נעילה חיובית באירופה; "עדיין יש הרבה מקום לעלות"

הייצוא בגרמניה גדל בחודש מארס ■ הין נחלש לרמה של 100 ין לדולר - שפל של כ-4.5 שנים ■ אמש ננעל המסחר בוול סטריט בירידות שערים, לאחר רצף עליות של 5 ימים

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ו') בעליות שערים, מלבד בורסת מדריד שסגרה בירידות, וזאת על רקע מסחר מהוסס בוול סטריט. המשקיעים הגיבו בין היתר לסנטימט החיובי ביפן, שהגיע בעקבות היחלשות הין מול הדולר לשפל של 4.5 שנים.

אמש ננעל המסחר בוול סטריט בירידות שערים וקטע רצף עליות של 5 ימים במהלכם ה-S&P והדאו ג'ונס שברו שיאים חדשים כמעט מדי יום. מדד הבנצ'מרק של אירופה, ה- Stoxx 600, מטפס בכ-0.3% ונסחר סביב 304 נקודות, הרמה הגבוהה ביותר מאז יוני 2008. בסיכום שבועי המדד עשוי לרשום עליות של כ-1.2%, בעקבות דוחות טובים מהצפי של חברות באירופה והנכונות של הבנק המרכזי לנקוט בצעדים נוספים במידת הצורך.

"עדיין יש הרבה מקום לעליות בשווקים", אומר פייר מוטון, מנהל השקעות בחברת Notz, Stucki & Cie. "זה התחיל בארה"ב שם נתוני התעסוקה הציגו שיפור מתמשך והמשיך בנתונים טובים בגרמניה".

לפי נתונים של "בלומברג" אחד הנתונים שמצביעים על שיפור בשוקי המניות באירופה הוא עלייה במחזורי המסחר. לפי הנתונים, מחזורי המסחר במניות הנסחרות במדד ה-Stoxx 600 עלו בימים האחרונים ב-90% לעומת המחזור הממוצע בחודש האחרון.

בגרמניה פורסם הבוקר המאזן המסחרי לחודש מארס. לפי הנתוים, העודף המסחרי של הכלכלה החזקה ביבשת ירד מעט ל-17.6 מיליארד אירו (שנתי) כאשר הצפי בשוק עמד על עלייה לרמה של 18 מיליארד אירו, לאחר שבפברואר העודף המסחרי עמד על 17.7 מיליארד אירו. עם זאת, הייצוא גדל ב-0.5% לעומת פברואר.

היום יתכנסו בבריטניה מעצבי המדיניות הכלכלית של פורום מדינות ה-G-7. לפי ההערכות בשוק, המנהיגים יקראו לבנקים המרכזיים בעולם לנקוט בצעדים מועדדי צמיחה, מעבר למדיניות המרחיבה בה הם נוקטים כעת.

ביוון פורסמו היום נתונים אודות הגירעון במדינה, שמראים כי הגירעון ברבעון הראשון נמוך מכפי שנחזה בתחילה. שר האוצר היווני ציין כי הגרעון של הממשלה הגיע ברבעון ל-2.45 מיליארד יורו, לעומת יעד של 5.74 מיליארד.

מניית חברת ArcelorMittal , יצרנית הברזל הגדולה בעולם מטפסת בשיעור חד לאחר שדיווחה על תוצאות טובות מהצפי ברבעון הראשון של 2013. גם מניית BT מזנקת בעקבות תוצאות שעקפו את התחזיות המוקדמות. ענקית הביטוח האיטלקית ג'נרלי מטפסת בכ-2% לאחר פרסום דוחות הרבעון הראשון.

אסיה: הין נחלש והניקיי מזנק

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום (ו') במגמה מעורבת, כאשר בורסת הניקיי היפנית זינקה בכ-3% בעקבות היחלשות הין מתחת ל-100 ין לדולר ברקע למדיניות המוניטרית המרחיבה בה נוקט הבנק המרכזי היפני.

מדד הבנצ'מרק של אסיה, ה-MSCI Asia Pacific עולה בכ-0.2% ועתיד לסכם את השבוע עם עליות של כ-1.7%. מדד ה-Topix היפני מטפס ביותר מ-2% ומתקדם לעבר הרמה הגבוהה ביותר מאז אוגוסט 2008.

"סביבת הייצוא של אירופה ואסיה משתפרת מול ארה"ב והמצב באירופה מתייצב, כך שעניין זה תורם לכלכלת יפן בטווח הקצר", אומר סיימון פלוד, מנהל השקעות ראשי בחברת Lion Global Investors. "ישנם הרבה חברות איכותיות ביפן ואם הסנטימנט החיובי יימשך, משקיעים רבים יעברו להתמקד בשוק היפני בקרוב".

כאמור, הגורם המרכזי לאופוריה בשוק המניות היפני הוא הבנק המרכזי והיושב בראשו הרוהיטו קורודה, שהחליט לנקוט במדיניות אגרסיבית של הקלה כמותית. במסגרת מדיניות זו הבנק רוכש מדי חודש אג"ח בהיקף של כ-60-70 טריליון ין. זאת, במטרה להחליש את הין ולהשיג יעד אינפלציה של 2%. המטרה הראשונה הושגה כבר אמש, כאשר הין נחלש, לראשונה מזה 4.5 שנים, לרמה של כ-100 ין לדולר.

המניות היפניות רשמו היום עליות חדות. נציין את יצרנית המצלמות ניקון שדיווחה על תוצאות טובות וזינקה בשיעור דו ספרתי. גם יצרנית האלקטרוניקה שארפ עלתה בשיעור חד לאחר שהכריזה על צעדי התייעלות.