מחפשים מניות שמצליחות להכות את המדדים לאורך זמן?

המלצות: התמקדו במניות צריכה עם מותג חזק, ותיהנו מהשקעה עם תנודתיות נמוכה ודיבידנד יציב

אחד האתגרים המרכזיים בניהול השקעות הוא לאתר חברות, שמניותיהן יכו את מדדי השוק לאורך זמן ממושך. לרוב אנו נחשפים למניות שמכות את השוק בטווח של מספר שנים בלבד, למשל אפל ומלאנוקס, שעד לפני מספר חודשים נהנו מראלי מטורף ומאז החלו להתרסק בעשרות אחוזים.

היכולת של המשקיע הממוצע להרוויח מהשקעה במניות מסוג זה מוגבלת, שכן מרבית המשקיעים מצטרפים ל"חגיגה" בשלב מתקדם יחסית (לאחר עלייה של עשרות/מאות אחוזים במניה); וכאשר מתחילה הירידה החדה במניה, הם מחליטים לממש את ההשקעה, לעתים תכופות תוך קיבוע הפסד כספי ניכר בתיק ההשקעות.

מסתבר שיש חברות מסוימות, או אף קבוצה של חברות בעלות מאפיינים דומים, שמניותיהן מצליחות להכות את השוק בפרקי זמן ארוכים, תוך שמירה על תנודתיות נמוכה יחסית.

תכירו את מגזר מניות הצריכה הבסיסית (Consumer Staples), המאגד את החברות שפועלות במגזרים הבאים: מזון, משקאות, טבק, מוצרים אישיים וביתיים, וכן קמעונאות בסיסית (מוצרי מזון ותרופות). בין המניות הנכללות בו ניתן למצוא מותגים מוכרים רבים: נסטלה, P&G, קוקה-קולה, פיליפ מוריס, וולמארט ועוד.

עמידות להאטה

מניות המגזר נהנות ממגמה שורית ארוכה ביחס למרבית המניות בשוק האמריקני. בחלק ניכר במהלך 20 השנים האחרונות ביצועי מניות הצריכה בארה"ב הכו את מדד S&P 500. משנת 1990 מדד מניות הצריכה של S&P הניב תשואה עודפת של יותר מ-2% בשנה מעל השוק האמריקני. לא פחות חשוב, הבטא של המדד הייתה חצי מזו של S&P 500.

אין ספק, כי בחלק משני העשורים האחרונים הסיבה לביצועי היתר של המגזר הייתה עמידותן של החברות בפני האטות כלכליות. לאור העובדה, כי החברות שנכללות במגזר אחראיות לספק מוצרים ושירותים בסיסיים לצרכנים ברחבי העולם, רגישותן למחזוריות הכלכלית היא נמוכה יחסית. בעתות האטה, ואף מיתון כלכלי, רוב הצרכנים אינם מפסיקים לצרוך מוצרים בסיסיים דוגמת מזון, משחות שיניים ונייר טואלט. גם הצריכה של מוצרים נדרשים פחות, כגון משקאות מוגזים וסיגריות, נפגעת בשיעור קל יחסית בתקופות האטה, ודאי בהשוואה למוצרי מותרות.

לעומת זאת, החולשה העיקרית של המגזר היא יכולתן המוגבלת של החברות לצמוח. צרכנים אינם נוטים להגדיל באופן משמעותי את מוצרי המזון והתרופות שהם צורכים גם בעתות צמיחה, ועל אף העמקת הפעילות של החברות במגזר בשווקים המתעוררים, יש גבול לשיעור הצמיחה בצריכה הבסיסית שהמקומיים בשווקים אלה מסוגלים לצרוך.

בהקשר זה, נזכיר כתבה מקיפה שפורסמה בשבוע שעבר במגזין "פירמה" של "גלובס", בנוגע לתהליך הקפיטליסטי אשר קורם עור וגידים במיאנמר (בורמה לשעבר), וממנה עלה כי בשנה האחרונה החלו להיחשף כ-60 מיליון צרכנים חדשים למותג קוקה-קולה. גם בשווקים מתפתחים פחות בתוליים, סין ו-וייטנאם למשל, מתקיים תהליך מתמשך של הגדלת הצריכה של מוצרי בסיס ממותגים - ממשחות שיניים של קולגייט וסכיני גילוח של ג'ילט ועד למכונות נספרסו של נסטלה.

אפשרויות מגוונות

עבורנו, כמשקיעים ישראלים, השקעה במניות ממגזר הצריכה הבסיסית מהווה פיזור חשוב לתיק ההשקעות המקומי, מכיוון שבישראל אין כמעט חברות נסחרות מסוג זה.

מרבית חברות הצריכה הגלובליות מקורן בארה"ב, ומעבר להיצע הרחב של מניות צריכה אמריקניות ניתן למצוא גיוון בפעילות: מזון, משקאות וטבק (קוקה-קולה, פפסיקו, פיליפ מוריס), מוצרים אישיים וביתיים (P&G, קולגייט), וקמעונאות מזון ותרופות (וולמארט, CVS, Costco).

מעבר להשקעה ישירה במניות צריכה בארה"ב, ניתן להיחשף למגזר באמצעות קרן הסל XLP. המכפיל הממוצע במדד עומד על 19.2 ותשואת הדיבידנד עומדת כיום על 2.6%. היסטורית, החברות במגזר נוטות להגדיל את שיעור הדיבידנד שהן מחלקות למשקיעים לאורך זמן.

הפיחות בשער הדולר גורם בשנים האחרונים למשקיעים לחפש חברות צריכה מחוץ לארה"ב. לצורך כך, קרן הסל KXI, שעוקבת אחר מדד מניות הצריכה העולמי של S&P, מאפשרת להיחשף לתיק שמורכב חציו ממניות אמריקניות וחציו ממניות צריכה מחוץ לארה"ב - בעיקר מבריטניה (בריטיש טובאקו, דיאג'יו ויוניליוור) ומשוויץ (נסטלה). גם מדד זה מציע למשקיעים תשואת דיבידנד גבוהה - 2.7%.

מניות הצריכה
 מניות הצריכה