סדרה של פסקי דין שניתנו לאחרונה בתחום הפקעות מקרקעין לצורכי דרכים ומסילות עלולה להעמיד את המדינה בפני תביעות בהיקפים של מאות מיליוני שקלים.
עד אמצע 2012 לא שילמה המדינה פיצויי הפקעה בגין הרבע הראשון של הקרקע שהופקעה, וזאת על-פי חקיקה מנדטורית.
בפסק דין תקדימי של בית המשפט העליון מאמצע 2012 על הפקעת מע"צ (8622/07) נפסק כי על הגורם המפקיע לשלם את מלוא שווי ההפקעה, כולל הרבע הראשון, אם התוכנית המפקיעה לא השביחה את יתרת החלקה שנשארה בחזקת הנפקע.
בפסק דין נוסף בבית המשפט העליון שניתן לפני חודשיים (1595/06) נקבע כי ב-3 השנים הקרובות המדינה לא תוכל לטעון להתיישנות לגבי הפקעות קודמות.
לפני שבועות אחדים נפסק בבית המשפט העליון (3159/09) כי קודם להגשת תביעה לקבלת "פיצויי סבל", יש לפנות לשר התחבורה בבקשה לתשלום הפיצויים.
עו"ד דן שפריר, שייצג את תובעי הפיצוי בהליך הראשון שהוזכר, אומר כי "משמעות סדרת הפסיקות היא שהמדינה עלולה לעמוד ב-3 השנים הקרובות בפני גל של תביעות פיצויים בגובה מיליארדי שקלים, בגין הפקעות היסטוריות לצורכי דרכים".
גם בהפקעות המתבצעות כיום בתוכניות התחבורה המדינה עלולה לשלם יותר מכפי שתוקצב לצורכי הפקעות.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.