רגע לפני דוחות הרבעון: מניות הביטוח עלו השנה ב-13%

מלבד מגדל, שטיפסה השנה ב-2.6%, השיגו חברות הביטוח הגדולות תשואות דו-ספרתיות ■ בתקופה של שנה לאחור מובילה הראל, עם 61%

ערב פרסום דוחות הרבעון הראשון של 2013 על-ידי חברות הביטוח, וכמעט בנקודת אמצע השנה, מניות חברות הביטוח הוסיפו לעצמן מתחילת השנה כ-13% בממוצע.

על פי ההערכות, תוצאות הרבעון הראשון צפויות להיות טובות יחסית, והן יכללו גם הכנסה מדמי הניהול המשתנים הרווחיים. לקראת פרסום הדוחות, עלו ארבע חברות - כלל ביטוח (18.7%), הפניקס (18.1%), הראל (15.4%) ומנורה מבטחים (15%), בשיעור דו-ספרתי, בעוד שמגדל טיפסה בכ-2.6%.

גם בבחינה לטווח זמן ארוך יותר, של שנה לאחור מהיום, עולה שמניות חברות הביטוח נסקו בשיעורים נאים. למעשה, 2012 הייתה שנה טובה לתוצאות חברות הביטוח, וגם למניותיהן. זאת הודות לקשר הישיר והחזק בין תוצאותיהן לבין שוקי ההון, שרשמו עליות נאות מאמצע 2012, נקודה שבה שינו כיוון ביחס למחצית הראשונה של 2012, שהייתה שונה בתכלית.

מניית הביטוח שנהנתה מהעליות החדות יותר בשנה האחרונה היא זו של הראל השקעות , שבשליטת משפחת המבורגר, שטיפסה בכ-61%, ואחריה ניצבות בסדר יורד מנורה מבטחים שבשליטת מנחם גורביץ (55%), כלל ביטוח שבשליטת קונצרן אי.די.בי (46%), הפניקס שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה (43%) ומגדל ביטוח שבשליטת שלמה אליהו, שטיפסה בתקופה זו בשיעור של כ-17%. מדד ת"א ביטוח עלה באותה תקופה בכ-44%.

בשלוש השנים האחרונות מניית הפניקס היא הבולטת לחיוב, עם תשואת מניה מצטברת של כ-17%, ואחריה הראל, עם תשואה של 11%. שלוש קבוצות הביטוח הגדולות האחרות - כלל ביטוח, מנורה ומגדל - הניבו למשקיעים בהן תשואות שליליות בתקופה זו - בשיעורים של 2% לראשונה ו-13% לשתי האחרות.

והיכן עומדות מניות הביטוח ביחס למניות הבנקים? מתחילת 2013 טיפס מדד ת"א בנקים כ-2.8%, בעוד שבשנה האחרונה הוא עלה בכ-27.2%. בשני המקרים מדובר בתשואה נמוכה בהרבה מזו של חברות הביטוח. בשלוש השנים האחרונות איבד מדד הבנקים בבורסה המקומית כ-2.55%.

כך או אחרת, חברת הביטוח בעלת שווי השוק הגבוה ביותר היא מגדל, שנסחרת במחיר שמשקף לה שווי של כ-6.2 מיליארד שקל. החברה בעלת שווי השוק השני בגודלו היא הראל, שנסחרת ברמה של כ-4 מיליארד שקל. אחריה נמצאות כלל ביטוח, עם שווי של כ-3.5 מיליארד שקל, והפניקס ומנורה עם כ-2.8 מיליארד שקל ו-2.5 מיליארד שקל, בהתאמה.

איך ישפיע השינוי בביטוחי המנהלים

מה יקרה הלאה? כל עוד שוקי ההון בארץ ובעולם ימשיכו לטפס, כך יקרה גם עם ערך המניות של חברות הביטוח, בוודאי בעתיד הנראה לעין. ואולם, השנה חלה שורת שינויים בתחום ביטוחי המנהלים - אשר נבחנו ונוסחו בחלקם עוד אשתקד, ונכנסו לתוקף רק השנה. שינויים אלו ישפיעו על החברות במידה ניכרת בעתיד, בצורה שתתבטא בקרוב, ואולי כבר מתבטאת במידה מסוימת, גם בערכי המניות.

מקור הרווח המרכזי של חברות הביטוח בשנים עברו, ביטוח חיים, חווה בימים אלה שינויים אדירים. בתחילת השנה ירדו דמי הניהול המקסימליים בגמל ובביטוחי המנהלים לרמה של 1.1% מהצבירה (בשנה הבאה כבר יהיה מדובר ב-1.05%) ו-4% מהפרמיה, ובמקביל נאסרה הבטחת מקדמי תוחלת החיים בפוליסות החיסכון של ביטוחי החיים. בכך הם איבדו את היתרון השיווקי המשמעותי שסייע למכירתן. לכאורה היה מדובר במספיק גזירות על ענף הביטוח חיים - אבל בתקציב האחרון התברר שלא כך.

בעוד שהשינויים האמורים יהיו רלבנטיים רק לגבי פוליסות ביטוחי חיים חדשות, שנמכרו החל מהשנה, מבלי להשפיע על תיק העבר, בא עתה האוצר ומשנה זאת, בסבירות לא נמוכה. זאת במסגרת הפחתת תקרת השכר הזכאית להטבות המס לחיסכון הפנסיוני. בכך מתחיל תהליך שעשוי להביא לשינוי מאפייני החיסכון הפנסיוני גם לגבי התיק הקיים של חברות הביטוח.

מה הכוונה? המבוטחים שחוסכים לפנסיה, בוודאי העובדים החזקים יחסית, עם השכר הגבוה יותר, נוהגים לחסוך בהתאם להטבות המס. אם תקרת השכר שנהנה מהטבות המס תקטן - וכך יקרה - אזי עשויים חוסכים חזקים רבים לשנות את אופן החיסכון שלהם, כך שיותאם לתקרה הנמוכה החדשה.

קשורים בעבותות לקורה בשוקי ההון

אם שינוי שכזה ייעשה במספרים גדולים, הדבר עשוי להשפיע על חישובי הרווחיות בפוליסות הקיימות של חברות הביטוח, שמוטות לביטוחי מנהלים במפעלים גדולים. זאת משום שסכום ההפרשה לחיסכון של העובד שמשתכר מעל לתקרת ההטבות החדשה עלול להשתנות, כך שיהיה נמוך מהשיעור שחושב על-ידי חברות הביטוח בעת שתמחרו את הפוליסות בעבר.

שינויים אלה בשוק עוגן של חברות הביטוח הם ארוכי-טווח. השפעותיהם לא יורגשו ודאי ברווחיות הקיימת של החברות (גם אם הם משפיעים מיידית על תמהיל המכירות הנוכחי שלהן, ומכאן גם על רווחיותן העתידית). אולם הם בוודאי לא העננה היחידה שמרחפת מעל תוצאות חברות הביטוח.

נראה כי מעבר לרגולציה משתנה, העננה המרכזית שרובצת על חברות הביטוח מגיעה מכיוון סביבת הריביות הנמוכה בשוקי ההון, שצפויה להיוותר ברמתה הנמוכה עוד תקופה ארוכה, וכמובן מכיוון הפעילות הכלכלית במשק.

כך או אחרת, כבר שנים שתוצאות חברות הביטוח, ומכאן שגם שוויין בבורסה, קשורות בעבותות לרווחי ההשקעה שהחברות רושמות, המושפעים מתוצאות שוקי ההון. לא זאת אף זאת, חלק מרכזי מעתודות הענק (מיליארדי שקלים רבים) מושקע במכוון באפיקים סולידיים - אותם אפיקים שכעת מניבים ריבית מאוד נמוכה, וזה עוד קודם לאינפלציה.

ביטוח
 ביטוח