נדל"ן למגורים: 30% יותר דירות נמכרו, המחיר עלה ב-6%

בכירה בענף: "כל אותם זוגות צעירים ומשפרי דיור ש'ישבו על הגדר' וחיכו לירידת מחירים התבדו, ירדו מהגדר וביצעו רכישה, בין אם להשקעה ובין אם למגורים. כפועל יוצא מכך, המחירים נשמרו ואף עלו"

מחירי הדירות הנוסקים לא מפסיקים לככב בכותרות, ועם הרכבת הממשלה החדשה, שוב מספקים השרים ונושאי התפקידים הבכירים הצהרות בנוגע לטיפול במחירים הגואים. בינתיים, מלמדות תוצאות הפעילות של חברות הנדל"ן למגורים ב-2012 על המשך הפריחה בענף בשנה החולפת, עם עלייה משמעותית במספר הדירות שנמכרו, לצד עלייה במחיר הממוצע לדירה.

יש לזכור, כי בדרך כלל מדווחות החברות הציבוריות על הכנסותיהן ממכירת הדירות עם מסירתן ללקוח (בהתאם לתקנות ה-IFRS), חודשים או שנים ספורות לאחר שנחתם חוזה המכירה.

לפניכם המספרים הבולטים של ענף הנדל"ן למגורים בשנה שחלפה:

30% הוא שיעור הגידול במספר הדירות שמכרו אשתקד חברות הנדל"ן המרכזיות שנסחרות בבורסה, שהגיעו לכ-3,600 דירות. מבין החברות הציבוריות הגדולות בולטת אזורים שבשליטת הרשי פרידמן, שמספר הדירות שמכרה אשתקד קפץ בכ-50%, לכ-780. חלק מהמכירות עליהן דיווחה אזורים התבצעו בפרויקטים שבנתה יחד עם שותפים. מתחילת השנה הנוכחית ועד סוף חודש מארס, אז פרסמה אזורים את הדוחות, היא חתמה על הסכמים למכירת 165 דירות נוספות.

במקביל לעלייה במספר הדירות שנמכרו, הציגה אזורים זינוק של כ-90% בהיקף הכספי שהניבו לה מכירות אלה, לרמה של 1.1 מיליארד שקל. זאת, לעומת הכנסות של כ-583 מיליון שקל ב-2011. בחברה מייחסים את העלייה במכירות להשקת מספר פרויקטים משמעותיים, "בהם בוצע תהליך שיווק מוקדם בהיקף גבוה".

זאת, כחלק מהמשך תכניות החברה להתמקד בפעילות הנדל"ן למגורים בישראל, על ידי רכישה ופיתוח של פרויקטים איכותיים בפריסה ארצית.

בסך הכול מעורבת אזורים ב-24 פרויקטים לבנייה למגורים הנמצאים בשלבי ביצוע, להקמת יותר מ-2,200 יחידות דיור.

פרידמן, שהשקיע קרוב ל-600 מיליון שקל במניות אזורים בשנתיים האחרונות, ומופסד כיום "על הנייר" מאות מיליוני שקלים, אמר בחודש שעבר בראיון ל"גלובס" כי "החברה במצב טוב מאוד לאחר השינויים שעשתה".

חברה גדולה נוספת בתחום הנדל"ן למגורים היא שיכון ובינוי, שבשליטת שרי אריסון, אשר מספר הדירות שמכרה אשתקד עלה בכ-8%, לסך של כ-720 יחידות דיור (חלקה ללא שותפים). בסך הכול (עם שותפים), מכירות הדירות של שיכון ובינוי עלו בשנה שעברה ב-11% והסתכמו ב-920 יחידות דיור.

"כל אותם זוגות צעירים ומשפרי דיור ש'ישבו על הגדר' וחיכו לירידת מחירים, התבדו, ירדו מהגדר וביצעו רכישה, בין אם להשקעה ובין אם למגורים", אומרת רחלי בריזל, סמנכ"לית השיווק של אשדר. "כפועל יוצא מכך, המחירים נשמרו ואף עלו". מספר הדירות שנמכרו באשדר ב-2012 עלה ב-12%, ליותר מ-250.

לדברי בריזל, "המשקיעים עדיין מגיעים לפרויקטים. ב-2012 אפשר היה לזהות גם מגמה של עלייה ברכישת דירות בפריפריה, ושל ביקוש לדירות פחות גדולות מבעבר".

6% היה שיעור העלייה במחיר הממוצע לדירה שנמכרה אשתקד על ידי חברות הנדל"ן למגורים - מחיר שהתקרב ל-1.3 מיליון שקל. גם פה בולטת לחיוב אזורים, עם זינוק של 26% במחיר הממוצע לדירה שמכרה, ל-1.4 מיליון שקל. עוד בולטת חברת דמרי, של הקבלן יגאל דמרי, עם עלייה של 13% במחיר הדירה הממוצע ל-1.2 מיליון שקל (זאת, לצד זינוק של 54% במספר הדירות שמכרה אשתקד, לכ-540).

סמנכ"ל השיווק של דמרי, עמוס דבוש, אומר כי "הביצועים תלויים מאוד בפריסת הפרויקטים וברמת המחיר הממוצעת שהם מציעים. בתקופה הנוכחית, קל יותר לאנשים לקנות דירות שמחירן עד 1.5 מיליון שקל, ויש לנו לא מעט פרויקטים כאלה, לכן רואים את השיפור במכירות".

לדברי דבוש, "העלייה במחירים היא נגזרת גם של הביקושים וגם של מחירי הביצוע, שאי אפשר לנתק אותם מהמחיר. עלויות הביצוע בארץ עלו בשנים האחרונות בעשרות אחוזים, בשל מספר פרמטרים שהראשון שבהם הוא עלות שכר העבודה שהתייקרה משמעותית. כיום כמעט 35% מעלויות הבנייה הן שכר".

במבט להמשך, דבוש מעריך כי "הביקושים ימשיכו להיות חזקים, בשל המחסור האדיר ביחידות דיור, בטח במרכז הארץ וגם בפריפריה. בשל כך, לדעתי, הפריפריות ייהנו מהגירה חיובית גדולה ממרכז הארץ, דבר מבורך וחשוב בפני עצמו".

17% הוא שיעור העלייה בהיקף ההכנסות ממכירת דירות שהציגו חברות הנדל"ן למגורים הנסחרות בבורסה, שהגיעו ב-2012 לסך כולל של כ-4.3 מיליארד שקל. התרומה העיקרית להכנסות מגיעה משיכון ובינוי, שהכנסותיה עלו ב-23%.

היקף ההכנסות שרשמה החברה ממכירת דירות עמד על 1.1 מיליארד שקל, ובשיכון ובינוי מציינים כי ב-2012 אוכלסו בין היתר פרויקטים שלה ברמת אביב ג' החדשה, גבעתיים, קריית אונו ועיר ימים שבנתניה.

עוד בולטת אפריקה מגורים, מקבוצת אפריקה ישראל של לב לבייב, שהכנסותיה ממכירת דירות צמחו ב-21% ל-604 מיליון שקל, אחרי שאכלסה בין היתר פרויקטים ברמת אביב ג' החדשה, סביון, נתניה ותלמי מנשה. מספר הדירות שמכרה אפריקה מגורים (כולל חלקם של שותפים) ב-2012 גדל בשיעור דומה, ל-475 יחידות דיור.

גם בסעיף זה בולטת אזורים, המציגה זינוק של 56% בהכנסותיה ממכירת דירות, שהגיעו ל-763 מיליון שקל ב-2012, אחרי שהחברה אכלסה השנה פרויקטים בראשון לציון, ת"א, קריית אונו, רחובות אשקלון ונתניה.

730 מיליון שקל הוא הרווח הנקי המצרפי שרשמו אשתקד חברות הנדל"ן למגורים הבולטות שנסחרות בבורסה - דומה להיקף הרווח שהציגו ב-2011.

יותר ממחצית הרווח המצרפי תרמה שיכון ובינוי, ששמרה על יציבות בשורה התחתונה, שהסתכמה ב-409 מיליון שקל. רווחי שיכון ובינוי מושפעים בחלקם מיתר הפעילויות שלה (תשתיות, קבלנות, חו"ל, אנרגיה ירוקה, מים, נדל"ן מניב), כאשר רווחי פעילות הנדל"ן למגורים שלה עלו אשתקד ב-12% ל-280 מיליון שקל.

אזורים, שבלטה לחיוב בפעילותה השוטפת, דווקא נפגעה בשורה התחתונה, ורווחיה צנחו בכ-40% לסך של 50 מיליון שקל. הרווח התפעולי של החברה נשחק ב-24%, לאחר שב-2011 נהנתה אזורים משערוך חיובי של 148 מיליון שקל בנכסיה, בעיקר בגין החזקותיה בקניון עיר ימים בנתניה (שעל הסכם למכירתו חתמה באחרונה מול חברת הביטוח הראל).

נדל
 נדל