אימת הביטקוין: האם הרגולטורים בארה"ב "יחסלו" אותו?

בכירים במערכות הרגולציה טענו בימים האחרונים כי קיים חשד שהביטקוין משמש בעיקר את העולם התחתון ואת ארגוני הטרור ■ האם זאת תהיה הסיבה להילחם בביטקוין או דווקא להפוך אותו למטבע לגטימי?

האם הרגולטורים בארה"ב ישימו קץ לביטוקיין או אולי דווקא "יכשירו את השרץ"? משקיעים וסוחרים רבים תוהים מה יקרה כאשר מוסדות הרגולציה יחליטו להסדיר את מעמדו של הביטקוין, המטבע הדיגיטלי שעלה לתודעת הציבור לפני כחודשיים.

הביטקוין אומנם קיים כבר 4 שנים אך הצליח לצבור תאוצה רק בחודשיים האחרונים, כאשר "משבר הפקדונות" פרץ בקפריסין ורבים "ברחו" מהאירו וחיפשו מטבע שישמש להם כמקלט. מאז, המטבע הוירטואלי יצא ל"רכיבה פרועה" בשוק המט"ח ונסחר בתנודתיות של עשרות אחוזים מעלה ומטה כמעט מדי יום. כעת, כאשר ההמולה סביבו נרגעה קצת, האם הביטקוין בדרכו להפוך למטבע בינלאומי לגיטימי? או שמא הוא קרוב לקיצו?

בכירים במערכות הרגולציה טענו בימים האחרונים כי קיים חשד שהביטקוין משמש בעיקר את העולם התחתון, לצורך הלבנת כספים ומימון עסקאות סמים, אך גם כאמצעי להעברת כספים בין ארגוני טרור. עם זאת, דווקא בשל הסיבה הזו ישנם כאלה המעריכים כי הרגולטורים יהפכו את הביטקוין למטבע לגטימי הנסחר תחת חוקים וכללים רגולטוריים.

"הם עדיין לא שם", אומר פיטר דוגס, מנהל במשרד עו"ד קלארק היל. "הטריגר לביסוס מעמדו של הביטקוין, יהיה ככל הנראה עלייה חדה במחזורי המסחר שלו. רק אז הרגולטורים יתחילו לבדוק את מעמדו והאם הוא באמת משמש לצורך הלבנת כספים".

לפי התרחיש הגרוע יותר, הרגולטורים פשוט יחליטו לשתק וליבש את כל מערכות הביטקוין. הם יתחילו בחקיקה בקונגרס, שלאחר מכן תזלוג גם לשוק המט"ח הגלובלי שהיקפו נאמד בכ-4 טריליון דולר ליום.

בתרחיש הטוב יותר, מעמדו של הביטוקין יוסדר. ניקולאס קולס, מנהל השקעות ראשי בחברת ConvergEx, טוען כי משקיעים רבים עוקבים בדריכות אחת ההתפתחות של המטבע הוירטואלי, משופ שהם רואים בו כדרך יעילה לנהל עסקים במרחב הבינלאומי, יותר מאשר העברות הון במטבעות הקיימים שמאבדים מערכן באופן עקבי. "אנו ממשיכים להאמין כי התופעה הזו היא הניסוי הכלכלי הפרובוקטיבי ביותר מאז המצאתו של האירו", כתב קולס במזכר ללקוחות.