הציבור מכיר בחשיבות התקשורת, אך אדיש לגורלה. על-פי סקר שנערך לקראת פסטיבל "שובר מסך" שיתקיים בשבוע הבא במכללת עמק יזרעאל, 73% לא תומכים בתמיכה כספית לערוץ טלוויזיה הנמצא במשבר כלכלי.
קרוב למחצית מהנשאלים - 45% - מסכימים כי מפת התקשורת הישראלית יכולה להתקיים בלי ערוץ ציבורי, ול-60% מהישראלים לא מפריע שעיתון יומי נמצא במשבר ועל סף סגירה.
בנוסף, למעלה משליש מהישראלים מאמינים כי אמצעי תקשורת שמפסיד כסף צריך להיסגר.
תוצאות אלה אינן מתיישבות עם נתונים אחרים של הסקר, לפיהם 73% מהישראלים מאמינים בכל זאת כי תפקיד התקשורת הוא לשמש "כלב השמירה" של הדמוקרטיה הישראלית, ו-82% טוענים כי היא צריכה להיות עצמאית ובלתי תלויה באינטרסים פוליטיים.
הסקר נערך על-ידי ד"ר ירון אריאל וקרין קרן, סטודנטית בחוג לתקשורת. בסקר השתתפו 500 משיבים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית בישראל בגילאי 15 ומעלה. הסקר בוצע על-ידי מכון "מחשוב - מחקרי שוק ודעת קהל".
הסקר בדק גם את הרגלי צריכת התוכן של הישראלי הממוצע. התוצאות הראו כי למעלה מ-80% צורכים תכנים בנושאי אקטואליה באמצעות האינטרנט והסמארטפונים. מדובר בעלייה דרמטית של כ-20% מהשנים הקודמות.
ד"ר ירון אריאל מסר כי "ממצאי הסקר חזקים מנתונים מקבילים במערב". לדבריו, ניתן לראות שינוי מהותי בדפוסי הצפייה בקרב צעירים בעיקר, במיוחד לאור העובדה ש-68% מהצופים משתמשים בסמארטפון או בטאבלט בזמן צפייה בשידורים טלוויזיוניים וגולשים לתכנים אשר אינם קשורים לתוכן השידור.
מחצית מהצופים גולשים בתוכן הקשור לתוכן המשודר בטלוויזיה. כמו כן, כמחצית מהנשאלים אמרו כי הם אינם צופים בתכני מתוסרטים - מקוריים או רכש - בזמן אמת, אלא מעדיפים להוריד אותם.
איש התקשורת הוותיק משה שלונסקי, מפיק הפסטיבל, מסר כי "למרות שהטלוויזיה היא ללא ספק עדיין המנצחת, אנחנו מזהים גיוון רב בצריכת תוכן טלוויזיוני באמצעות מכשירים אחרים. המשמעות היא שבסך-הכול צופים יותר בתכני טלוויזיה ואקטואליה בפרט, אך לא רק באמצעות מקלט הטלוויזיה".
מקור העדכון היומי באקטואליה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.