הכנסות המדינה ממיסוי עקיף על ענף הרכב, הכוללות מס קנייה, מכס, בלו דלק, אגרות רכב ונהיגה, וכן מע"מ על מרכיב המס, הסתכמו בשנת 2011 בכ-33.4 מיליארד שקל, ללא שינוי מהותי לעומת שנת 2010 - כך דיווח היום (א') מינהל הכנסות המדינה במשרד האוצר. זאת, לעומת עלייה של כ-11% בשנת 2010 לעומת שנת 2009. סכום זה מהווה כ-3.9% תוצר. אומדן הביצוע של סך ההכנסות בענף הרכב בשנת 2012 עומד על כ-35.2 מיליארד שקל.
הכנסות המדינה ממס קנייה על רכישת רכבים הסתכמו בכ-8.4 מיליארד שקל ב-2011, ירידה ריאלית של כ-5.7% בהשוואה לשנת 2010. זאת למרות גידול של כ-11% בייבוא הרכבים ב-2011 לרמה של כ-230 אלף. באוצר מעריכים כי הירידה נובעת, ככל הנראה, משינוי בתמהיל היבוא ורכישת כלי רכב זולים יותר או פחות מזהמים ועל כן זכאים להפחתה גדולה יותר במס הקנייה. אומדן הכנסות מס קנייה על כלי רכב בשנת 2012 נמוך עוד יותר ועומד על כ-8 מיליארד שקל.
כ-42% מהכנסות ממיסי רכב בשנת 2011 נבעו ממיסוי הוצאות קבועות - מס קנייה ומכס על יבוא כלי רכב ואגרות רכב ונהיגה ואילו 58% נבעו ממיסוי הוצאות משתנות - בלו על דלקים ומס קנייה ומכס על חלקי חילוף.
עוד מציינים באוצר כי ההכנסות מאגרות רכב עמדו בשנת 2011 על כ-3.5 מיליארד שקל, עלייה ריאלית של כ-0.6% לעומת 2010.
שיעור המס האפקטיבי נמצא במגמת ירידה החל משנת 2000 ועמד בשנת 2011 על כ-63%, נתון שיכול להעיד על מידת האפקטיביות של המיסוי הירוק. ב-2011 גדל חלקם של רכבים "ירוקים" מסך הרכבים המיובאים לכדי 46%.
עוד עולה מנתוני האוצר כי בסוף שנת 2011 עמדה מצבת כלי הרכב המנועיים על 2.7 מיליון רכבים, מתוכם כ-81% רכבים פרטיים, כ-13% משאיות והשאר רכבים אחרים הכוללים אוטובוסים, מוניות, אופנועים ורכבים מיוחדים.
רמת המינוע בישראל, עמדה בשנת 2011 על כ-346 כלי רכב לאלף איש, מתוכם כ-279 כלי רכב פרטיים (לעומת 219 כלי רכב פרטיים ל-1,000 איש בשנת 2000).
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.