"פייננשל טיימס": אין ירידות בוול סטריט והכל בגלל הפד'

נא להכיר: "גאות SHUT" - ריצה במניות ה"מגננה" בלי תיקונים משמעותיים בשווקים ■ "נשאר לראות אם ההקלה הכמותית תוכל לעזור למניות לצוף עד הקיץ" ■ רוצים לקניות מניות בירידה? יכול להיות שלא תהיה לכם הזדמנות

מדד 500 S&P רשם שישה חודשים רצופים של עליות, הרצף החיובי ביותר שלו מאז ספטמבר 2009, וביום שישי העפיל מעל 1,600 נקודות לראשונה בתולדותיו. אך אם תשאלו את ה"פייננשל טיימס", הראלי הנוכחי בשווקים מבוסס על "אוויר" והמשכו תלוי בפדרל ריזרב

"ימי זוהר למשקיעי מניות, אך זוהי גאות שלא עולה בקנה אחד עם המאפיינים הרגילים של שוק שורי", נכתב בעיתון. "ההובלה באה ממניות המגננה האיכותיות, שנראות כמו אג"ח. צריך רק להעיף מבט בביצועי מניית ג'ונסון אנד ג'ונסון, עלייה של 22% מתחילת השנה, בהרבה מעל העלייה של 13% ב-S&P, כדי לראות עד כמה המשקיעים מהמרים על חברות איכותיות שמגדילות את הדיבידנד שלהן.

"יש כאלו שאפילו המציאו את המונח 'גאות SHUT', ראשי תיבות של Staples (מוצרי יסוד), Healthcare (בריאות), Utilities (חשמל, מים וגז) וטלקום - המגזרים שמובילים את העליות ונשארו פופולריים למרות שהם נסחרים בתמחורים גבוהים מפחידים".

נתוני תעסוקה חזקים מהצפוי הרימו את וול סטריט לשיאים חדשים ביום ו'. אך לפי ה"פייננשל טיימס", שוק העבודה עדיין אינו חזק מספיק כדי לגרום לפדרל ריזרב, בראשות בן ברננקי, לסיים את תוכנית ההקלה הכמותית (רכישת אג"ח ב-85 מיליארד דולר מדי חודש).

"נשאר לראות אם ההקלה הכמותית תוכל לעזור למניות לצוף עד הקיץ, בייחוד אם הנתונים הכלכליים יישארו מתונים, אבל עד כה היא הייתה אפקטיבית מאוד", נכתב ב"פייננשל טיימס". "הריצה של שוק המניות מנובמבר אינה מלווה בתיקונים משמעותיים כלפי מטה במחירים. בדרך כלל, במהלך עלייה ממושכת כזו, השווקים עוצרים ונסוגים בסדר גודל של כ-10%, ומספקים בכך למשקיעים הזדמנות 'לקנות בירידה'.

"אבל הירידה היומית החדה ביותר בתקופה זו הייתה ירידה של 2.3% במדד S&P במחצית אפריל. למשקיעים שהחמיצו את הרכבת בינואר, ומחפשים נקודת כניסה, ההעדר של תיקון הגון בשוק הוא מקור תסכול ודוגמה נוספת לכך שההקלה הכמותית של הפד מעוותת את התנהגות מחירי הנכסים. זה משתקף במיוחד בשוק האג"ח הקונצרניות, שבו חברות רבות מנפיקות בריביות נמוכות עד גיחוך, כדי לקנות חזרה את מניותיהן או לשלם דיבידנדים משופרים ולמשוך משקיעים".