אל תסנדלו את נותני האשראי

ועדת הסדרי החוב מתחילה את פעילותה. כמה טיפים לחבריה

גל הסדרי החוב העכור של השנים האחרונות הביא את משרד האוצר ובנק ישראל להוציא השבוע לדרך את הוועדה לטיפול בהסדרי החוב. המהלך עצמו הוא מבורך. הרכבה של הוועדה, בראשות מנכ"לית משרד האוצר, יעל אנדורן, והמנדט שניתן לה, אמורים לייצר חולייה מקצועית חשובה נוספת בסגירת החורים הנוגעים לנורמות מתן אשראי וגבייתו במדינת ישראל. היינו שמחים אף יותר לו הוועדה הייתה מקבלת מנדט רחב יותר.

הכפפת הטיפול באשראי הבנקאי ובאשראי לא סחיר למסקנות הוועדה היא אבולוציה מחשבתית חשובה, ואנו תולים בה תקוות רבות. תחת הערך הסדרי חוב יש להכליל גם את החוב הלא סחיר ואת החוב הבנקאי ולגבש מדיניות ראויה לטיפול בהסדרי חוב אלו.

המונחים הסדר חוב או תספורות קשורים מבחינת התודעה הציבורית בעיקר לשוק האג"ח הקונצרניות, אולם אלה מתקיימים גם במערכת הבנקאית מזה שנים ארוכות תחת סעיפי ההפרשות הבנקאיות, ויש להכליל גם אותה בדיון הזה.

התזמון של הקמת הוועדה בשיאה של תקופה בה האשראי התאגידי שב להיות סחורה לוהטת ומרווחי הסיכון מצויים בשפל, הוא תזמון הולם. זו העת להסדיר את ההתמודדות עם הדור הבא של הסדרי החוב במדינת ישראל שסביר להניח כי הוא לא יהיה דומה לדור של משבר 2008.

ריביות השפל בשווקים המפותחים והריבית הנמוכה של בנק ישראל מתדלקות שוב את המרוץ של נותני האשראי למתן אשראי זול לתאגידים ולגורמים פרטיים. ייתכן שהגיעה העת להחיות את היוזמה שנגנזה להפעיל בהדרגה את סולם הדירוג הגלובלי של סוכנויות הדירוג הבינלאומיות גם על החוב המקומי, על מנת לתמחר את הסיכון הגלום בו בצורה ראויה יותר. בטווח הקצר מהלך כזה עלול בהחלט לזעזע את השווקים, אולם בטווח הארוך יזכה הציבור לתשואה ראויה תמורת הסיכון שהוא נוטל.

הדגש: גמישות מחשבתית

נושא חשוב נוסף שהיינו יותר משמחים לראות את הוועדה נותנת לו מענה, הוא סוגיית ההשקעות באיגרות חוב זרות. הגופים המקומיים נותנים כיום ובצדק משקל הולך וגובר להשקעות באג"ח קונצרניות זרות, וככל שהריביות בעולם יעלו, משקל החוב הריבוני והתאגידי הזר בתיקי ההשקעות יגדל. זאת, כאשר ארגז הכלים לגביית חובות זרים שיש לגופים המקומיים מצומצם בצורה מדאיגה. בתרחיש של קריסת לווה מעבר לים, המשקיעים המקומיים צפויים לעמוד חסרי אונים, וזו מכה שיש להקדים את מציאת התרופה לה.

אי אפשר לגבש פתרון בית ספר לכל הסדרי החוב. אין גם קסם שמונע כשלי אשראי, לא בישראל ולא בעולם הגדול. הסדרי החוב הם חלק אינטגרלי מעולם האשראי. על הוועדה, אם כן, להימנע ממסקנות קשיחות שיסנדלו את נותני האשראי ועלולות להביא מבלי שמישהו התכוון לכך לפירוק חברות, באופן שיפגע באינטרס הציבורי.

החוכמה בניהול הסדרי חוב היא גמישות מחשבתית והתאמה של הפתרון הרלוונטי לסיטואציה הספציפית, ולכן לא ניתן ולא יהיה נכון לגבש קוד הפעלה קשיח ומחייב לגופי האשראי בתרחיש של הסדר חוב. לכל היותר, יהיה נכון לחייב גיבוש קוד אתי משודרג שיהווה את התורה בכתב של הגופים המוסדיים באירועי האשראי.

אסור שייחצה הקו העדין בין הדרישה מנותני האשראי למדיניות אחראית, מקצועית והוגנת, לבין מסע נקמה באריזה רגולטורית בלווים שנקלעו לקשיים. כי התוצאה של מצב כזה עלולה להיות לידתו של רוצח שקט ואכזרי לא פחות מהסדרי חוב, שיביא עימו פגיעה קשה באשראי וביזמות, וכרסום בפוטנציאל הצמיחה ארוך הטווח של המשק המקומי.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון