4 סימנים ברורים לכך שהשווקים נמצאים במצב בועתי

"המציאות האמיתית התנתקה מהשווקים הפיננסים עד לרמה קיצונית, מה שאומר שבשווקים אצורה אנרגיה ברמה אדירה שיכולה להשתחרר בכל רגע ולגרום למפולת אדירה. ואתם לא רוצים להיות שם כשזה יקרה"

אנליסטים ומנהלי השקעות מסביב לעולם תוהים היום בשאלה האם הירידות החדות היום (ה') בשוקי המניות הן בבחינת תיקון לגל העליות הגדול של חודשים האחרונים, או שמא תחילתה של מפולת אלימה. שאלת מיליארד הדולר.

כריס מרטנסון (Chris Martenson) פרסם בבלוג שלו מאמר מעניין המצביע על 4 סימנים ברורים לכך שהשווקים נמצאים בטריטוריה בועתית. המאמר, אגב, התפרסם שלשום, כלומר לפני הירידות החדות.

אלה אינם זמנים נורמליים, לדעתו. "המציאות האמיתית התנתקה מהשווקים הפיננסים עד לרמה קיצונית, מה שאומר שבשווקים אצורה אנרגיה ברמה אדירה שיכולה להשתחרר בכל רגע ולגרום למפולת אדירה. ואתם לא רוצים להיות שם כשזה יקרה".

1. אג"ח זבל ברמות שיא.

הפדרל ריזרב רוכש כמויות אדירות של אגרות חוב במטרה להוריד את הריבית ולדחוף את האנשים להשקיע בנכסים מסוכנים. העליות בשווקי המניות והאג"ח וירידת הריביות אמורות לשפר את בטחון הצרכנים ולתרום לשיפור במצב הכלכלה.

אבל, בדרך יש לא מעט משקיעים וספקולנטים שמחפשים תשואות גבוהות בכל דרך ורודפים אחרי ניירות ערך מפוקפקים ומורידים את התשואה עליהם ללא כל הצדקה.

2. עליות חדות באג"ח זבל של מדינות.

רק לפני מעט יותר משנה התשואה על אגרות חוב של ממשלת יוון ל-10 שנים עמדה על כ-30%, תשואה ששיקפה את מצבה העגום של כלכלת המדינה. היום ירדה התשואה על האג"חים האלה לפחות מ-10% בזמן שמצב הכלכלה המשיך להדרדר. בהשוואה ל-2008 התוצר היווני התכווץ בכ-20% ב-2012 וצפי להתכווץ בעוד כ-5% ב-2013. שיעור האבטלה במדינה טיפס לכ-27%.

3. זה לא רשמי עד שזה מוכחש.

מדד הניקיי היפני זינק בכ-70% בחצי השנה האחרונה (המאמר כאמור נכתב שלשום) ומדובר במדד המניות של הכלכלה השלישית בגודלה בעולם. במקביל, הבנק המרכזי של יפן פועל בנמרצות לפחת את המטבע היפני.

ב-15 במאי דחה נגיד הבנק המרכזי היפני הארוקיהו קורודה את ההאשמות שמתפתחת בועה בשווקים. "בשלב הזה אני לא חודש שמדובר בבועה", הוא אמר.

4. ממציאים סיבות מטורפות לעליות.

הסימן הרביעי שלו להתפתחות בועה הוא סיבות מנותקות שמעלים כלכלנים בכירים. הכלכלן Irving Fisher העלה ב-1929, לפני המפולת הגדולה בוול סטריט, טיעון כי החברות נכנסות ל"עידן חדש של רווחים גבוהים באופן קבוע" ( permanent plateau of prosperity). והשאר נכתב בספרי ההיסטוריה.

גם היום רווחי החברות נמצאים ברמה גבוהה יחסית (מבחינה תפעולית) אבל כמו בכל הפעמים הקודמות, גם הפעם הם יחזרו לממוצע ארוך הטווח (ירידה של כ-50% מהרמה הנוכחית).

מה שמוזר ושונה כיום הוא התכיפות. אם בעבר היה לוקח לבועה חדשה שנות דור להתפתח (בעיקר מכיוון שהאנשים הספיקו לשכוח את הגורמים והתהליכים שגרמו לבועה הקודמת) היום, בטווח של כ-15 שנים, זו הבועה השלישית שמתפתחת. כלומר, אנו שוכחים הרבה יותר מהר את הסיבות לבועות הקודמות ולא מפיקים לקחים (כמובן שחלק מהמשקיעים כן מפיקים לקחים).

והמסקנה העולה מהמאמר, כמובן, היא: להגן על ההון שנצבר ולא להסחף אחר הרפתקאות בשווקים. לא קל לביצוע.