עכשיו זה רשמי: החברה לישראל , בעלת השליטה במיזם המכונית החשמלית בטר פלייס, דיווחה הבוקר (א') לבורסה כי החליטה שלא להשתתף בסבב ההשקעה הקרוב בבטר פלייס, ומכיוון שלא נמצאו משקיעים הנכונים להשתתף בסכום משמעותי בסבב השקעה נוסף, בטר פלייס הגישה לבית המשפט בקשה לפירוקה. את הבקשה הגיש עו"ד דיויד שפירא ממשרד יגאל ארנון.
לאחרונה העריכו גורמים בשוק ההון כי בטר פלייס זקוקה לעוד ארבע שנים לפחות, והשקעות של עוד חצי מיליארד דולר כדי להגיע לאיזון תפעולי. תחשיב זה מתבסס על השקעה שנתית של כ-120 מיליון דולר במיזם, שעבר לאחרונה תוכנית התייעלות מקיפה שכללה פיטורים וסגירת פעילויות.
מאז הוקם מיזם בטר פלייס ב-2007 ועד סוף 2012 הצטברו הפסדיו ל-812 מיליון דולר (כ-3 מיליארד שקל), כאשר את השנה החולפת לבדה הוא סיים עם הפסד של 454 מיליון דולר והערת "עסק חי" בדוחותיו. עיקר הנזק נרשם ברבעון הרביעי, אותו סיכמה בטר פלייס בהפסד של כ-251 מיליון דולר, אחרי שבתקופה זו הכירה בטר פלייס בירידת ערך של 179 מיליון דולר בגין פעילותה בישראל ושינוי מבני שביצעה.
■ דברים שאמרו על בטר פלייס: "סטארט-אפ גדול, משנה עולם"
■ יו"ר כלמוביל ב-2012: "שי אגסי הקים את הפנצ'רייה הגדולה בעולם"
החברה לישראל החזיקה ב-29% מבטר פלייס וחלקה בהפסד עומד על 293 מיליון דולר. מאז הקמתה בנובמבר 2007 גייסה בטר פלייס למעלה מ-850 מיליון דולר ממחזיקי המניות העיקריים שלה, ביניהם החברה לישראל, עידן עופר עצמו, הבנקים הזרים HSBC ומורגן סטנלי, ותאגיד הענק האמריקני ג'ינרל אלקטריק. כבר באפריל האחרון נחשפו ב"גלובס" הערכות לפיהן בטר פלייס תזדקק להשקעות של חצי מיליארד דולר נוספים כדי להגיע לאיזון פיננסי בעוד 4 שנים, מה שהעיד על מצב החמור.
בטר פלייס התחילה לבנות תחנות להחלפת סוללות במקום תחנות טעינה, והיא בנתה על כך שמחיר הדלק בעולם ימשיך לעלות, ושמכירות כלי הרכב "המסורתיים" נמצאים בירידה. אך למרות שתוך 18 חודשים מאז הקמתה הגיע מחיר חבית נפט ל-125 דולר, ויצרנית כלי הרכב הגדולה ביותר בעולם ג'נרל מוטורס הגישה בקשה לפשיטת רגל ב-2008, חברת בטר פלייס לא הצליחה לנצל זאת.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.