצלחה כנגד הנתונים הכלכליים החלשים שפורסמו בשבועיים האחרונים", טוען ארט הוגן, מנהל השקעות בחברת לאזארד קפיטל מרקט. "התמונה המלאה תיחשף בשבועיים הקרובים כאשר עוד חברות ענק ידווחו, אך נראה כי יש להתכוננן לנסיגה בשווקים".

עד כה, כחמישית מהחברות הנסחרות במדד ה-S&P 500 דיווחו על תוצאות הרבעון הראשון, כאשר 67% מהחברות עקפו את תחזיות הרווח בשוק, בעוד שרק 43% מהן הצליחו לעקוף את תחזיות ההכנסות. לפי נתונים של חברת תומפסון-רויטרס, לפי הממוצע הכללי, כ-62% מהחברות מצליחות לעקוף את תחזיות ההכנסות כשבועיים לאחר פתיחת עונת הדוחות.

"בשורת הרווח, התוצאות בהחלט טובות מהצפי, אך מתחת לפני השטח ניתן לראות כי מצב החברות הוא בחלט לא בריא", אומר ביל סטון, מנהל השקעות בחברת PNC. "זה מעיד על חולשה כלכלית גלובלית", הוא הוסיף.

כריסטין שורט, מנהלת בחברת ב-S&P Capital IQ, מסבירה כי בשורה התחתונה (בשורת הרווח) קל יותר לחברות "לרמות" את המשקיעים, אך קשה להם לעשות כך בשורת ההכנסות. "ההכנסות הן בהחלט משהו שאנו עוקבים אחריו בדריכות", הוא טוענת.

נתוני הדוחות שפורסמו לאחרונה בהחלט עולים בקנה ביחד עם טענות האנליסטים. כך למשל, חברת התעשייה Honeywell פרסמה את תוצאותיה, לפיהן היא עקפה את תחזיות הרווח בשוק, אך ההכנסות נפלו בחדות. באופן דומה, ביום חמישי האחרון, ענקיות הטכנולוגיה גוגל ומיקרוסופט דיווחו על רווחים טובים מצפי האנליסטים בוול סטריט אך פיספסו את תחזיות ההכנסות.