פיצויי הפקעה מתיישנים מיום תפיסת החזקה

אם הרשות לא השלישה את הכסף מניין ההתיישנות לא מתחיל וחוק ההתיישנות לא חל

על פי הדין, מי שהמקרקעין שלו מופקעים זכאי לקבל פיצויים מהרשות המפקיעה. דא עקא, שלא כל בעל קרקע מודע לעצם הליך ההפקעה ולא כל בעל קרקע דורש לקבל פיצוי בגין הפקעה. העניין נכון שבעתיים בעבר כשבעלי קרקעות היו פחות מודעים לזכויותיהם. ויש מקרים רבים בהם בעלי קרקעות מופקעות נפטרו ואף יורשיהם לא יודעים האם המנוח קיבל בשעתו פיצוי כלשהו וגם הרשות המפקיעה לא יכולה מפאת עבור השנים לוודא האם אי פעם שולמו פיצויים אם לאו.

תביעה לפיצויי הפקעה המוגשת עשרות שנים לאחר ההפקעה נמצאת תחת סכנה של טענת התיישנות והתביעה עלולה להתיישן בשל השנים הארוכות שעברו. בעבר ההלכה המחייבת של בית משפט העליון קבע כי תביעה לפיצויי הפקעה לא מתיישנת.( ע"א 216/66 עיריית תל-אביב-יפו נ' חג מחמד אבו דאיה פ"ד כ (4) 522)

סוגיה זו נדונה והוכרעה מחדש לאחרונה בבית המשפט העליון בהרכב מורחב של שבעה שופטים ובמסגרת דיון נוסף ובו נקבעה הלכה חשובה ביותר.

עיריית פתח תקווה בשנת 1962 הפקיעה חלקת אדמה ותפסה בה חזקה בסמוך לאחר ההפקעה. משפחת ארידור ז"ל לא קיבלה פיצויים בגין ההפקעה, ובשנת 2002 אחד היורשים דרש פיצויים מהעירייה וזו סירבה בטענת התיישנות. תביעת ארידור לבית המשפט המחוזי נדחתה מטעמי התיישנות (שופטת גרסטל). בערעור בבית המשפט העליון נתפצלו דעות שלושת השופטים (גרוניס, חשין, ארבל) ושלושתם העדיפו לא לתת פסק דין אופרטיבי אלא להעביר את התיק לדיון נוסף.

בדיון נוסף שהתקיים בנושא, דעות השופטים היו חלוקות לגבי מספר סוגיות מהותיות ביותר בדיני התיישנות

בבית המשפט העליון ניתנו שתי עמדות עקרוניות זו מול זו. רוב השופטים היו תמימי דעים, כי על תביעה לפיצויי הפקעה חל חוק ההתיישנות, כלומר בהיותה תביעה כספית היא אמורה להתיישן תוך 7 שנים מהיום בו נולדה העילה.

נקודת מחלוקת נוספת הייתה: ממתי יש לספור את מניין תקופת שבע השנים? האם מיום פרסום הודעת ההפקעה? האם מיום תפיסת החזקה? או שמא מיום בו הרשות סירבה לדרישת התשלום

אך השופטת מרים נאור, בדעת מיעוט החזיקה בדעה שונה וסברה, כי בכלל חוק ההתיישנות לא חל במקרה זה ולא השבע שנים כי לדעת חוק ההתיישנות נדחה ונסוג מפני הסדר ספציפי הקבוע בפקודת הקרקעות שמכוחה הפקיעו את הקרקע. לפי קביעת השופט מאור פקודת ההפקעות קובעת שאם הרשות המפקיעה השלישה את פיצויי ההפקעה בקופת בית המשפט (כמצוות סעיפים 9,16 לפקודת ההפקעות) אז מיום ההפקדה של הכסף, יש שלוש שנים שבמסגרתן בעל קרקע יכול לתבוע פיצויים. כלומר השופטת נאור לומדת מהפקודה "הסדר שלישי". כלומר אם הרשות לא השלישה את הכסף אז מניין ההתיישנות לא מתחיל וחוק ההתיישנות לא חל.

הכותב מומחה לדיני תכנון ובנייה