משקיעים בבורסה? החוקים האלה עשויים לסייע לכם "לשרוד"

דניס גרטמן, פרשן ואנליסט שמנהל בלוג כלכלי פופולרי, פרסם מסמך המכיל מספר חוקים שיסייעו לכם להיות סוחרים טובים יותר ולשרוד בשוק ההון

רבים בשוק ההון מעריכים כי לפחות 90% מהמשקיעים מפסידים את כספם בתוך שבועות או חודשים ספורים ומפסיקים להשקיע. הסיבות לכך הן שונות ומגוונות וקשורות לטעויות נפוצות שהמשקיעים עושים. דניס גרטמן, פרשן ואנליסט שמנהל בלוג כלכלי פופולרי, פרסם מסמך המכיל מספר חוקים שיסייעו למשקיעים להימנע מהטעויות הנפוצות שמובילות למפך נפש.

1. אף פעם אל תוסיפו כסף לפוזיציה כושלת - גרטמן מציין כי משקיעים רבים נוהגים "להוסיף שמן למדורה". כלומר, להוסיף כסף למניה שכבר ירדה בחדות. "ברוב המקרים זה רק יוביל לחורבן", לדבריו.

2. לזרום עם השוק - גרטמן ממליץ למשקיעים לסחור עם כיוון השוק ולא עם הכיוון שאתם חושבים שהוא נכון מבחינת הכלכלה הריאלית. "אתם צריכים לסחור כמו חייל ממושמע ולהילחם לצד המנצחים".

3. ההון המנטלי חשוב יותר - "ההון מגיע בשתי צורות", מסביר גרטמן וטוען כי ההון המנטלי חשוב יותר מההון הריאלי. "להחזיק בפוזיציות כושלות זה אומנם כרוך בעלויות רבות של הון ממשי, אך זה כרוך בעלות מנטלית שלא ניתנת למדידה".

4. לקנות בגבוה ולמכור במחיר גבוה יותר - הפרשן הכלכלי טוען כי המסחר בשוק ההון הוא לא בהכרח לקנות במחיר נמוך ולמכור במחיר גבוה יותר אלא גם לקנות במחיר גבוה ולמכור במחיר גבוה יותר. לדבריו, מניות חזקות נוטות להיות חזקות יותר ומניות חלשות יהיו חלשות יותר.

5. לא לשכוח את הפוזיציות - גרטמן טוען כי חשוב לזכור שבשוק שורי ניתן לפתוח פוזיציות לונג או להיות נייטרלי ואילו בשוק דובי ניתן לפתוח פוזיציות שורט או להיות נייטרלי. "רבים שוכחים זאת ומעטים מאמצים את הגישה הזו", הוא טוען.

6. השוק לא רציונלי - השווקים יכולים להיות לא הגיוניים במשך תקופה ארוכה מאוד.

7. לאן "נושבת הרוח" - "קנו את השווקים הכי חזקים ומכרו את השווקים הכי חלשים", הוא מצהיר.

8. שילוב של נתונים ושל ניתוח טכני - גרטמן ממליץ למשקיעים להתייחס גם להודעות הפונדמנטליות והן לניתוח טכני. "הנתונים הפונדמנטלים יכולים להניע את השוק ואנו חייבים להבין אותם, אך אם הגרף הוא הפוך לחלוטין ואינו שורי אז למה בעצם אנו שוריים? תהיו שוריים כאשר הנתונים והגרף תואמים".

9. תרכבו על הגל - תיכנסו לשוק באגרסיביות כאשר השוק שורי אך אל תשכחו לממש רווחים ולהקטין את החשיפה כאשר השוק נחלש. "בשוק שורי גם טעויות יכולות להפוך לרווחים".

10. פסיכולוגיה - רבים יודעים שבהשקעות ומסחר בשוק ההון "להבין את הפסיכולוגיה ההמונית זה במקרים רבים חשוב יותר מלהבין את הכלכלה".

11. פשטות - גם אם אתם פועלים לפי שיטות של ניתוח טכני וגם אם אתם סוחרים רק לפי המספרים והנתונים, תדאגו שכל תהליך ההשקעה יהיה פשוט ונוח ובלי סיבוכים מיותרים.

12. השוק הדובי אלים יותר - הירידות בשוק הדובי נוהגות להיות אלימות יותר מאשר התיקונים בשוק השורי.

13. סבלנות - תהיו סבלניים עם פוזיציות מנצחות וחסרי מנוחה עם פוזיציות מפסידות.