דש ברוקראז' מעלה דירוג לבנקים; איזו מניה מומלצת?

מאיר סלייטר, אנליסט הפיננסים של דש ברוקראז': "הבנקים עושים את העבודה, אבל הגורמים החיצוניים מכבידים"

מאיר סלייטר, אנליסט הפיננסים של דש ברוקראז', מעלה המלצה לסקטור הבנקים בסקירה מקיפה על הבנקים. סלייטר אומר כי "הבנקים עושים את העבודה, אבל הגורמים החיצוניים מכבידים. מצד אחד רגולציה אקטיבית והנראות בעיני הציבור ומצד שני הרצון להמשיך ולצמוח בפעילות וברווח. על כל אלו משפיעים כמובן המצב הכלכלי ותנאי המאקרו. לכן, יכולתם של הבנקים להמשיך ולספק בשנים הקרובות את הסחורה בצמיחה ובתוצאות לא תלויה רק בהם".

"תוצאות הבנקים צפויות להיות מעט חלשות יותר ב-2013 בהשוואה ל-2012. עם זאת, סיכון הבנקים יורד. בעולם של תשואות נמוכות ויורדות, וביחס לאלטרנטיבות הקיימות בשוק, החזקה בבנקים הינה אחזקה סולידית המספקת תשואה נאותה".

הבנקים מנסים כיום להלך בין הטיפות. מצד אחד רגולציה אקטיבית והנראות בעיני הציבור ומצד שני הרצון להמשיך ולצמוח בפעילות וברווח. על כל אלו משפיעים כמובן המצב הכלכלי ותנאי המאקרו. לכן, יכולתם של הבנקים להמשיך ולספק בשנים הקרובות את הסחורה בצמיחה ובתוצאות לא תלויה רק בהם. הבנקים עושים את עבודתם, אך הגורמים החיצוניים מכבידים.

לאור המשך הורדות הריבית על ידי בנק ישראל, מעריכים בדש ברוקראז' שהמרווח הפיננסי צפוי להתכווץ במהלך 2013 בשיעור נוסף. מצד שני, צפויים הנכסים מניבי ההכנסה בבנקים לגדול לאור אי חלוקת הדיבידנדים. לאור זאת, אנו מעריכים כי היקף הכנסות המימון השוטפות של הסקטור יוותרו כמעט ללא שינוי ב- 2013 לעומת 2012.

גם ההכנסות מעמלות צפויות להישאר בשנת 2013 כמעט ללא שינוי, כפי שהתרחש בשנתיים האחרונות, לאור הרפורמות השונות של המפקח על הבנקים והרשות לני"ע.

בשנים האחרונות נרשמה מגמה שלילית ביחס היעילות התפעולית במרבית הבנקים. לאחר שהבנקים הבינו שנדרש טיפול בהוצאות, שנת 2012 הייתה מעין שנת בלימה ושנת 2013 אמורה להיות שנת השיפור. בנק הפועלים ובנק מזרחי מצויים לאורך כל השנים האחרונות ברמת יעילות טובה, ולאומי, דיסקונט והבינלאומי הם אלו שצריכים שיפור משמעותי יותר.

ההפרשות להפסדי אשראי עשויות לספק גלגל הצלה פוטנציאלי לשנתיים הקרובות. שנת 2008 תצא השנה מחישוב ההפרשה הקבוצתית ומחיקת שנה זו צפויה להערכת סלייטר להקטין את שיעור ההפרשה הקבוצתית שיבצעו הבנקים. לכן, צפויה ההפרשה להפסדי אשראי בשנת 2013 להיות נמוכה יחסית, כאשר העדכון המשמעותי עשוי להתבצע כבר ברבעון הראשון.

משמעות עלייה של 2% במס חברות ו-1% במע"מ, אם יתבצעו, שוויי ערך לשיעור מס הכנסה בבנקים של 38.1%. מדובר על עלייה של 2.2% במס ההכנסה שמשמעותו רווח שוטף עתידי נמוך בכ- 3.4% לעומת המצב הקודם. מנגד, בהנחה שהתקציב יעבור במהלך 2013, הבנקים יהנו בשנה זו מהקטנת המיסים הנדחים, מהלך שיגדיל את הרווח באופן חד פעמי.

בשורה התחתונה, הכנסות הבנקים בשנה הקרובה צפויות להיות דומות בהיקפן לאלו של 2012, ולכן ההוצאות - התפעוליות, הפסדי האשראי והמס - צפויות לתת את הטון ב- 2013.

סלייטר מציב מחיר יעד של 14.5 שקל למניית לאומי , 18.5 שקל לפועלים , 63 שקל לבינלאומי (מומלצות ב"תשואת שוק"), 6.5 שקל לדיסקונט ו-45 שקל למניית מזרחי טפחות .