אירופה ננעלה בירידות; בורסת לונדון צללה 2.7%

מדד אמון העסקים בגרמניה רשם קריאה טובה מהצפי ■ המסחר בוול סטריט מתנהל גם הוא בירידות שערים

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ו') בירידות, לאחר פתיחה חיובית. נראה כי חוסר הוודאות בשווקים בכל הנוגע להמשך התוכניות להקלה כמותית גורם לתנודתיות חדה. זאת, לאחר שאמש ננעל המסחר בוול סטריט, באירופה ובאסיה בירידות שערים.

גם היום, כאמור, ננעל המסחר באירופה בירידות, לאחר שאתמול המדדים המרכזיים רשמו את הירידות החדות ביותר מאז יולי 2012. הגורם המרכזי שהצית את הפאניקה אתמול היה החשש כי הבנק המרכזי של ארה"ב יאט או יפסיק את רכישות האג"ח עוד השנה.

נשיא הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי, אמר היום כי התוכניות לרכישת אג"ח, בהן נוקט הבנק, מסייעות להביטח כי ההשפעה החיובית של מדיניות הריבית האפסית יגיעו גם לאזורים החלשים בכלכלה האירופית. "הצעדים שלנו נתנו מרוח נשימה לשווקים שמושפעים מהפאניקה", לדברי דרגי שנאם היום בלונדון. "אנו רואים סימנים מעודדים לשיפור מתון במצב הפיננסי".

בזירת המאקרו התפרסמו היום מספר נתונים מהותיים בגרמניה. אומדן שיעור הצמיחה הסופי עמד על 0.1% (שנתי) ברבעון הראשון של 2013. מדד אמון העסקים בגרמניה היכה את התחזיות ורשם קריאה של 105.7 נקודות בחודש מאי, מעל הצפי שעמד על 104.6 נקודות.

"הירידות שנרשמו אתמול בשווקים הפתיעו הרבה אנשים וכולם מדברים כעת על גל ירידות מתמשך", אומר מאנוג' לדווה, מנהל השקעות בחברת TJ Markets. "אני הייתי נזהר לקנות מניות ברמות האלה. יש הרבה כסף שיוצא לבחוץ כעת".

נציין את מניית Assicurazioni Generali שרושמת עליות של יותר מ-1.5%, לאחר שבנק ההשקעות JP מורגן העלה את המלצתו לרכישת המניה של חברת הביטוח הגדולה באיטליה.גם מניית Novo Nordisk מטפסת בעקבות הצלחה בניסוי שערכה בתרופה.

"רכבת הרים" באסיה

תנודתיות חדה נרשמה היום במסחר בבורסות אסיה. מדד הניקיי היפני שנסחר במהלך המסחר בירידות של יותר מ-1.5% ננעל בעליות של כ-0.9%. זאת לאחר שאמש המדד היפני השיל מערכו 7.3%. בוול סטריט המשקיעים לא התרגשו מהבהלה באסיה והמסחר ננעל אתמול בירידות קלות בלבד. דריכות בשוק לקראת עדותו של נגיד הבנק המרכזי היפני בפני הממשלה.

מדד הבנצ'מרק של היבשת, ה-The MSCI Asia Pacific, ננעל כמעט ללא שינוי אך רשם ירידה שבועית של כ-2.7%. למרות שאתמול ירד מדד הניקיי היפני ב-7.3%, יש לזכור כי מאז תחילת הראלי בנובמבר 2012 המדד רשם עליות של כ-60%.

"אנחנו רואים סימנים לכך שהגל השורי בניקיי והגל הדובי במטבע היפני הגיעו לקיצם", טוען דיוויד רודריגז, אסטרטג בחברת DailyFX. "להערכתי זהו תיקון בריא לשוק המניות והמטבע היפני".

מאוחר יותר היום נגיד הבנק המרכזי היפני הרוהיקו קורודה, צפוי למסור עדות בפני המחוקקים במדינה, בעקבות הלחץ הגובר על תשואות האג"ח הממלשתיות של יפן, חרף העובדה שהבנק המרכזי נוקט במדיניות של הקלה כמותית במסגרתה הוא רכוש אג"ח בהיקף של עד 80 מיליארד ין.

בין המניות שרשמו עליות חדות היום, בין היתר בשל התאוששות הדולר והיחלשות הין, נציין את יצרנית הרכב מאזדה , וכן את מניית Shinsei Bank Ltd . מנגד, באוסטרליה נרשמו ירידות, בעיקר במניות הפיננסים, בשל החשש מירידה בצמיחה ובפעילות הכלכלית. נציין את Commonwealth Bank Of Austral ו- National Australia Bank .