נעילה שלילית באירופה; "הרגיעה בשווקים הייתה צפויה"

בכיר לשעבר ב-ECB: גוש האירו צריך ליצור פיחות במטבע ■ הבנק המרכזי היפני הצהיר כי ימשיך במדיניות ההקלה הכמותית בשנתיים הקרובות; פירסם את התחזיות שלו לגבי האינפלציה בשנים הבאות

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ו') בירידות שערים, כאשר השווקים מתרחקים מהעלייה השבועית החדה ביותר ב-5 החודשים האחרונים. המשקיעים עדיין מגיבים לנתוני המאקרו המעורבים שפורסמו אתמול וכן להצהרות ולתחזיות שפרסם היום הבנק המרכזי היפני. כיוון השווקים מושפע גם מאומדן הצמיחה לרבעון הראשון של ארה"ב, שהיה מתחת לתחזיות.

אתמול ננעל המסחר בבורסות אירופה במגמה מעורבת, לאחר שפורסם נתון האבטלה בספרד שטיפס לשיא חדש - 27.2%. מנגד, המשקיעים התעודדו מאומדן הצמיחה בבריטניה שטיפס מעל הצפי לקצב של 0.3% ברבעון הראשון. מדד הבנצ'מרק של היבשת, ה- Stoxx 600 רושם ירידות קלות עם פתיחת המסחר, אך בסיכום שבועי המדד הוסיף לערכו כ-3.8%, העלייה השבועית החדה ביותר מאז נובמבר 2012, ברקע לספקולציות לפיהן הבנק המרכזי האירופי יחתוך בקרוב את הריבית לשפל חדש.

"ראינו את השווקים מטפסים בחדות השבוע, כך שהרגיעה לאחר הראלי המאסיבי הייתה צפויה", אומר מארק אנדרסון, מנהל השקעות בבנק ההשקעות UBS. "מצד אחד השווקים מתרגשים לקראת אפשרות להורדת ריבית בגוש האירו, אך מצד שני הדוחות הכספיים מראים לנו שכלכלת אירופה היא עדיין לא במצב טוב".

לורנצו ביני סמאגי (Smaghi) חבר לשעבר במועצת הבנק המרכזי האירופי, קרא למדינות גוש האירו לנקוט במדיניות של החלשת המטבע, זאת כתגובה למדיניות המוניטרית האגרסיבית שנוקטות מדינות אחרות, במרכזן יפן וארה"ב. "כאשר בוחנים את אסיה, ארה"ב ואירופה, האחרונה היא החלשה ביותר, כך שניתן לצפות ששער החליפין של האירו יהיה חלש יותר מהמטבעות של המדינות האחרות", לדבריו.

נציין את מניית PPR שרושמת ירידות חדות לאחר שפרסמה את תוצאותיה ופספסה את התחזיות. גם מניית חברת גוצ'י מרכזת עניין לאחר שדיווחה על הצמיחה הנמוכה ביותר ב-3 השנים האחרונות. מנגד, BASF SE חברת הכימיקלים הגדולה בעולם רושמת עליות שערים לאחר שעקפה את תחזיות האנליסטים.

אכזבה בארה"ב. כלכלת המדינה התרחבה בקצב של 2.5% (שנתי) ברבעון הראשון של 2013, אומנם עלייה לעומת הנתון הנמוך שנרשם ברבעון האחרון של 2012, אך עם זאת הנתון לא הצליח לעקוף את התחזיות המוקדמות שצפו קצב צמיחה של 3.1%. לפי הנתונים, הצריכה הפרטית עלתה בקצב הגבוה ביותר מזה כשנתיים, כאשר במקביל החברות התחזקו וביססו את מעמדן. עם זאת, הנתונים מראים כי הוצאות הממשלה ירדו בחדות והגירעון המסחרי של המדינה התרחב בשל הגידול בייבוא. לשכת המסחר האמריקאית הודיעה בנוסף כי הצריכה הפרטית, המנוע המרכזי של כלכלית ארה"ב, טיפסה ברבעון הראשון ב-3.2%, כאמור העלייה החדה ביותר מאז שלהי 2010. עם זאת, כלכלנים מציינים כי חלק ניכר מהשיפור בצריכה הפרטית נבע מהעלייה במחירי הדלק.

הבנק המרכזי היפני מאותת: ההקלות יימשכו

המסחר בבורסות אסיה נחתם היום (ו') במגמה מעורבת לאחר שהמסחר בוול סטריט ננעל אמש בעליות שערים. ברקע, הזהב בדרכו לרשום את העלייה השבועית החדה ביותר מאז אוקטובר 2011 לאחר שזינק אתמול ביותר מ-2%. כיוון המסחר הושפע גם מעונת הדוחות ומתוצאותיהן של מספר בנקים ביפן ובסין. הבנק המרכזי היפני פרסם היום תחזיות חדשות הנוגעות לשיעור האינפלציה, לאחר שהצהיר כי ימשיך במדיניות ההקלה הכמותית בשנתיים הקרובות.

מדד ה- MSCI Asia Pacific Index, מדד הבנצ'מרק של היבשת ננעל בירידה קלה בעוד מחיר הזהב המשיך לעלות בכ-0.5% כאשר הין היפני התחזק בשיעור דומה מול הדולר.

כאמור, המשקיעים באסיה הגיבו להחלטות והתחזיות שפירסם הבנק המרכזי היפני, שהתכנס היום לפגישת הריבית החודשית. בתום הפגישה הבנק הכריז כי ימשיך במדיניות ההקלה הכמותית בשנתיים הקרובות. זאת, לאחר שמוקדם יותר החודש הבנק הכריז כי יגביר את קצב רכישות האג"ח לרמה של כ-60-70 טריליון ין בשנה.

לפי התחזיות שפרסם הבנק המרכזי של יפן, יעד האינפלציה של 2% יושג בתוךכ-3 שנים. לפי הנתונים שסיפק הרוהיטו קורודה, הנגיד הטרי של הבנק, המחירים במדינה יטפסו בשיעור של כ-1.4%ב-2014-2015, ובעוד כ-1.9% בשנה שלאחר מכן.

עם זאת, המטרה של מעצבי המדיניות הכלכלית ביפן היא לצאת מ"בור הדיפלציה" בו מצויה המדינה ולהשיג יעד אינפלציה של 2% אך הבעיה היא שבינתיים המחירים במדינה ממשיכים לרדת. מדד המחירים לצרכן לחודש מארס, שפורסם היום, רשם ירידה של 0.5%, עניין המעיד על המשך הדיפלציה השוררת במדינה.

"השווקים יכולים לטפס לגבהים חדשים, אך קיימים סיכונים רבים, משום שרווחי החברות אינן מצדיקות את המשך העליות בשווקים", טוען טים שרודרס, מנהל השקעות בחברת פנגנה קפיטל. "השאלה הגדולה בכל העולם היא האם המדיניות המוניטרית המקלה באמת עובדת"?

נציין את מניית Bank of China שרשמה עליות לאחר שהבנק פרסם על עלייה חדה בהכנסות וברווחים. גם מניית China Life Insurance עמדה במוקד בעקבות דוחות טובים מהצפי.